Η Σαουδική Αραβία διασφαλίζει το μέλλον της στην ηλεκτροκίνηση
Shutterstock
Shutterstock

Η Σαουδική Αραβία διασφαλίζει το μέλλον της στην ηλεκτροκίνηση

Μπορεί οι κινήσεις των ποδοσφαιρικών ομάδων της Σαουδικής Αραβίας, με τις απίθανες προτάσεις τους προς τους παγκόσμιους αστέρες του αθλήματος, να παραξενεύουν και να εντυπωσιάζουν την παγκόσμια κοινή γνώμη αλλά η μεγαλύτερη οικονομική δύναμη του Αραβικού κόσμου ασχολείται και με άλλα πράγματα, πολύ πιο χειροπιαστά και με ξεκάθαρο οικονομικό και επιχειρηματικό νόημα.

Την Πέμπτη που μας πέρασε ανακοινώθηκε από τη μεγάλη βραζιλιάνικη εταιρεία εξόρυξης μετάλλων Vale (VALE NYSE) ο νικητής του «διαγωνισμού» που είχε ξεκινήσει το 2022.

Αντικείμενο του διαγωνισμού ήταν η πώληση σε επενδυτές μεριδίου μειοψηφίας στη νέα εταιρεία που δημιούργησε η Vale για να «στεγάσει» τις δραστηριότητές της πέρα από την εξόρυξη σιδηρομεταλλεύματος. Το τμήμα βασικών μετάλλων της βραζιλιάνικης εταιρείας εξορύσσει κυρίως χαλκό και νικέλιο και στη διαδικασία διεκδίκησης του μεριδίου αυτού είχαν συμμετάσχει πολλοί ενδιαφερόμενοι, ανάμεσα στους οποίους περιλαμβάνονταν η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία General Motors (GM NYSE) και το κρατικό επενδυτικό ταμείο της Σαουδικής Αραβίας (PIF) (Οι βιομηχανίες αυτοκινήτου στο κυνήγι των μετάλλων| Liberal.gr).

Τελικά, όπως μάθαμε την Πέμπτη, το PIF επικράτησε των άλλων διεκδικητών και θα αγοράσει το 10% της Vale Base Metals Limited (VBM), όπως έχει ονομαστεί ο τομέας βασικών μετάλλων της βραζιλιάνικης εταιρείας. Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση της Vale, η εταιρεία Manara Minerals, η οποία είναι κοινοπραξία του PIF με τη Maaden (Saudi Arabian Mining Company), θα αγοράσει το 10% της VBM καταβάλλοντας περίπου 2,6 δισεκατομμύρια σε μετρητά.

Εκτός από τη Manara Minerals, ποσοστό της VBM, 3% για την ακρίβεια, θα αγοράσει η αμερικανική επενδυτική εταιρεία Engine 1, γνωστή από τον (επιτυχημένο) αγώνα που είχε κάνει προ διετίας εναντίον της διοίκησης της αμερικανικής πετρελαϊκής εταιρείας Exxon Mobil (XOM NYSE).

Συνολικά, η Vale θα εισπράξει περίπου 3,4 δισεκατομμύρια δολάρια. Σκοπός της διοίκησης της VBM είναι να αυξήσει την ποσότητα χαλκού που εξορύσσει ετησίως από τους 350.000 στους 900.000 τόνους και του νικελίου από τους 175.000 τόνους στους 300.000 τόνους πραγματοποιώντας επενδύσεις που αναμένεται να ανέλθουν στο ύψος των 25 έως 30 δις δολαρίων τα επόμενα δέκα χρόνια.

Σε αντίθεση με τα εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια που έχουν ξοδέψει τις τελευταίες εβδομάδες οι Σαουδαραβικές ποδοσφαιρικές ομάδες που ελέγχονται από το PIF, το τίμημα για την αγορά του μεριδίου 10% στη VBM μάλλον δεν είναι υπερβολικό. Διαβάζοντας σχετική ανάλυση στο Reuters, βλέπουμε πως με βάση τα χρηματικά ποσά που θα καταβάλουν η Manara Minerals και η Engine 1, το σύνολο της VBM αποτιμάται κοντά στα 26 δισεκατομμύρια δολάρια σε επίπεδο επιχειρηματικής αξίας (enterprise value, δηλαδή το άθροισμα της αξίας των μετοχών της εταιρείας και του δανεισμού που τη βαρύνει).

Η ανάλυση του διεθνούς πρακτορείου οδηγεί στο συμπέρασμα πως το τίμημα αντιστοιχεί περίπου σε 10,6 φορές τα οργανικά κέρδη (EBITDA) που αναμένεται να πετύχει η VBM για το 2023. Το τίμημα αυτό είναι ελαφρώς ανώτερο του μέσου όρου των αντίστοιχων δεικτών για επιχειρήσεις με παρόμοιο αντικείμενο που διαπραγματεύονται στα διεθνή χρηματιστήρια, όπως η Freeport McMoRan (FCX NYSE), η Antofagasta (ANTO LONDON) και η Southern Copper (SCCO NYSE), ο οποίος είναι κοντά στις 9,6 φορές.

