Μερικές από τις μεγαλύτερες εταιρείες leasing αεροσκαφών ξεκίνησαν τη δικαστική μάχη εναντίον των ασφαλιστικών εταιρειών στο Δουβλίνο, μία αναμέτρηση στην οποία παίζονται αποζημιώσεις τουλάχιστον 2,5 δισ. ευρώ για αεροσκάφη που παραμένουν αποκλεισμένα στη Ρωσία.
Οι εκμισθωτές έχουν εγείρει αγωγές κατά δεκάδων ασφαλιστικών εταιρειών για ζημιές τουλάχιστον $8 δισ. που υπέστησαν μετά τον αποκλεισμό περίπου 400 επιβατικών αεροσκαφών στη Ρωσία λόγω των κυρώσεων της Δύσης για την εισβολή στην Ουκρανία.
Ο πόλεμος στην Ουκρανία οδήγησε στη μεγαλύτερη κλοπή αεροσκαφών στην ιστορία της πολιτικής αεροπορίας. Οι μεγαλύτερες εταιρείες leasing βρέθηκαν σε αδιέξοδο στην προσπάθειά τους να ανακτήσουν πάνω από 400 αεροσκάφη αξίας $10 δισ. που είχαν εκμισθώσει στις αεροπορικές εταιρείες της Ρωσίας.
Η SMBC και η Avolon, δύο από τους μεγαλύτερους εκμισθωτές αεροσκαφών του κόσμου, μαζί με τις BOC Aviation, CDB Aviation, Nordic Aviation Capital και Carlyle Aviation Partners έχουν στραφεί νομικά για τις αξιώσεις τους κατά των ασφαλιστικών στην Ιρλανδία, κέντρο διαχείρισης για το 60% των εκμισθωμένων αεροσκαφών.
Από την πλευρά των ασφαλιστικών, εταιρείες όπως η Lloyd's of London, η Chubb και η Fidelis είναι μερικές από τις εναγόμενες που αμφισβητούν τις αξιώσεις αποζημίωσης.
Οι ασφαλιστικές δεν προβαίνουν στην καταβολή αποζημιώσεων και ισχυρίζονται ότι δεν έχει υπάρξει φυσική απώλεια αεροσκαφών ακόμη ή ότι τα αεροσκάφη βρίσκονται σε διαδικασία ανάκτησης. Άλλες ασφαλιστικές στηρίζονται στο επιχείρημα ότι οι εκμισθωτές από μόνοι τους τερμάτισαν τις συμβάσεις leasing ή ότι οι δυτικές κυρώσεις τις εμποδίζουν να παρέχουν κάλυψη για τις ζημιές.
Με βάση τον αριθμό των δικηγόρων που εμπλέκονται, η υπόθεση είναι η μεγαλύτερη που θα κριθεί στην Ιρλανδία και μάλιστα σε ειδικά διαμορφωμένη δικαστική αίθουσα που να μπορεί να χωρέσει τουλάχιστον 180 νομικούς συμβούλους.
Ο μεγαλύτερος εκμισθωτής αεροσκαφών του κόσμου, η AerCap με έδρα την Ιρλανδία, έχει στραφεί εναντίον των ασφαλιστικών εταιρειών για τις αξιώσεις αποζημίωσης στο High Court του Λονδίνου. Η δίκη θα αρχίσει τον Οκτώβριο. Άλλες υποθέσεις έχουν στραφεί σε αμερικανικά δικαστήρια.
Από τότε που ξεκίνησαν οι αγωγές, οι εταιρείες leasing κατάφεραν να έρθουν σε συμβιβασμό με τη Ρωσία για περίπου 100 αεροσκάφη αξίας γύρω στα $2,5 δισ., καταλήγοντας σε έναν διακανονισμό που μετέφερε την ιδιοκτησία των αεροσκαφών σε ρωσικές αεροπορικές εταιρείες.
Η πολιτική αεροπορία ήταν από τους πρώτους κλάδους που δέχτηκαν πλήγμα από την εισβολή της Μόσχας στην Ουκρανία, καθώς η Δύση απαγόρευσε πτήσεις ρωσικών αεροσκαφών στον εναέριο χώρο της για να ακολουθήσει παρόμοια αντίδραση από πλευράς Ρωσίας.
Το αποτέλεσμα είναι ότι οι εκμισθωτές αεροσκαφών βρίσκονται αντιμέτωποι με μεγάλες ζημιές ή στην καλύτερη περίπτωση πολύχρονες διαμάχες με τις ασφαλιστικές εταιρείες.
Με βάση τους διεθνείς κανόνες δεν επιτρέπεται διπλή νηολόγηση, ωστόσο η Ρωσία έχει ήδη μεταφέρει πάνω από το ήμισυ των ξένης ιδιοκτησίας αεροσκαφών στο δικό της νηολόγιο μετά την ψήφιση νόμου που το επιτρέπει.
Ακόμη και στην περίπτωση που τα αεροσκάφη ανακτηθούν κάποια στιγμή, η αξία τους μπορεί να τεθεί υπό αμφισβήτηση καθώς θα πρέπει να έχουν ακριβή στοιχεία της απαιτούμενης συντήρησης που να βεβαιώνουν ότι έχουν χρησιμοποιηθεί αυθεντικά ανταλλακτικά, μία άλλη πτυχή που έχει επίσης πληγεί από τις κυρώσεις της Δύσης στη Ρωσία.
Σε μερικές περιπτώσεις οι εκμισθωτές έχουν λάβει καταθέσεις εγγύησης που οι μισθωτές μπορούν να χάσουν, ποσά που θα καλύψουν μέρος των ζημιών, αλλά αντιστοιχούν μόνο σε κλάσμα της αξίας των αεροσκαφών.
Ενδεικτικά, ένα ποσό εγγύησης για σύμβαση leasing ενός αεροσκάφους αξίας $20 εκατ. μπορεί να ανέρχεται στις $450.000, ποσό ισοδύναμο με μίσθωμα τριών μηνών.