Η Ινδία κατάφερε στις 23 Αυγουστου να είναι η πρώτη χώρα που προσελήνωσε το διαστημόπλοιό της, Chandrayaan-3, στον Νότιο Πόλο της Σελήνης και η τέταρτη χώρα που κατάφερε να έχει μια επιτυχή αποστολή στη Σελήνη την τελευταία δεκαετία..
Χάρη σε αυτή την επιτυχία, πήραμε για πρώτη φορά στην ιστορία μας εικόνες που δείχνουν με τι μοιάζει η νότια πλευρά της Σελήνης. Σε λιγότερο από τρεις ώρες μετά την προσελήνωση, ο Ινδικός Οργανισμός Διαστημικών Ερευνών -ISRO- δημοσίευσε τα πρώτα στιγμιότυπα που τράβηξε η κάμερα απεικόνισης της σεληνιακής προσεδάφισης.
Το ρομποτάκι Pragyan εξερευνεί ήδη την επιφάνεια της Σελήνης με στόχο την πρώτη φασματομετρική ανάλυση της ορυκτής σύνθεσης της σεληνιακής επιφάνειας του Νότιου Πόλου.
Ανεξάρτητα από το αν θα ανακαλύψει σπάνιες γαίες ή ακόμα και πάγο,το ανώμαλο έδαφος δυσχεραίνει την προσελήνωση στον Νότιο Πόλο της Σελήνης και έτσι εκ των πραγμάτων η πρώτη προσελήνωση σε αυτό το σημείο θεωρείται ένα σημαντικό κεφάλαιο της εξερεύνησης του διαστήματος.
Αν δε πράγματι ανακαλυφθεί πάγος, θα είναι ιστορικής σημασίας γεγονός, καθώς θα μπορούσε να παρέχει καύσιμα, οξυγόνο και πόσιμο νερό σε μελλοντικές αποστολές, κάτι που σύμφωνα με τους επιστήμονες θα υποστήριζε ακόμα και την ανθρώπινη παρουσία στη Σελήνη και τη μετατροπή της σε εφαλτήριο για μακρινότερους διαστημικούς προορισμούς.
Μια από τις πιο αξιοσημείωτες πτυχές της προσελήνωσης του ινδικού διαστημόπλοιου είναι ο περιορισμένος προϋπολογισμός με τον οποίο η χώρα πέτυχε αυτήν αποστολή.
Η πτυχή αυτή παραμένει αξιοσημείωτη παρά το γεγονός ότι το Chandrayaan-3 χρειάστηκε περισσότερο χρόνο για να φτάσει στη Σελήνη, σε σύγκριση με τις αποστολές Apollo της NASA τις δεκαετίες του 1960-70, δεδομένου ότι δεν είναι τόσο ισχυρό όσο ο αμερικανικός Sarurn και ως εκ τούτου χρειάστηκε εως έξι ελλειπτικές περιφορές γύρω από τη Γη για να αναπτύξει ταχύτητα, προτού να ακολουθήσει την πορεία του προς τη Σελήνη.
Το 2020, ο ISRO υπολόγισε ότι η αποστολή Chandrayaan-3 θα κόστιζε περίπου 74 εκατομμύρια δολάρια. Αν και η εκτόξευση καθυστέρησε δύο χρόνια, γεγονός που αύξησε ίσως το τελικό κόστος, εντούτοις και πάλι πρόκειται για έναν προϋπολογισμό χαμηλότερο της κινηματογραφικής ταινίας Gravity, ο οποίος ανήλθε πέριξ των 100 εκατ. δολαρίων.
Βλέπετε ο ετήσιος προϋπολογισμός της Ινδίας για το διαστημικό πρόγραμμα είναι πολύ μικρός μπροστά στον γιγάντιο προϋπολογισμό της NASA. Για παράδειγμα, για το έτος 2023, η NASA έλαβε χρηματοδότηση 25,4 δις δολαρίων,ενώ ο ISRO περίπου 1,6 δις δολάρια! Από την άλλη η NASA υποστηρίζει επιχειρησιακά σχέδια από τη συνεχή παρουσία αστροναυτών σε τροχιά έως αποστολές που στοχεύουν πλανήτες, αστεροειδείς κλπ.
