Μια δημοπρασία με έντονο ελληνικό χρώμα, αφιερώνει ο Bonhams στην ηγετική μορφή της γαλλικής avant-garde. Ο Ζαν Κοκτώ «έφυγε» την επομένη του θανάτου της στενής του φίλης, Έντιθ Πιάφ, το 1963. Γραμμένη επάνω στο ταφικό του μνήμα η επιγραφή «Μένω μαζί σου», όχι απλώς δεν έχει χάσει τη λάμψη της, αλλά μέσα από το πολύπτυχο και δυνατό έργο του, εξακολουθεί να ακτινοβολεί σε όλο τον κόσμο. Καλλιτέχνες όπως ο Andy Warhol έχουν εμπνευστεί από τον πειραματισμό του Cocteau, τόσο στη λαϊκή κουλτούρα όσο και στην υψηλή τέχνη. Για παράδειγμα, η φετινή συλλογή από τον οίκο Chanel είναι εμπνευσμένη από τον Κοκτώ και την στενή του φιλία με την Coco Chanel.
Σήμερα, μεγάλο μέρος των έργων του παρουσιάζεται στο μουσείο που φέρει το όνομά του, στο Menton της Γαλλίας. Το μουσείο μοιράζεται τη συλλογή του με το μικρότερο ίδρυμα που δημιούργησε ο καλλιτέχνης στο πανέμορφο φρούριο της πόλης, το Musée du Bastion. Αυτός ο εστέτ της γαλλικής τέχνης φρόντισε την υστεροφημία του, αποκαθιστώντας το κτίριο και επιλέγοντας προσεκτικά τα έργα που έγιναν γνωστά στο κοινό τρία χρόνια μετά το θάνατό του, το 1966. Εκτός από το Κέντρο Πομπιντού, αυτά είναι τα μόνα μέρη όπου μπορεί κάποιος να δει μνημειακό πίνακα του Cocteau. Και τα υπόλοιπα έργα του, όμως, φιλοτεχνημένα με κάθε λογής μέσο – χαρακτικά, αφίσες, φωτογραφίες, βιβλία και χειρόγραφα -, συμπεριλαμβανομένων των σχεδίων και των κεραμικών που υπέγραψε, δεν στερούνται δύναμης. Είναι ευρύτερα διαθέσιμα και έρχονται τακτικά στην αγορά σε ποικιλία τιμών. Τέτοια έργα συγκέντρωσε ο Bonhams στο Παρίσι και τα διαθέτει την Πέμπτη 21 Οκτωβρίου.
«Προφίλ του Ορφέα», μπλε μελάνι, 18,6 x 11,8 εκ. , 1957, ? 3.000 - 5.000 (λαχνός 43)
Η επερχόμενη δημοπρασία φέρει τίτλο «Ζαν Κοκτώ: ένας σύγχρονος Ορφέας». Όπως ο Πικάσο ταυτίστηκε συμβολικά με τον Μινώταυρο, έτσι κι ο Κοκτώ είδε τον εαυτό του στη μορφή του αρχαίου μύστη και φιλοτέχνησε πάμπολλα πορτρέτα εν είδει υπογραφής.Yπογεγραμμένo και αφιερωμένo στην Jeanette Hinglais, το σχέδιο εκτελέστηκε το 1957 και συνοδεύεται από πιστοποιητικό γνησιότητας.
«Αντιγόνη», μελάνι σε χαρτί, 31 x 23,8 εκ., ? 2.000 – 3.000 (λαχνός 21)
Αφιερωμένο στον φίλο του Bernard, τα σχέδιο αυτό αν και εξαιρετικά λιτό σε φόρμα, απηχεί τη δύναμη ενός μεγάλου έργου, καθώς στη λεπταίσθητη γραμμή του εκφράζει το ήθος της Αντιγόνης.
«Κένταυροι» λιθογραφία επιζωγραφισμένη με παστέλ, 50,5 x 66 εκ., ? 1.000 – 1.500 (λαχνός 85)
Ο Κοκτώ ταξίδεψε τρεις φορές στην Ελλάδα: το 1936, ως ανταποκριτής της εφημερίδας «Paris Soir», το 1949 με τον Jean Marais και το 1952 με τη Françine Weisweiller. Είχε, μάλιστα, γνωρίσει τον Τσαρούχη, για το έργο του οποίου έγραψε. Υπογεγραμμένο με μολύβι και αριθμημένο 15/50, το επιζωγραφισμένο χαρακτικό τυπώθηκε το 1956. Μια «έξυπνη» επιλογή για την αρχική του τιμή, που συνοδεύεται από πιστοποιητικό της Annie Guédras.
«Μικρή Σφίγγα σε βάθρο», μολύβι σε χαρτί, 27,1 x 21,1 εκ., π. 1957, ? 1.000 – 1.500 (λαχνός 102)
Ο Κοκτώ ζωγράφισε με πάθος θεούς και ήρωες από την ελληνική μυθολογία. Εκτός από τον Ορφέα, τον απασχόλησε ο Οιδίποδας και η τραγική του μοίρα. Το προσφερόμενο σχέδιο συνοδεύεται από πιστοποιητικό της A. Guédras.
«Νηρέας» κεραμικό διαμέτρου 28εκ., ?2.500 - 3.500 (λαχνός 105)
Αυτό το πήλινο πιάτο, ζωγραφισμένο με χρωματιστά σμάλτα, φέρει την υπογραφή του Jean Cocteau, το 1962 . Ο «Νηρέας» βγήκε σε 50 κομμάτια.
«Κυκλάδες» χάλκινο γλυπτό με μαρμάρινη βάση 21,5 x 12,5 εκ. ? 2.000 – 3.000 (λαχνός 120)
Ο καρδιακός φίλος του Zαν Ζενέ, μιλώντας για τον Κοκτώ, του προσέδωσε τον χαρακτηρισμό «Έλλην», λέγοντας: «Η λιτή κομψότητα της λέξης, η συντομία της, ακόμα και το κοφτό ράγισμά της είναι χαρακτηριστικά που εύστοχα ταιριάζουν στον Ζαν Κοκτώ». Το προσφερόμενο γλυπτό σχεδιάστηκε το 1926 και μεταφέρθηκε περίπου το 1990. Εκτός της τυπικής έκδοσης των 500 που φέρει τη σφραγίδα του εκδότη (Editions Artcurial, Παρίσι), το έργο είναι υπογεγραμμένο, χρονολογημένο και αριθμημένο 23/50.
Περισσότερα για τη δημοπρασία και τους υπόλοιπους λαχνούς μπορείτε να δείτε εδώ