Συνήθως το τελευταίο αυτοκίνητο που βγαίνει κάθε μέρα από ένα εργοστάσιο κατευθύνεται σε κάποιον χώρο πώλησης για να το δουν οι υποψήφιοι πελάτες. Η Τρίτη 26 Μαρτίου όμως δεν ήταν μία συνηθισμένη μέρα για το εργοστάσιο της Volvo Cars (VOLCAR-B STOCKHOLM) στην περιοχή Torslanda, δώδεκα χιλιόμετρα από το κέντρο της πόλης Γκέτεμποργκ στη Σουηδία, όπου βρίσκονται και οι κεντρικές εγκαταστάσεις και τα γραφεία της σουηδικής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Το τελευταίο αυτοκίνητο που βγήκε εκείνη την ημέρα από το εργοστάσιο ήταν και το τελευταίο (κυριολεκτικά) αυτοκίνητο με κινητήρα ντίζελ στην ιστορία της μεγάλης σουηδικής, υπό κινεζικό έλεγχο βέβαια, βιομηχανίας. Το αυτοκίνητο αυτό λοιπόν ήταν το τελευταίο της σειράς XC90 που ήταν τα ντιζελοκίνητα SUV της εταιρείας.
Η συγκεκριμένη σειρά ήταν από τις πιο σημαντικές στη σύγχρονη ιστορία της εταιρείας καθώς το XC90 ήταν το πρώτο αυτοκίνητο που σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε κάτω από την ηγεσία του Li Shufu, του Κινέζου επιχειρηματία που ελέγχει την Geely Automobile Holdings (0175 HONG KONG), η οποία απέκτησε τον έλεγχο της επιχείρησης το 2010 όταν την εγκατέλειψε η αμερικανική Ford (F NYSE).
Όσο σημαντική ήταν για την εταιρεία η ημέρα που το πρώτο XC90 βγήκε από τα εργοστάσιά της, άλλο τόσο σημαντική φαίνεται πως είναι και η ημέρα που βγήκε το τελευταίο. Και γιατί ήταν ένα πολύ σημαντικό μοντέλο αλλά και γιατί η διακοπή της παραγωγής του τονίζει με έμφαση την απόφασή της επιχείρησης να προχωρήσει ολοταχώς προς την εποχή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Σε αντίθεση με ό,τι βλέπουμε στις περισσότερες παραδοσιακές βιομηχανίες, η Volvo Cars επιμένει στην απόφασή της να σταματήσει εντελώς την παραγωγή αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης μέχρι το 2030. Προφανώς, θα συνεχίσει την παραγωγή βενζινοκίνητων οχημάτων, αλλά δεν φαίνεται να έχει πρόθεση να ακολουθήσει εταιρείες όπως η Mercedes Benz, η Audi, η General Motors, η Ford και η Toyota.
Με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, όλες οι μεγάλες εταιρείες που μόλις αναφέραμε έχουν κάνει τους τελευταίους μήνες σαφή την απόφασή τους να επιβραδύνουν την πορεία τους προς την πλήρη ηλεκτροκίνηση των αυτοκινήτων τους. Είτε λόγω των τεχνικών δυσκολιών που αντιμετωπίζουν στην προσπάθειά τους να ξεκινήσουν τη μαζική παραγωγή των ηλεκτρικών τους οχημάτων, είτε λόγω του μετριασμένου ενθουσιασμού των καταναλωτών οι οποίοι δεν δείχνουν πολύ πρόθυμοι να αγοράσουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στις τιμές που έχουν αυτή την εποχή.
Είτε, πολύ απλά, γιατί οι πωλήσεις των αυτοκινήτων με κινητήρες ντίζελ και βενζίνης αποδίδουν πολύ μεγάλα κέρδη και στην ουσία χρηματοδοτούν την αναγκαστική στροφή τους προς την ηλεκτροκίνηση και τις βοηθούν να αντιμετωπίσουν και τον πόλεμο τιμών που ξεκίνησαν μέσα στο 2023 η Tesla και οι Κινέζοι κατασκευαστές. Ειδικά ενόψει της αναμενόμενης άφιξης των κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων νέας γενιάς στις δυτικές αγορές, η προσεκτική στάση αυτών των βιομηχανιών φαίνεται αρκετά συνετή.