Αυτό δεν αναιρεί όμως το γεγονός ότι από την περασμένη Τετάρτη η Ινδία είναι ένας αξιότιμος ομόλογος στη νέα στόχευση της ανθρωπότητας για τη διαστημική έρευνα.
Ένας ομόλογος που φαίνεται ότι ανταγωνίζεται ευθέως ακόμα και τις προσπάθειες της ΝASA να χαμηλώσει το κόστος στις αποστολές προσεδάφισης στη Σελήνη που αναπτύσσονται από τις ΗΠΑ, αναζητώντας εταιρείες που προσφέρουν συμβόλαια σε σταθερή τιμή για την κατασκευή προγραμμάτων προσελήνωσης στο πλαίσιο του προγράμματος Commercial Lunar Payload Services, γνωστό με το ακρωνύμιο CLPS.(σ.σ: Όπως θα αναλύσουμε σε επόμενα άρθρα, το πρόγραμμα CLPS έχει μέγιστο προϋπολογισμό 2,6 δις δολαρίων για 10 χρόνια, με 14 εταιρείες να διεκδικούν συμβόλαια αποστολής με κόστος συνήθως άνω των 70 εκατομμυρίων δολαρίων η καθεμία).
Σήμερα η Ινδία δαπανά περίπου το 0,04% του ΑΕΠ της για τη διαστημική έρευνα. Το ανάλογο ποσοστό των ΗΠΑ είναι 0,28%.
Αν κρίνουμε όμως από την «επικοινωνία» του διαστημικού προγράμματος της χώρας προς το ευρύ ινδικό κοινό, πιστεύουμε ότι η Ινδία θα επενδύει ολοένα και περισσότερο προκειμένου να αναπτύξει τις δυνατότητες της σε εφάμιλλο επίπεδο με εκείνων των ΗΠΑ και να διεκδικήσει με αξιώσεις την τρίτη θέση στην ιεραρχία των διαστημικών υπερδυνάμεων.
Ήδη η χώρα σχεδιάζει μια αποστολή τον Σεπτέμβριο για τη μελέτη του Ήλιου και μια επανδρωμένη πτήση στο διάστημα με τις προετοιμασίες να αναμένεται να ολοκληρωθούν μέχρι το 2024.
Οι εταιρείες πίσω από την επιτυχία
Αν και τα διεθνή μέσα ασχολούνται κυρίως αυτές τις ημέρες με τις νεοφυείς επιχειρήσεις διαστημικής τεχνολογίας της Ινδίας, θεωρούμε εξίσου ενδιαφέροντα τα ονόματα των εταιρειών που ήδη πρόσφεραν υλικά, τεχνολογία και τεχνογνωσία για την ιστορική προσελήνωση του Chandrayaan-3.
Στο σημείο αυτό για να είμαστε δίκαιοι να υπενθυμίσουμε κάτι που πολλοί ξεχνάνε: Η Ινδία εκτόξευσε την τρίτη της σεληνιακή αποστολή, Chandrayaan-3, σε συνεργασία με διάφορους διεθνείς διαστημικούς οργανισμούς, όπως η Ευρωπαϊκή Διαστημική Υπηρεσία, η Αυστραλιανή Διαστημική Υπηρεσία και η NASA.
Λαμβάνοντας αυτό υπόψιν, να αναφέρουμε λοιπόν ότι τα μεγάλα ονόματα της Ινδίας, όπως η Mishra Dhatu Nigam, η Larsen & Toubro, η Hindustan Aeronautics, η Bharat Forge, η Linde India, η Centum Electronics, η Avantel, η L&T Technology Services κ.α που δραστηριοποιούνται στον τομέα της παροχής ηλεκτρονικών εξαρτημάτων, λύσεων μηχανικής στον αεροδιαστημικό τομέα και υλικών,άγγιξαν νέα υψηλά 52 εβδομάδων μετά την επιτυχή προσελήνωση του Chandrayaan-3.
