Εντατικές διαβουλεύσεις διεξάγουν αυτήν την περίοδο η Κίνα και η Ευρωπαϊκή Ένωση για τις ειδικές λεπτομέρειες του σχεδίου δέσμευσης για τον καθορισμό των τιμών των κινεζικών ηλεκτροκίνητων οχημάτων, σύμφωνα με το υπουργείο Εμπορίου (MOC).
Ο εκπρόσωπος του MOC, Χε Γιονγκτσιάν, παραχώρησε σχετικές δηλώσεις σε μία συνέντευξη Τύπου, απαντώντας σε ερώτηση για την επιβολή ευρωπαϊκών δασμών στα ηλεκτρικά οχήματα από την Κίνα.
Τεχνική αντιπροσωπεία της ΕΕ έφτασε στο Πεκίνο στις 2 Νοεμβρίου, ενώ οι διαβουλεύσεις μεταξύ των δύο πλευρών ακολουθούν την αρχή “του πραγματισμού και της αμεροληψίας”, σύμφωνα με τον ίδιο εκπρόσωπο.
Κατά την ανακοίνωση της επιβολής των δασμών στις 29 Οκτωβρίου, η ευρωπαϊκή πλευρά ανέφερε ότι θα συνεχίσει τις διαβουλεύσεις για τη δέσμευση καθορισμού των τιμών με την κινεζική πλευρά.
Υπενθυμίζεται ότι πριν από λίγες μέρες, η Κομισιόν διακηρύττει πάντως ότι τα επιπρόσθετα μέτρα εναντίον των κινεζικών οχημάτων έχουν στόχο την προστασία των ευρωπαϊκών εταιρειών καθώς και των 14 εκ. θέσεων εργασίας καθώς και η εξασφάλιση όρων ισότιμου ανταγωνισμού με τις κινεζικές κατασκευάστριες εταιρείες, τις οποίες κατηγορεί ότι επωφελούνται από μαζικές δημόσιες επιδοτήσεις.
Άλλωστε, σύμφωνα με τα στοιχεία της Κομισιόν, το μερίδιο αγοράς των κινέζικων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ε.Ε παρουσίασε άνοδο 14,1 % στο δεύτερο τρίμηνο του 2024, σε σύγκριση με 1,9%, το 2020.
Για το λόγο αυτό, σχολιάζοντας την απόφαση, ο αρμόδιος Επίτροπος Βάλντις Ντομπρόβσκις έκανε λόγο για «αναλογικά» και «στοχευμένα» μέτρα που προωθούν «δίκαιες πρακτικές στην αγορά», με ισότιμους όρους «ανταγωνισμού».
Εμφανίστηκε παράλληλα έτοιμος για συνέχιση των διαπραγματεύσεων με το Πεκίνο. Ομάδα διαπραγματευτών θα επισκεφθεί, μάλιστα, τις επόμενες μέρες το Πεκίνο για συνέχιση των διαπραγματεύσεων.
Εάν υπάρξει τελικά συμφωνία με την Κίνα ή συγκεκριμένες εταιρείες, τότε η Κομισιόν θα μπορούσε να επανεξετάσει τους δασμούς, σύμφωνα με αξιωματούχους στις Βρυξέλλες. Πάντως, το επίπεδο των δασμών στην Ε.Ε ποικίλλει, ανάλογα με την κατασκευάστρια εταιρεία και με το επίπεδο των επιδοτήσεων που λαμβάνει: 7,8% για οχήματα της Tesla που κατασκευάζονται στη Σαγκάη, 17% για εκείνα της BYD, 18,8% για οχήματα της Geely και 35,3% για τα αντίστοιχα της SAIC.