Η Κίνα έζησε επί αιώνες απομονωμένη από τον υπόλοιπο κόσμο. Το Σινικό Τείχος επιβεβαιώνει το πώς κλειδώθηκε έξω από το γίγνεσθαι. Το ιδανικό αυτής της ιδιότυπης «προστασίας» σε κάθε αλλαγή και εξέλιξη, υπηρετεί σήμερα μια τεχνολογική και νομοθετική αρχή γνωστή ως «Μεγάλο Τείχος προστασίας». Ο μηχανισμός αυτός ρυθμίζει για δεκαετίες σχεδόν όλες τις πτυχές της ψηφιακής ζωής στην Κίνα. Ωστόσο, ενώ ο ρόλος του μηχανισμού ήταν παραδοσιακά ο έλεγχος του διαδικτύου στην εγχώρια αγορά, το κινεζικό κράτος λαμβάνει περαιτέρω μέτρα για να περιορίσει την επιρροή των διεθνών blockchains, που έχουν σημαντικό αντίκτυπο στις αγορές NFT και λοξοκοιτούν στην Ανατολή.
Με τα κρυπτονομίσματα και τα παραδοσιακά NFT’s που υποστηρίζονται από tokens όπως το Ethereum να έχουν απαγορευτεί στην Κίνα, η χώρα παρέχει πλατφόρμες που, υπό όρους, θα μπορούσαν να ανοίξουν τον ψηφιακό δρόμο σε καλλιτέχνες και σχεδιαστές NFT. Το δίκτυο υπηρεσιών που βασίζεται το Blockchain της Κίνας (BSN) -χρηματοδοτούμενο και ελεγχόμενο από το κράτος- έχει χρησιμεύσει μέχρι στιγμής ως το κύριο εργαλείο για χρήστες που αναζητούν ψηφιακές υπηρεσίες.
Το BSN ξεκίνησε από το «State Information Center» με μεγάλες κρατικές εταιρείες όπως η Red Date (κινεζική εταιρεία fintech που ιδρύθηκε το 2014, με έδρα το Χονγκ Κονγκ), η China Mobile (ο μεγαλύτερος πάροχος τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών) και η China UnionPay (μία από τις σημαντικούς παρόχους χρηματοοικονομικών υπηρεσιών της Κίνας). Στόχος του είναι να συμβάλει στην προώθηση τεχνολογιών blockchain και να δημιουργήσει μια παγκόσμια υποδομή, πέρα από τα κινεζικά σύνορα. Σημειώστε κι αυτό: η χώρα προχωρά αποφασιστικά προς το ψηφιακό γουάν, το οποίο, σύμφωνα με τη Λαϊκή Τράπεζα της Κίνας, από τον Ιανουάριο του 2022, χρησιμοποιείται από έναν στους πέντε Κινέζους πολίτες.
Το πλαίσιο αυτό ανοίγει πλέον δρόμο στα BSN-Distributed Digital Certificates (BSN-DDC), ουσιαστικά την κινεζική εκδοχή των NFT’s, που είναι πλήρως συμβατά με την αυστηρή νομοθεσία της χώρας. Πρακτικά, ας δούμε τι σημαίνει: από την κυκλοφορία του στις 24 Ιανουαρίου 2022, το δίκτυο BSN-DDC έχει ενσωματώσει μια σειρά από αδειοδοτούμενα blockchains στο δίκτυο DDC. Αυτά είναι το Ethereum, το Cosmos και το EOS και προσφέρουν εκδόσεις blockchains, προσδιορίζοντας τους συμμετέχοντες υπό το άγρυπνο βλέμμα των κινεζικών αρχών. Η πρωτοβουλία BSN-DDC έχει τη δυνατότητα να ενσωματώσει όχι μόνο την Crypto art, αλλά και άλλες εφαρμογές. Εκτός Κίνας, τα NFT’s χρησιμοποιούνται ήδη από εταιρείες όπως η περίφημη εταιρεία ρολογιών Breitling, που τα χρησιμοποιεί ως πιστοποιητικά γνησιότητας.
