Το ίδρυμα του Σωτήρη Φέλιου «Η άλλη Αρκαδία» σε συνεργασία με την Google Arts & Culture προχώρησαν στη διαδικτυακή παρουσίαση της σπουδαίας συλλογής έργων ελληνικής τέχνης. Πενήντα Έλληνες καλλιτέχνες εντάχθηκαν στο μεγαλύτερο ψηφιακό μουσείο δίπλα στα μεγαλύτερα ονόματα διεθνώς.
Ο Σωτήρης Φέλιος δεν είναι ξένος στο φιλότεχνο κοινό. Έχει βάλει έργα της συλλογής του σε μεγάλα μουσεία της χώρας κι έχει βγάλει με αξιώσεις την σύγχρονη εικαστική παραγωγή πέρα από τα ελληνικά σύνορα. Τώρα, το ίδρυμα του διακεκριμένου νομικού «Η άλλη Αρκαδία» ήλθε σε συμφωνία με την Google Arts & Culture για τη διαδικτυακή παρουσίαση της συλλογής από τη διεθνή πλατφόρμα, μία κίνηση με ιδιαίτερη σημασία για τη ζώσα καλλιτεχνική σκηνή, αλλά και συνολικά για το ελληνικό συλλέγειν.
Η συλλογή Φέλιου απαρτίζεται αποκλειστικά από έργα Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε μία εποχή διεθνοποίησης της τέχνης, το στοιχείο της εντοπιότητας οφείλουμε να το τονίζουμε διότι δεν είναι διόλου αυτονόητο. Με έναν εντυπωσιακό εικαστικό πλούτο που υπερβαίνει τα 1000 έργα, εκπροσωπούνται με επάρκεια όλα τα μέσα: ζωγραφικά έργα, γλυπτά, ανάγλυφα, κατασκευές, χαρακτικά, φωτογραφίες, σχέδια, οτιδήποτε φέρει την υπογραφή Έλληνα δημιουργού, προσανατολισμένο, κυρίως, στην ανθρώπινη μορφή. Προσωποκεντρική η συλλογή του Φέλιου παρουσιάζει όψεις, όχι μόνο του συλλέκτη όπως αρέσκεται να λέει ο ίδιος, αλλά και της νεοελληνικής τέχνης. Εκεί, έχουν παρουσία καταξιωμένα ονόματα των τελευταίων δεκαετιών, αλλά και οι σημερινοί 40άρηδες που αρχίζουν να ξεμυτίζουν σε μουσειακές εκθέσεις.
Η Google βεβαίως δεν χρειάζεται συστάσεις, αλλά χρειάζεται να επισημάνουμε τούτο: ο ψηφιακός γίγαντας έχει αναδειχθεί στο μεγαλύτερο μουσείο του κόσμου, συγκεντρώνοντας τους θησαυρούς των πιο σημαντικών οργανισμών. Με την χρήση της τελευταίας τεχνολογίας, η Google έχει κάνει προσβάσιμες στο διεθνές κοινό τις συλλογές σπουδαίων ιδρυμάτων, αλλά και ιδιωτών. Η ψηφιακή ευκρίνεια που παρέχει είναι ασύλληπτης ποιότητας και βοηθά τον θεατή να καταλάβει την υφή των υλικών, τα ίχνη της πινελιάς, τη χειρονομία του δημιουργού, πέρα από το πεπερασμένο όριο όπου δύναται να φτάσει το ανθρώπινο μάτι. Ανάμεσα στα μεγάλα μουσεία που έχουν δώσει την συγκατάθεσή τους για την ψηφιακή ανάδειξη των θησαυρών τους είναι κολοσσοί όπως το MoMA, η Tate Britain, το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης, το Guggenheim, το Λούβρο, η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου, το Albertina, το Βρετανικό Μουσείο και η Συλλογή Frick στην Νέα Υόρκη. Την Ελλάδα εκπροσωπούσαν μέχρι σήμερα στην πλατφόρμα μονάχα θεσμικοί οργανισμοί, όπως η Εθνική Πινακοθήκη, το Μουσείο Μπενάκη και το Ίδρυμα Θεοχαράκη.