Η Volvo Cars όμως δεν αλλάζει τα σχέδιά της, παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει και αυτή, έμμεσα και άμεσα, στον τομέα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η ίδια έχει αρχίσει ένα πρόγραμμα μεγάλων περικοπών στο κόστος παραγωγής και πρόσφατα αποφάσισε να σταματήσει τη χρηματοδότηση της Polestar, ενός κατασκευαστή ηλεκτρικών αυτοκινήτων που ελέγχεται από κοινού από τη Volvo Cars και την Geely.
Παρ' όλα αυτά, όπως δήλωσαν σε συνέντευξη Τύπου ανώτατοι αξιωματούχοι της εταιρείας, η Volvo Cars πιστεύει πως, μακροπρόθεσμα, η επιλογή της επικέντρωσης των προσπαθειών της στον τομέα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχει πολύ καλύτερες προοπτικές ανάπτυξης. Οι αξιωματούχοι πρόσθεσαν πως πιστεύουν πως οι πελάτες της Volvo Cars συμφωνούν με αυτή τη στρατηγική της εταιρείας.
Προφανώς, θα περάσει αρκετός καιρός μέχρι να μάθουμε αν η σχετική βιασύνη της σουηδικής ιστορικής βιομηχανίας να περάσει στην ηλεκτρική εποχή θα την ωφελήσει ή όχι. Η διοίκησή της πάντως φαίνεται πάρα πολύ σίγουρη και δεν το κρύβει. Πώς αλλιώς μπορούμε να ερμηνεύσουμε την απόφασή της να μεταφέρει το τελευταίο XC90 που βγήκε στις 26 Μαρτίου από τη γραμμή παραγωγής του εργοστασίου της Torslanda στο νέο μουσείο της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Όπως διαβάσαμε στο σχετικό ρεπορτάζ του Bloomberg, το συγκεκριμένο αυτοκίνητο θα εκτεθεί στο νέο μουσείο της εταιρείας που θα εγκαινιαστεί στις 14 Απριλίου. Για να είμαστε πιο σωστοί, δεν πρόκειται ακριβώς για ένα μουσείο αλλά για έναν εκθεσιακό χώρο επιφανείας 4.500 τετραγωνικών μέτρων ο οποίος έχει σχεδιαστεί εστιάζοντας σε αυτό που η εταιρεία ονομάζει «omtanke», ή πιο απλά «φροντίδα για τους ανθρώπους».
Στην ιστοσελίδα της εταιρείας που είναι αφιερωμένη σε αυτόν τον χώρο διαβάζουμε πως θα έχει έναν διαδραστικό χαρακτήρα και οι επισκέπτες θα κάνουν ένα ταξίδι από το παρελθόν προς το παρόν και το μέλλον με τη βοήθεια των ιστορικών αυτοκινήτων αλλά και των φορτηγών και άλλων μηχανημάτων που φέρουν πάνω τους το σήμα της Volvo. Ο εκθεσιακός αυτός χώρος αποτελεί συνεργασία της Volvo Cars με τη Volvo Group (VOLV-B.ST), η οποία κατασκευάζει φορτηγά, λεωφορεία και διάφορα βαριά μηχανήματα και το όνομά του είναι «World of Volvo», δηλαδή ο κόσμος της Volvo.
Ο επικεφαλής του εγχειρήματος είναι βέβαιος πως ο κόσμος της Volvo, ο οποίος πέρα από τον εκθεσιακό χώρο θα προσφέρει και πολλές άλλες εμπειρίες στους επισκέπτες, θα γίνει το νέο σημείο αναφοράς στην πόλη του Γκέτεμποργκ.
Δεν αμφιβάλλουμε πως το «World of Volvo» θα αποτελέσει έναν πολύ ενδιαφέροντα προορισμό για τους επισκέπτες της δεύτερης μεγαλύτερης σουηδικής πόλης, ούτε πως θα αναδείξει με τον καλύτερο τρόπο την ιστορία της Volvo και τη συνεισφορά της στην εξέλιξη της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας. Πιο σημαντικό όμως είναι να δούμε αυτή την πορεία να συνεχίζεται και στο μέλλον με την ίδια επιτυχία όπως μέχρι τώρα.
Για να γίνει αυτό, θα πρέπει να δικαιωθεί η επιχειρηματική απόφαση της διοίκησης να «ποντάρει» τα πάντα πάνω στην πλήρη στροφή προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τα πράγματα φαίνονται κάπως δύσκολα αυτή τη στιγμή αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε πως από το 2010 και μετά, η Volvo Cars και η Geely έχουν διαψεύσει αρκετές φορές τους απαισιόδοξους. Είμαστε σίγουροι πως θα βάλουν τα δυνατά τους για να το πετύχουν ακόμα μία φορά.