Στην Κίνα, εταιρείες όπως η Alibaba, η Tencent και η JD, έχουν δημιουργήσει δικές τους πλατφόρμες, διαφορετικές από το δίκτυο BSN-DDC, αλλά παρόμοιες ως προς το ότι προσφέρουν στην κινεζική αγορά NFT’s σύμφωνα με την ισχύον νομοθετικό πλαίσιο. Υπάρχει, όμως, μια ουσιαστική διαφορά: στις περισσότερες πλατφόρμες απαγορεύεται στους χρήστες να μεταπωλούν ψηφιακά αντικείμενα στη δευτερογενή αγορά, αλλοιώνοντας το πνεύμα που ισχύει στις δυτικές πλατφόρμες.
Ένας από τους σημαντικότερους παίκτες είναι η JingTan (Topnod) της Ant Group, μια πλατφόρμα που εμποδίζει τους χρήστες να μεταπωλούν ψηφιακά συλλεκτικά αντικείμενα, επιτρέποντας μόνο τη δυνατότητα να τα δωρίσουν, αφού τα κρατήσουν περισσότερες από 180 ημέρες. Το Topnod συνεργάζεται με εθνικά μουσεία στην Κίνα για την παραγωγή ψηφιακών ιστορικών κειμηλίων, ενώ παράλληλα συνεργάζεται με ζωγράφους και λαϊκούς τεχνίτες. Πρόσφατα, σε συνεργασία με τη Συμφωνική Ορχήστρα της Σαγκάης δημιουργήθηκε ένα ψηφιακό σύνολο από 10.000 συλλεκτικά ηχητικά κομμάτια, με τιμή 19,9 RMB (περίπου 3,15 δολ).
Η ψηφιακή πλατφόρμα της Tencent, Huanhe, κάνει επίσης πάταγο στην Κίνα. Εκτός από μουσεία και καλλιτέχνες, συνεργάζεται ακόμη με μάρκες αυτοκινήτων, καταναλωτικά προϊόντα και φιλανθρωπικές οργανώσεις. Για παράδειγμα, πρόσφερε ψηφιακά αντίγραφα από τα σπήλαια Dunhuang στα 118 RMB το τεμάχιο (18 δολ.). Όλα τα ψηφιακά έργα που αγοράζονται ή λαμβάνονται με άλλο τρόπο από την Huanhe μπορούν και εμφανίζονται σε εικονική τρισδιάστατη γκαλερί. Όμως η πλατφόρμα εμποδίζει επίσης τις συναλλαγές στη δευτερογενή αγορά. Νωρίτερα αυτό το έτος, είχε εμπλακεί σε δικαστική διαμάχη για τα πνευματικά δικαιώματα μιας σειράς σχεδίων ψηφιακής μελάνης που κυκλοφόρησαν στο διαδίκτυο, βασισμένα σε έργα τέχνης του διάσημου Κινέζου ζωγράφου Xu Beihong. Βλέπουμε δηλαδή ότι, παρά τον αυστηρό κρατικό έλεγχο, δεν λείπουν προβλήματα, παρόμοια με αυτά της Δύσης.
Η NFTCN είναι μια άλλη αγορά που κερδίζει έδαφος στην Κίνα. Αρκετά συγγενική με τη διάσημη πλατφόρμα της OpenSea, η NFTCN είναι ελκυστική σε ανεξάρτητους καλλιτέχνες που θέλουν να πουλήσουν NFT. Διαθέτει ενσωματωμένη γκαλερί που υποχρεώνει τους χρήστες να εκθέσουν τις συλλογές τους και είναι μία από τις λιγοστές πλατφόρμες στην Κίνα, που επιτρέπουν τις συναλλαγές στη δευτερογενή αγορά.
Τι συμπέρασμα βγάζουμε; Οι δαιμόνιοι στο εμπόριο Κινέζοι, παρά την αυστηρή εποπτεία που επιβάλλει η κυβέρνηση, δεν έχουν αποκλείσει πεισματικά τα NFT’s. Έχουν δημιουργήσει ένα περιβάλλον παράλληλων blockchains με αυστηρό σύστημα διαλειτουργικών, επιτρεπόμενων εφαρμογών, που μπορεί και συναλλάσσεται με τη διεθνή κοινότητα του Crypto. Τα κινεζικά NFT’s με τον όρο BSN-DDC, μπορεί να είναι «λογοκριμένα», αλλά κι απολύτως ενταγμένα στην πραγματικότητα της Κίνας. Άλλωστε, για να μιλάμε ρεαλιστικά, το καθεστώς είναι που ορίζει τους όποιους νόμους και την κίνηση της χώρας κι αυτό δεν μπορεί να διαφέρει στον ψηφιακό κόσμο.