Μέσα στη συνθήκη της πανδημίας που κυριολεκτικά έβαλε στον πάγο όλα τα πολιτιστικά δρώμενα, η ένταξη της συλλογής Φέλιου στην πλατφόρμα της Google δεν έχει απλώς χαρακτήρα εξωστρέφειας. Την επενδύει με τον αέρα ενός διεθνούς brand και της εξασφαλίζει τη δυνατότητα νέων συνεργασιών με τα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου. Πέρα, όμως, από την τεράστια προβολή που απέκτησαν τα έργα της συλλογής, θα προστεθεί στην πλατφόρμα ένα σημαντικό corpus της σύγχρονης ελληνικής τέχνης. Πρόκειται για ένα καλλιτεχνικό απάνθισμα των τελευταίων χρόνων που, δυστυχώς, δεν παρουσιάζεται στο διαδίκτυο ούτε από την Εθνική Πινακοθήκη, ούτε από το ΕΜΣΤ. Ο Σωτήρης Φέλιος επεκτείνει τα όρια της μικρής ελληνικής αγοράς κι ανοίγει νέες προοπτικές σε συλλέκτες που μοιράζονται το ίδιο ενδιαφέρον για τους καλλιτέχνες ή σε φιλότεχνους που σκέπτονται να ξεκινήσουν συλλογή.
Η συλλογή Σωτήρη Φέλιου παρουσιάζεται εδώ με 195 έργα 50 Ελλήνων καλλιτεχνών.
Ο επισκέπτης θα βρει ακόμη 4 διαδικτυακές εκθέσεις σε επιμέλεια της Δάφνης Πολίτη που έχει την ευθύνη της συλλογής Φέλιου, με τους εξής καλλιτέχνες: Γιάννης Μόραλης, Χρήστος Μποκόρος, Γιώργος Ρόρρης, Χρόνης Μπότσογλου, Γιώργος Λάππας, Αλέκος Λεβίδης, Μιχάλης Μανουσάκης, Καλλιόπη Ασαργιωτάκη, Μαρία Γιαννακάκη, Στέφανος Δασκαλάκης, Takis, Ναταλία Μελά, Μαρία Φιλοπούλου, Κώστας Παπανικολάου, Τάσος Μαντζαβίνος, Εδουάρδος Σακαγιάν, Παντελής Χανδρής, Θεόφιλος Κατσιπάνος, Εμμανουήλ Μπιτσάκης, Θανάσης Μακρής, Τάσος Μισούρας, Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος, Αχιλλέας Παπακώστας, Δημήτρης Χαντζόπουλος.
Ο Σωτήρης Φέλιος ρίσκαρε και κέρδισε. Την ώρα που η σύγχρονη ελληνική παραστατική ζωγραφική δεν ήταν το «τρέχον νόμισμα» στην αγορά, αυτός αγόραζε. Θυμάμαι σε παλιότερη συνέντευξη να μου λέει: «Όταν ξεκίνησα, το “ρεύμα” για τη ζωγραφική δεν ήταν ευνοϊκό. Χωρίς να θέλω να μπω σε αυτή την αντιπαράθεση, κάτι μέσα μου έλεγε να επιμείνω στη ζωγραφική, κόντρα στο “ρεύμα”. Μόλις άρχισε να συγκεντρώνεται κάποιος σημαντικός αριθμός έργων, υπήρχαν φίλοι μου που μου έλεγαν “κάνεις λάθος με τα έργα που αγοράζεις”.»
Με δικές του δαπάνες, προσωπικό χρόνο, κυρίως όμως με το κέφι του, δεν «ποντάρισε» σε καταξιωμένους καλλιτέχνες, άρα σε ονόματα κλασικά που δύσκολα χάνουν την αξία τους στο χρόνο. Συμπορεύτηκε με τους καλλιτέχνες της εποχής και με πολλούς από αυτούς ανέπτυξε προσωπική σχέση. Έδειξε τη δουλειά τους στα κορυφαία ελληνικά ιδρύματα, δημιούργησε ευφάνταστες εκθέσεις, εξέδωσε καλαίσθητους και επιστημονικά άρτιους καταλόγους και με κάποιους ταξίδεψε στο εξωτερικό μέσα από τις εκθέσεις που οργάνωσε. Τώρα, τους οδηγεί με τις καλύτερες προϋποθέσεις στην ψηφιακή εποχή.