Το σύνολο των λαχνών που προσφέρθηκε την περασμένη Πέμπτη έφερε την υπογραφή καταξιωμένων δημιουργών και, μολονότι ήταν σε μικρή φόρμα, «έκρυβε» έργα για τα οποία οι υποψήφιοι αγοραστές κονταροχτυπήθηκαν, ανεβάζοντας κατά πολύ την εκτίμηση του οίκου. «Μικρά» έργα έγιναν «μεγάλα» και, σε περιπτώσεις, ανέβασαν τις μετοχές των δημιουργών τους στην ελληνική αγορά.
Η φθινοπωρινή δημοπρασία του Ανδρέα Βέργου την περασμένη Πέμπτη «ζέστανε» τις μηχανές ενόψει της μεγάλης πώλησης που ετοιμάζει σε λίγους μήνες. Τα περισσότερα από τα προσφερόμενα έργα νεοελληνικής τέχνης βγήκαν σε τιμή εκκίνησης κοντά στα 1.000 ευρώ γεγονός που δεν άφησε ασυγκίνητους τους συλλέκτες. Το σύνολο των λαχνών έφερε την υπογραφή καταξιωμένων δημιουργών και, μολονότι ήταν σε μικρή φόρμα, «έκρυβε» έργα για τα οποία οι υποψήφιοι αγοραστές κονταροχτυπήθηκαν, ανεβάζοντας κατά πολύ την εκτίμηση του οίκου. «Μικρά» έργα έγιναν «μεγάλα» και, σε περιπτώσεις, ανέβασαν τις μετοχές των δημιουργών τους στην ελληνική αγορά.
Χωρίς αμφιβολία τη μεγαλύτερη έκπληξη προκάλεσε, στο ξεκίνημα της δημοπρασίας, το «κορίτσι με καλάθι» του Βικέντιου Μποκατσιάμπη. Ο πρώτος λαχνός προσφέρθηκε στα 1500 ευρώ και ο νέος του ιδιοκτήτης απέκτησε το έργο για 9.786 ευρώ (με τους φόρους). Στην όχι μικρή διάσταση των 70x49 εκ., η υδατογραφία απηχεί τη δεξιοτεχνία του ζωγράφου, καθώς θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες υδατογράφους, ενώ ξεχωρίζει κι από τη συνήθη θεματολογία του.
Όπως κι ο Άγγελος Γιαλλινάς, ο Μποκατσιάμπης (ή Μποκατσιάμπε), ευγενικής καταγωγής με οικόσημο βαρωνείας, γεννήθηκε στην Κέρκυρα και ασχολήθηκε σχεδόν αποκλειστικά με το τοπίο του νησιού. Το συγκεκριμένο έργο έχει όλη τη μαστοριά στην απόδοση της θάλασσας και του νησιωτικού περιβάλλοντος, αλλά την παράσταση κλέβει εμφανώς το ξυπόλυτο κορίτσι. Είναι ένα έξοχο πορτρέτο και, σίγουρα, εμφανίζεται ως ένα από τα πιο δυνατά έργα του ζωγράφου.
Άλλο, μεγάλο σε διάσταση έργο (100x71 εκ.), ήταν το πορτρέτο ενός νέου από τον Διαμαντή Διαμαντόπουλο. Καθώς είναι κάρβουνο σε χαρτί, βγήκε με τιμή εκκίνησης 2.500 ευρώ. Είχαμε γράψει για το συγκεκριμένο έργο ότι δεν είναι απλώς «σπουδή» ή αποτύπωση της πρώτης ιδέας του δημιουργού, αλλά ότι πρόκειται για ολοκληρωμένη προσωπογραφία που μπορεί να σταθεί επάξια δίπλα στα λάδια του Διαμαντόπουλου. Πράγματι, επιβεβαιωθήκαμε και το καθιστό αγόρι κατακυρώθηκε για 7.711 ευρώ, ποσό που θα μπορούσε να είναι κατά πολύ μεγαλύτερο πριν από μερικά χρόνια. Οι τιμές για έργα του Διαμαντόπουλου έχουν περιθώριο ανόδου και είναι θέμα χρόνου – με την αφορμή κάποιας αναδρομικής ή άλλης μεγάλης έκθεσης για τον ζωγράφο - να τις δούμε να αυξάνουν κατακόρυφα.
Αντιθέτως ο Τσαρούχης, σταθερά ψηλά στην αναζήτηση του εγχώριου συλλεκτικού κοινού, εκπροσωπήθηκε με ένα ναύτη, θέμα που αγάπησε και με το οποίο αγαπήθηκε στη συνείδηση των φιλότεχνων. Φιλοτεχνημένο σε παστέλ, το έργο έχει διάσταση 50x22 εκ. και ξεκίνησε σε πολύ καλή τιμή, στις 2.000 ευρώ. Το αισθαντικό πρόσωπο, βρήκε ιδιοκτήτη λίγο πάνω από τις 5.500 ευρώ, ξεπερνώντας κι αυτό τις προβλέψεις του οίκου.
Άλλο έργο που είχαμε ξεχωρίσει από την δημοπρασία, ήταν η «Ύδρα. Βάρκα» του Σπύρου Παπαλουκά. Μια υδατογραφία σπουδή στο ζωγραφικό ιδίωμα του κορυφαίου καλλιτέχνη που με μεγάλη ευαισθησία αποτύπωσε τα χρώματα της παλέτας του στα νερά της Ύδρας. Το μικρό σε διάσταση, αλλά μεγάλης πνοής έργο, πουλήθηκε στο διπλάσιο της υψηλής εκτίμησης, για 3.084 ευρώ.
Έκπληξη, ίσως, προκάλεσε μία νεκρή φύση του Τέτση από την περίοδο της νιότης. Ο μεγάλος μάστορας του χρώματος προτού αποτυπώσει τα περίφημα τραπέζια του στα τέλη του ’80, ξεκινά την περιπέτειά του με αυτό το λάδι, αποδίδοντας το «Τραπέζι, καρέκλα και μπουκάλι». Το έργο κατακυρώθηκε στο υπερδιπλάσιο της αρχικής τιμής, στα 4.281 ευρώ.
Δείτε αναλυτικά τις τιμές που έπιασαν τα προσφερόμενα έργα από την φθινοπωρινή δημοπρασία του Βέργου εδώ