Lufthansa: Μάχη με το χρόνο για το deal με την ITA Airways
Shutterstock
Shutterstock

Lufthansa: Μάχη με το χρόνο για το deal με την ITA Airways

Η εποπτική αρχή ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης έκρινε ότι η εξαγορά μειοψηφικού ποσοστού στην ΙΤΑ Airways από την Lufthansa μπορεί να πλήξει τον ανταγωνισμό στον κλάδο και να πιέσει ανοδικά τις τιμές των ναύλων.

Οι ενστάσεις της αναγκάζουν την ιταλική κυβέρνηση και τον γερμανικό αερομεταφορέα να προβούν σε διορθωτικές κινήσεις τις επόμενες εβδομάδες για να ολοκληρώσουν τη συμφωνία.

Το σχέδιο της Lufthansa να εξαγοράσει ποσοστό 41% στην ΙΤΑ Airways, διάδοχο της Alitalia, από την ιταλική κυβέρνηση για 325 εκατ. ευρώ αποτυπώνει την τάση συγκεντρωτισμού στον κλάδο των αερομεταφορών όπου και η IAG, ιδιοκτήτρια της British Airways, έχει βάλει στο μάτι την ισπανική Air Europa.

H Ευρωπαϊκή Επιτροπή προειδοποίησε ότι η συμφωνία εξαγοράς της ΙΤΑ χωρίς «κινήσεις θεραπείας» δεν θα ήταν ό,τι καλύτερο για τους καταναλωτές.

«Ένα ζήτημα που έχει να κάνει με τον ανταγωνισμό είναι ο κίνδυνος να προκληθεί αύξηση στις τιμές των ναύλων και μείωση της ποιότητας των υπηρεσιών», δήλωσε η Επίτροπος Margrethe Vestager. «Αυτό εννοούμε όταν αναφερόμαστε στο ρίσκο για τον ανταγωνισμό, ότι τελικά οι χρήστες θα αναγκαστούν να βάλουν το χέρι στην τσέπη και να πληρώσουν» προσέθεσε.

Η εποπτική αρχή ανταγωνισμού της ΕΕ θεωρεί ότι η συμφωνία απειλεί τον ανταγωνισμό στις κοντινές πτήσεις από την Ιταλία προς προορισμούς σε χώρες της κεντρικής Ευρώπης, αλλά και στις μακρινές πτήσεις που συνδέουν την Ιταλία με τις ΗΠΑ, τον Καναδά και την Ιαπωνία.

Ένα άλλο ζήτημα είναι ότι η συμφωνία θα ενισχύσει περαιτέρω την κυριαρχία της ITA Airways στο κύριο αεροδρόμιο του Μιλάνου.

Οι ανησυχίες της Κομισιόν πάντως εστιάζουν σε ένα μικρό σχετικά αριθμό κοντινών και μακρινών προορισμών. Δεν αφορούν την πλειοψηφία των προορισμών στους οποίους πετάει η ΙΤΑ.

Η αντίδραση από τον όμιλο της Lufthansa δεν άργησε. Ο γερμανικός αερομεταφορέας ανακοίνωσε ότι θα παρουσιάσει διορθωτικές κινήσεις στην Κομισιόν έγκαιρα, υποστηρίζοντας ότι κατά την άποψή του η συμφωνία θα ενδυναμώσει τον ανταγωνισμό στην Ευρώπη και στην Ιταλία.

Η προθεσμία για τις κινήσεις θεραπείας λήγει στις 26 Απριλίου. Η ΕΕ θα πάρει την τελική της απόφαση για το αν δώσει το πράσινο φως στο deal ή αν θα το μπλοκάρει μέχρι τις 6 Ιουνίου.

«Είμαστε βέβαιοι ότι η ΙΤΑ θα γίνει μέλος της οικογένειές μας φέτος», ήταν η επίσημη ανακοίνωση του γερμανικού αερομεταφορέα.

Από την πλευρά της η ιταλική κυβέρνηση δήλωσε ότι θα παρουσιάσει τις δικές της διορθωτικές κινήσεις το ταχύτερο δυνατό ώστε να ικανοποιηθούν οι ενστάσεις που εγείρει η Κομισιόν και να εξασφαλιστεί το πράσινο φως για τη συμφωνία.

Οι κινήσεις της Lufthansa είναι πολύ πιθανό να ακολουθήσουν τα βήματα μίας άλλης συμφωνίας με αερομεταφορέα της Κορέας που έλαβε την έγκριση της Κομισιόν, όπως παραχώρηση ενός αριθμού slot σε ανταγωνιστές.

Πάντως, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέλει πλέον περισσότερες παραχωρήσεις στις συγχωνεύσεις αεροπορικών εταιρειών αντί απλά μίας παράδοσης αριθμού slot σε αεροδρόμια. Εκτιμά ότι οι παραχωρήσεις ήταν ανεπαρκείς ώστε να καλυφθούν ζητήματα ανταγωνισμού και απαιτούνται διορθωτικά μέτρα.

Για την Lufthansa η μεγαλύτερη πρόκληση θα είναι να ανταγωνιστεί τη Ryanair που έχει μερίδιο 40% στην ιταλική αγορά, την τρίτη μεγαλύτερη της Ευρώπης. Θα πρέπει να προσφέρει ανταγωνιστικά πακέτα σε μακρινές πτήσεις.

Για την ιταλική κυβέρνηση η συμφωνία με την Lufthansa ήταν μονόδρομος μετά από χρόνια ζημιογόνων χρήσεων της ΙΤΑ και αποτυχημένων προσπαθειών αναδιάρθρωσης της Alitalia. Το deal θα βοηθήσει τη Ρώμη να ξεφορτωθεί ένα προβληματικό asset που της κόστισε δισεκατομμύρια ευρώ κρατικής βοήθειας.