Βρετανία: Σε κρίση ο κλάδος χρηματοδότησης αυτοκινήτων - «Καμπανάκι» για τις τράπεζες
Shutterstock
Shutterstock

Βρετανία: Σε κρίση ο κλάδος χρηματοδότησης αυτοκινήτων - «Καμπανάκι» για τις τράπεζες

Μια νέα κρίση φαίνεται πως εκκολάπτεται στη Βρετανία, με επίκεντρο τον κλάδο χρηματοδότησης αυτοκινήτων, με τους αναλυτές να κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για ένα νέο σκάνδαλο να βρίσκεται προ των πυλών.

Σύμφωνα με το CNBC, η νέα κρίση ανάγεται σε μια απόφαση-ορόσημο από το Εφετείο του Ηνωμένου Βασιλείου στα τέλη Οκτωβρίου, όταν το δικαστήριο έκρινε ότι είναι παράνομο οι έμποροι αυτοκινήτων να λαμβάνουν μπόνους από τις τράπεζες που παρέχουν χρηματοδότηση αυτοκινήτων - χωρίς να λαμβάνουν τη συγκατάθεση του πελάτη.

Η συγκεκριμένη απόφαση αιφνιδίασε πολλούς στον κλάδο της χρηματοδότησης αυτοκινήτων και φαίνεται ότι άνοιξε το δρόμο για ένα σύστημα αποζημίωσης πολλών δισεκατομμυρίων λιρών για την αποζημίωση των καταναλωτών.

Παράλληλα, προκάλεσε συγκρίσεις με το σκάνδαλο των ασφαλίσεων προστασίας πληρωμών (PPI) της Βρετανίας, το οποίο εκτιμάται ότι κόστισε στις τράπεζες πάνω από 50 δισεκατομμύρια λίρες (63,8 δισεκατομμύρια δολάρια) και θεωρείται το μεγαλύτερο σκάνδαλο στην ιστορία των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών της χώρας.

Η Αρχή Χρηματοοικονομικής Συμπεριφοράς (FCA) της Βρετανίας, ο χρηματοπιστωτικός εποπτικός φορέας της χώρας, ανακοίνωσε την Τετάρτη ότι θα απευθυνθεί εγγράφως στο Ανώτατο Δικαστήριο για να επισπεύσει την απόφαση σχετικά με το αν θα δώσει στους δανειστές το πράσινο φως, ώστε να ασκήσουν έφεση κατά της συγκεκριμένης δικαστικής απόφασης.

Μουδιασμένες και εκτεθειμένες οι τράπεζες

Τη ζοφερή εικόνα που επικρατεί στη Βρετανία περιέγραψε ο Niklas Kammer, αναλυτής μετοχών της Morningstar, ο οποίος υπογράμμισε ότι οι βρετανικές τράπεζες είναι μουδιασμένες, στον απόηχο της εν λόγω δικαστικής απόφασης.

Σύμφωνα με τον Kammer, η Lloyds θεωρείται ότι κινδυνεύει περισσότερο μέσω της επιχείρησης Black Horse, ενώ και η Barclays φαίνεται να είναι κάπως εκτεθειμένη, αλλά σε μικρότερο βαθμό.

Το αρνητικό σήμα από τον οίκο Fitch

Τον Ιανουάριο, η FCA ξεκίνησε μια επανεξέταση στον κλάδο της χρηματοδότησης αυτοκινήτων για να διερευνήσει αν υπήρχε εκτεταμένη παραβατική συμπεριφορά που σχετίζεται με τις ρυθμίσεις διακριτικής προμήθειας, ή DCA, πριν αυτές απαγορευτούν το 2021.

Ο οίκος αξιολόγησης Fitch είχε προειδοποιήσει νωρίτερα το Νοέμβριο ότι είχε θέσει τις αξιολογήσεις της Close Brothers Group σε «Rating Watch Negative» λόγω της «υψηλής έκθεσης» του δανειστή στη χρηματοδότηση αυτοκινήτων.