«Οι προβλέψεις είναι πολύ δύσκολες, ειδικά όταν πρόκειται για το μέλλον». Δεν θα μπορούσα να συμφωνήσω περισσότερο με τα λόγια του Νιλς Μπορ (Νόμπελ Φυσικής 1922) ειδικά για τη φετινή οικονομική χρήση που όλα δείχνουν ότι είναι ικανή για όλα: Για το καλύτερο αλλά και για το πολύ καλύτερο!
Δεν ξέρω τι υπολόγισε η JP Morgan για να βγάλει την Ελλάδα ως την πιο ακριβή αγορά του πλανήτη πάντως αυτό που είπε είναι η μισή αλήθεια. Διότι σε μια αγορά που τα Διυλιστήρια, η Αεροπορία Αιγαίου και ο ΟΠΑΠ έρχονται με μια από τις χειρότερες χρήσεις όλων των εποχών το τελικό συνολικό αποτέλεσμα είναι απείρως απίθανο να σωθεί με Μυτιληναίο και ΟΤΕ.
Όσο για τις τράπεζες, οι τιτλοποιήσεις που έρχονται φτάνουν και περισσεύουν για να γράψει ο δείκτης ζημιές ακόμα και αν οι υπόλοιπες μετοχές επιστρέψουν σε κάποια υψηλή κερδοφόρα επίδοση. Πιθανότατα σε ένα πλήθος χιλιάδων εταιρειών που συνθέτουν τους δείκτες του MSCI ο συντάκτης της ανάλυσης δεν είχε το χρόνο να υπολογίσει προσαρμοσμένα κέρδη. Ακόμα και έτσι όμως έδωσε λόγους σε πολλούς να το ψάξουν και να ασχοληθούν με τις ελληνικές εισηγμένες.
Γεγονός είναι ότι οι μη επαναλαμβανόμενες εγγραφές προσφέρονται για τη δημιουργία εντυπώσεων, ειδικά όταν απουσιάζει η αναλυτική εικόνα των επιμέρους μεγεθών. Ακόμα και έτσι, ωστόσο, οι συντάκτες της ανάλυσης βλέπουν υψηλό ρυθμό κερδών ανά μετοχή ανεβάζοντας τα κέρδη στο +28%, +12% και +11% για τις χρήσεις 2021, 2022 και 2023.
Σε επίπεδο επικαιροποιημένου consensus ωστόσο παρατηρούνται σημαντικές αποκλίσεις: Για το 2020 δεν έχουμε να πούμε και πολλά πράγματα πράγματι οι βασικές εταιρείες της Αγοράς διαπραγματεύονται με 58 φορές τα κέρδη τους. Ωστόσο, σε προσαρμοσμένο επίπεδο η Αγορά το 2021 βρίσκεται στις 18,5 φορές και 15,3 φορές το 2023. Οι 18,5 φορές του 2021 μπορεί να φαίνονται ένα απαιτητικό νούμερο εκτιμήστε ωστόσο ότι για πολλές σημαντικές εταιρείες (ΟΠΑΠ, Aegean, Motor oil, Ελληνικά Πετρέλαια, Jumbo και κατασκευαστικό κλάδο) η χρονιά ξεκίνησε πριν από 20 ημέρες.
Για τους παρατηρητικούς η αύξηση των πωλήσεων αυτοκινήτων που ανακοινώθηκε την περασμένη Παρασκευή έδειξε στο τετράμηνο αλλά και τον Απρίλιο εντυπωσιακούς ρυθμούς αύξησης (+25% και +285%) οι οποίοι ωστόσο δεν μπορούν να θεωρηθούν οδηγοί της τάσης για το υπόλοιπο της χρονιάς. Οι πωλήσεις αυτοκινήτων δεν είναι μια τάση που αφορά μόνο τις αντιπροσωπείες και τις ενοικιάσεις, έχει άκουσμα στα καύσιμα, στα πρατήρια, τις παραχωρήσεις δρόμων, στις χρηματοδοτικές μισθώσεις και στις ασφάλειες. Επομένως, τα νούμερα χωρούν πολύ εξομάλυνση και θέλουν λίγο το χρόνο τους.
Είμαστε ακόμα μια αγορά μετοχών και όχι μια αγορά καθολικών ευκαιριών, αφού οι περισσότεροι κλάδοι δεν έχουν ούτε το ίδιο μέγεθος ούτε την ίδια έκθεση στις επιπτώσεις της πανδημίας. Από μια πλευρά αυτό είναι θετικό διότι στην πορεία της ανάκαμψης θα υπάρξουν ιδέες που θα πάρουν τη σκυτάλη από όσες εταιρείες φτάσουν σε ένα ώριμο στάδιο αποτίμησης. Η ελληνική οικονομία χαρακτηρίζεται από εποχικές διακυμάνσεις της ζήτησης και ως εκ τούτου - φέτος ειδικά - το δεύτερο εξάμηνο πιθανόν να έχει την ένταση της δραστηριότητας μιας ολόκληρης χρήσης. Το πόσο ακριβοί είμαστε (ή ήμασταν) τελικά σαν αγορά θα κριθεί στο τέλος της φετινής χρήσης.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες