Το μεγάλο σορτάρισμα της Tesla

Το μεγάλο σορτάρισμα της Tesla

Τo Hedge Fund του Pet Lekander, Clean Energy Transition LLP είχε αρχίσει να σορτάρει την μετοχή της Tesla από τον Μάρτιο του 2021, όταν η μετοχή βρισκόταν στα $233,94. Προ ημερών σε τηλεοπτική συνέντευξη του στο Squawk Box, ανέφερε ότι η τιμή της μετοχής της Tesla μπορεί να φτάσει μέχρι τα $14, υποχωρώντας κατά 91%.

Οι εκτιμήσεις του συγκεκριμένου hedge fund βασίζονται αφ’ ενός πάνω στον πόλεμο τιμών και στον αυξανόμενο κινεζικό ανταγωνισμό στον χώρο των ηλεκτρικών οχημάτων και αφ’ ετέρου πάνω στην παγκόσμια αποκλιμάκωση της ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα.

Ο Pet Lekander είχε γίνει ήδη γνωστός από την θητεία του περίφημο Hedge Fund Lansdowne Partners, όταν είχε βγει “long”, δηλαδή είχε ποντάρει στην άνοδο των τιμών των εκπομπών άνθρακα και όταν είχε βγει “short”, δηλαδή είχε ποντάρει στην πτώση των τιμών των ελληνικών τραπεζικών μετοχών. Αμφότερες οι κινήσεις, εκ του αποτελέσματος αποδείχθηκαν κερδοφόρες.

Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι το hedge fund, δεν είχε μεταβάλει την “short” θέση του στη μετοχή της Tesla, ακόμα και όταν είχε υπερβεί τα $400 και είχε αναρριχηθεί στα $414,50. Ίσα – ίσα που είχε εκμεταλλευτεί εκείνη την άνοδο για να πωλήσει ακόμα περισσότερες μετοχές, αυξάνοντας με αυτόν τον τρόπο την τελική μέση τιμή του σορταρίσματος. Έτσι η θέση του Pet Lekander, είχε αρχίσει να εμφανίζεται κερδοφόρα ήδη από το Q2 του 2022.

To γεγονός που πυροδότησε το νέο κύμα αμφισβήτησης της πορείας της Tesla, ήταν οι μειωμένες παραδόσεις οχημάτων κατά τη διάρκεια του Q1 του 2024. Σύμφωνα με το FactSet οι χρηματιστηριακοί αναλυτές ανέμεναν οι παραδόσεις ηλεκτρικών οχημάτων να κυμαίνονται πέριξ των 457.000, ωστόσο τα αποτελέσματα των πραγματικών παραδόσεων υπολείπονται κατά 15,5% των αρχικών εκτιμήσεων, με το εργοστάσιο να παράγει 386.810 οχήματα. Οι εκτιμήσεις των αναλυτών ξεκινούσαν από τα 515.000 οχήματα μέχρι τα 414.000 οχήματα.

Είναι δε η πρώτη φορά που καταγράφεται μείωση τόσο της παραγωγής κατά -1,7%, όσο και των παραδόσεων κατά -8,5% της Tesla σε 12μηνη βάση μετά από το 2020, όταν η λειτουργία της εταιρείας είχε διαταραχθεί λόγω της πανδημίας.

Συνεπακόλουθα η τιμή της μετοχής της Tesla έχει υποχωρήσει κατά 34% από την αρχή του έτους, παρουσιάζοντας την μεγαλύτερη τριμηνιαία πτώση της από το 2010. Όταν δηλαδή η μετοχή της Tesla περνούσε μέσω ΙΡΟ τις πύλες της Wall Street.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις 35 χρηματιστηριακών οίκων της Wall Street, μεταξύ των οποίων είναι η Morgan Stanley, η Mizuho, η JPMorgan, η Goldman Sachs και η Oppenheimer, οι τιμές - στόχοι για τη μετοχή της Tesla μέσα στο επόμενο 12μηνο κυμαίνονται από τα $320,00 μέχρι τα $23,53, με το μέσο όρο να βρίσκεται στα $196,72, όπως βλέπουμε και στον ακόλουθο πίνακα. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι η JPMorgan δίνει σήμα “sell” με στόχο τα $115,00, η Wells Fargo δίνει “sell” με στόχο τα $125,00 και η GLJ

Research δίνει “sell” με τιμή στόχο τα $23,53. Αντιθέτως η Deutsche Bank δίνει στόχο τα $200,00, η Citi τα $196,00, η New Street τα $225,00 και η Cananccord Genuity τα $280,00.

Όσον αφορά τις κινήσεις των insiders από τον Αύγουστο μέχρι σήμερα, παρατηρούμε μόνο πωλήσεις. Οι μόνες αγορές είναι εξασκήσεις δικαιωμάτων που καταλήγουν όμως και αυτές σε πωλήσεις, όπως βλέπουμε από τα κόκκινα χρώματα των συναλλαγών στο ακόλουθο πίνακα.

Ταυτόχρονα η διαγραμματική ανάλυση (σε ημερήσιο χρονικό πλαίσιο) της Tesla από την πλευρά των τεχνικών δεικτών και των κινητών μέσων όρων δίνει σήμα ισχυρών πωλήσεων «Strong Sell», όπως βλέπουμε και στον ακόλουθο πίνακα.

 

H παραγωγή της Tesla διαταράχθηκε από τις επιθέσεις των Χούθι στα εμπορικά πλοία που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα όσον αφορά την προμήθεια ανταλλακτικών, από την διακοπή της λειτουργίας της βιομηχανικής μονάδας έξω από το Βερολίνο λόγω των συνδικαλιστικών απεργιών, αλλά από τις διαδικασίες αναβάθμισης του εργοστασίου των οχημάτων “Model 3” στην Καλιφόρνια.

Η αγορά της Κίνας γίνεται ολοένα και πιο δύσκολη με τον ανταγωνισμό να ισχυροποιείται από την BYD και την Xiaomi. Μετά από την απότομη μείωση των πωλήσεων της στην Κίνα, η Tesla προχώρησε στην μείωση της παραγωγής των Model 3 και Model Y στο εργοστάσιο της Σαγκάης.

Μια παράμετρος που δεν έχει προσμετρηθεί στην πορεία της μετοχής της Tesla, είναι το ξεθώριασμα της λάμψης της εταιρικής εικόνας. Σύμφωνα με το Reuters, παρατηρείται μια συρρίκνωση του μεριδίου των αγοραστών οχημάτων της Tesla στις ΗΠΑ, λόγω τόσο των πολιτικών φιλοδοξιών που εμφανίζει ο Elon Musk, όσο και των ακραίων θέσεων και πρακτικών που ακολουθεί στο Χ.

Η συρρίκνωση αυτή είναι αποτέλεσμα της υποχώρησης της εμπιστοσύνης των καταναλωτών στο “brand name Tesla”. Μέσα σε 24 μήνες οι δείκτες εμπιστοσύνης των καταναλωτών έχουν υποχωρήσει από το 82% στο 57% και το ενδιαφέρον προς τα προϊόντα της Tesla από το 70% στο 38%. Ειδικά στην Καλιφόρνια, οι πωλήσεις της Tesla έχουν υποχωρήσει για πρώτη φορά μετά από τρία έτη, λόγω της ταύτισης του Elon Mask σε πολλά θέματα με την ατζέντα του Donald Trump.