O όμιλος Inditex, γνωστός σε όλους μας από τις αλυσίδες καταστημάτων ZARA, Oysho, MassimoDutti και Pull&Bear, ανακοίνωσε αποτελέσματα εξαμήνου αρκετά «ροκανισμένα» σε σχέση με το περσινό εξάμηνο, όπως άλλωστε ήταν αναμενόμενο.
Πέρα όμως από τις καθαρές ζημιές των 195 εκατ. ευρώ σε σχέση με τα καθαρά κέρδη των 1,55 δισ. ευρώ την αντίστοιχη περσινή περίοδο, τα αποτελέσματα αξίζουν σχολιασμού και μάλιστα θετικού, κάτι άλλωστε που ήδη έκανε η αγορά καθώς η μετοχή της Inditex την ημέρα ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων σημείωσε άνοδο έως και 8,6%.
Γιατί όμως η αγορά « πανηγύρισε» τις ζημιές;
Η απάντηση δεν κρύβεται μόνο στο γεγονός ότι οι αναλυτές περίμεναν χειρότερες αποδόσεις.
Το μυστικό κρύβεται στην διαχείριση των αποθεμάτων, κάτι που είχαμε αναδείξει άλλωστε και το πρώτο τρίμηνο.
Στο εξάμηνο η εταιρεία κατάφερε να μειώσει τα αποθέματα εμπορευμάτων κατά 19%, εκμεταλλευόμενη το γεγονός ότι μπορεί να προσαρμοστεί γρήγορα στις αλλαγές της ζήτησης, μιας και παράγει το μεγαλύτερο μέρος των ενδυμάτων της στην Ισπανία και τις γειτονικές χώρες.
Το γεγονός αυτό ήταν ο φύλακας-άγγελος του ομίλου στην τρέχουσα συγκυρία, καθώς του πρόσφερε μεγαλύτερη ευελιξία στην διαμόρφωση των παραγγελιών.
Μια ευελιξία που δεν έχουν οι περισσότεροι ανταγωνιστές του, καθώς τα ρούχα τους παράγονται στην Ασία.
Όταν τα κέντρα παραγωγής μιας εταιρείας όμως είναι απομακρυσμένα γεωγραφικά, αυτό σημαίνει ότι οι παραγγελίες πρέπει να γίνουν νωρίς, μιας και χρειάζονται μήνες για να σταλούν τα ρούχα στους τελικούς προορισμούς τους.
Το γεγονός αυτό με τη σειρά του καθιστά δύσκολες τις όποιες αλλαγές στις παραγγελίες, προκειμένου μια εταιρεία να προσαρμοστεί στις διακυμάνσεις της ζήτησης.
Η δυνατότητα της γρήγορης προσαρμογής της Inditex στις αλλαγές της ζήτησης αποτελούν ένα από τα μεγαλύτερα ανταγωνιστικά της πλεονεκτήματα, ειδικά στην τρέχουσα εξαιρετικά μεταβατική περίοδο λόγω της πανδημίας COVID-19.
Επιπλέον αναδεικνύει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την σημασία που έχει για την ευρωπαϊκή ενιαία αγορά η εγγύτητα των γραμμών παραγωγής.
Κατά την άποψη της στήλης δεν είμαστε πολύ μακριά από την ημέρα που αρκετοί εμπορικοί όμιλοι θα αποφασίσουν να αλλάξουν τον γεωγραφικό χώρο –έστω εν μέρη- των κέντρων παραγωγής, προκειμένου να αποκτήσουν την ευελιξία της προσαρμογής των παραγγελιών τους στις διακυμάνσεις της ζήτησης.
Επιστρέφοντας στην Inditex, να αναφέρουμε επίσης ότι η εταιρεία προσαρμόστηκε υπέρ του δέοντος στην αλλαγή των καιρών, μειώνοντας τα λειτουργικά της έξοδα κατά 21% το δεύτερο τρίμηνο και κάνοντας focus στις διαδικτυακές πωλήσεις, οι οποίες εκτοξεύτηκαν κατά 74%.
Αυτός είναι άλλος ένας παράγοντας που συγκράτησε την πτώση των πωλήσεων στα 8,03 δισ. ευρώ. Ένα μέγεθος που θα ήταν σαφέστατα χειρότερο αν δεν είχε «επικεντρωθεί» στο κομμάτι του διαδικτύου, αν και σαφέστατα πόνεσε η πτώση από τα 12,82 δισ. ευρώ καθαρών πωλήσεων την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Τα αποτελέσματα περιλαμβάνουν επίσης προβλέψεις ύψους 308 εκατ. ευρώ για το πρόγραμμα βελτιστοποίησης καταστημάτων, ενώ ο όμιλος στοχεύει σε επενδύσεις περίπου 3 δισ. δολαρίων στο ηλεκτρονικό εμπόριο, σε ανακαινίσεις και νέα καταστήματα τα επόμενα τρία χρόνια. Τα νέα καταστήματα θα είναι στα πρότυπα της κυκλικής οικονομίας, αλλά και μιας ιδιαίτερης και αισθητικά ανώτερης αρχιτεκτονικής.
Τέλος να αναφέρουμε ότι σύμφωνα με τη διοίκηση, ο τζίρος των πρώτων εβδομάδων του τρίτου τριμήνου κινήθηκαν με πολύ μικρότερη πτώση -της τάξης του 11%- σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Το στοίχημα βέβαια θα κριθεί στο τέταρτο τρίμηνο, καθώς θα βρεθούμε στην καρδιά της πανδημίας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την οικονομική δραστηριότητα και την κατανάλωση.
AP Photo/Mark Schiefelbein
* Αποποίηση Ευθύνης: Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμια περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δε δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.
** Αναδημοσίευση από τον Φιλελεύθερο 19 - 20 Σεπτεμβρίου