Φαίνεται πως η Σαουδική Αραβία πληρώνει λίγο περισσότερο από 10% παραπάνω από τις τιμές στο χρηματιστήριο αλλά αυτό μας ακούγεται λίγο πολύ φυσιολογικό. Αν επιχειρούσε να κάνει κάτι τέτοιο μέσω χρηματιστηρίου, κατά πάσα πιθανότητα θα ανέβαζε μόνη της την τιμή και τελικά θα πλήρωνε ακριβότερα. 

Ποιος είναι όμως ο λόγος για τον οποίον το PIF και η Σαουδική Αραβία επιθυμούν να μπουν δυναμικά στον τομέα των βασικών μετάλλων. Η απάντηση είναι πολύ απλή: είναι ο ίδιος λόγος για τον οποίον το PIF έχει αποκτήσει περίπου το 60% της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας (μόνο κατ’ όνομα πλέον) Lucid (LCID NASDAQ), η οποία κατασκευάζει μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα υψηλής τεχνολογίας, υψηλών επιδόσεων και υψηλής τιμής. Για να συμμετάσχει από τη θέση του οδηγού στην παγκόσμια κούρσα προς την ηλεκτροκίνηση των αυτοκινήτων.

Για όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες στον κόσμο, η εξασφάλιση επαρκών ποσοτήτων χαλκού, νικελίου και άλλων πρώτων υλών που χρησιμοποιούνται στην παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι ένα από τα πιο σημαντικά ζητήματα που απασχολούν και θα απασχολούν για πολύ καιρό τις διοικήσεις τους.

Στην περίπτωση της Lucid δεν πρέπει να ξεχνάμε πως το επόμενο εργοστάσιο της εταιρείας θα ανεγερθεί στη Σαουδική Αραβία, πράγμα που κάνει ακόμα πιο σημαντική υπόθεση την εύκολη και άμεση πρόσβαση σε αυτές τις κρίσιμες πρώτες ύλες. 

Η αγορά του 10% της VBM δεν είναι η μόνη κίνηση της Maaden, του συνεταίρου της PIF στη Manara Minerals. Από το Bloomberg μαθαίνουμε πως έχει ήδη έρθει σε συμφωνία με τη μεταλλευτική επιχείρηση Ivanhoe Electric (IE NYSE) για την από κοινού ανάπτυξη ορυχείων στη Σαουδική Αραβία, ενώ ήδη συνεργάζεται με τον παγκόσμιο κολοσσό του χρυσού Barrick Gold (GOLD NYSE) στη λειτουργία και την εκμετάλλευση ενός ορυχείου χαλκού και προχωρά μαζί με την GOLD στην έρευνα για τον εντοπισμό κατάλληλων ευκαιριών για τη λειτουργία άλλων δύο ορυχείων μέσα στη χώρα. 

Όλες αυτές οι επιχειρηματικές κινήσεις που γίνονται κάτω από την αιγίδα του PIF είναι συμβατές με το σχέδιο Vision 2030. Αυτό το σχέδιο έχει σαν βασικό στόχο τη σταδιακή απομάκρυνση της οικονομίας του Βασιλείου της Σαουδικής Αραβίας από την απόλυτη (μέχρι πρότινος) εξάρτηση από το αργό πετρέλαιο.

Το σχέδιο αυτό που φέρει την υπογραφή του διαδόχου του θρόνου (και ουσιαστικού κυβερνήτη) Μοχάμεντ Μπιν Σαλμάν, προβλέπει την αύξηση της συνεισφοράς του μεταλλευτικού τομέα από τα 17 στα 64 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως στην οικονομία της χώρας.

Υπό αυτό το πρίσμα, η κίνηση που έκανε την Πέμπτη το PIF, η οποία είναι η πρώτη στον συγκεκριμένο τομέα, έχει ξεκάθαρη λογική και πρέπει να περιμένουμε σύντομα να ακούσουμε και για άλλες τέτοιες. Μπορεί εμείς να ασχολούμεθα περισσότερο με το αν η πρόταση στον Kylian Mbappe είναι εξωπραγματική ή όχι αλλά την ίδια στιγμή η μεγάλη Αραβική δύναμη κινείται με πολύ καλά σχεδιασμένο τρόπο σε πολλούς άλλους τομείς.

Χωρίς να το καταλάβουμε και πολύ, σε μερικά χρόνια θα είναι μία από τις πιο σημαντικές δυνάμεις στον χώρο της ηλεκτροκίνησης και ως παραγωγός μέσω της Lucid και ως σημαντικός κρίκος της εφοδιαστικής αλυσίδας της παγκόσμιας βιομηχανίας ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Όπως αναφέρει η γνωστή μας παροιμία, «των φρονίμων τα παιδιά πριν πεινάσουν μαγειρεύουν».

Στην περίπτωση της Σαουδικής Αραβίας, το μαγείρεμα φαίνεται πως έχει ξεκινήσει προ πολλού, παρά το γεγονός πως η πείνα δεν υπάρχει ούτε στα όνειρά τους.