Η Mishra Dhatu Nigam ήταν από τις δυνατές πρωταγωνίστριες του ινδικού χρηματιστηρίου την προηγούμενη εβδομάδα. Πρόκειται για μια κρατική εταιρεία μετάλλων και προμήθευσε κρίσιμα υλικά όπως κράματα βάσης κοβαλτίου, κράματα βάσης νικελίου, κράματα τιτανίου και ειδικούς χάλυβες για διάφορα εξαρτήματα του οχήματος εκτόξευσης που χρησιμοποιήθηκε στη σεληνιακή αποστολή.Από την αρχή του έτους έχει άνοδο 80%.
H αεροδιαστημική πτέρυγα των Larsen and Tourbo (L&T) ήταν το κλειδί για την παροχή εξαρτημάτων ζωτικής σημασίας για το όχημα εκτόξευσης του Chandrayaan 3. Η L&T, είναι μια ινδική πολυεθνική εταιρεία ετερογενών δραστηριοτήτων με έμφαση στη μηχανική, τις κατασκευές, την τεχνολογία, την πληροφορική και τις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, με έδρα τη Βομβάη. Από την αρχή του έτους έχει άνοδο πέριξ του 26%
Η Centum Electronics Limited είναι μια ινδική εταιρεία σχεδιασμού και κατασκευής ηλεκτρονικών συστημάτων. Η εταιρεία παράγει υποσυστήματα και μικροηλεκτρονικά και παρέχει υπηρεσίες ενοποίησης συστημάτων. Θεαματική άνοδος φέτος κατά 145%.
Η Avantel Ltd δραστηριοποιείται στην κατασκευή και πώληση τηλεπικοινωνιακών προϊόντων στην Ινδία. Τα προϊόντα της εταιρείας περιλαμβάνουν επαναλήπτες, φίλτρα, διαιρέτες ισχύος, ενισχυτές ισχύος, κατευθυντικούς ζεύκτες και διαχωριστές κοιλότητας, Η εταιρεία προσφέρει επίσης προϊόντα δορυφορικής επικοινωνίας ,συστήματα διαχείρισης δικτύου, καθώς και συστήματα παρακολούθησης οχημάτων. Ιδρύθηκε το 1990 και φέτος παρουσιάζει θεαματική άνοδο της τάξης του 235%.
BHEL: Οι μπαταρίες για το Chandrayaan-3 προμηθεύτηκαν από την Bharat Heavy Electricals. Το Welding Research Institute (WRI) της BHEL ήταν επίσης υπεύθυνο για την προμήθεια διμεταλλικών προσαρμογέων για το Chandrayaan 3. Μέχρι στιγμής φέτος έχει σημειώσει άνοδο 31%.
Η Hindustan Aeronautics Limited είναι μια ινδική εταιρεία αεροδιαστημικής και αμυντικής βιομηχανίας του δημόσιου τομέα. Η HAL ιδρύθηκε στις 23 Δεκεμβρίου 1940 και είναι ένας από τους παλαιότερους και μεγαλύτερους κατασκευαστές αεροδιαστημικής και άμυνας στον κόσμο.Άνοδος φέτος πέριξ του 53%.
MTAR Technologies: Η εταιρεία φέρεται να κατασκεύασε βασικά μέρη για την αποστολή Chandrayaan-3, συμπεριλαμβανομένων κινητήρων και ενισχυτικών αντλιών.Φέτος έχει σημειώσει άνοδο 39%.
Godrej Aerospace: Η εταιρεία παρήγαγε βασικούς κινητήρες και προωθητές, συμπεριλαμβανομένου του L110 για το βασικό στάδιο και του θαλάμου ώσης κινητήρα CE20 για το ανώτερο στάδιο.Άνοδος φέτος πέριξ του 23%.
Ankit Aerospace: Αν και μη εισηγμένη πιστεύουμε ότι αξίζει της προσοχής μας, καθώς προμήθευσε κράμα χάλυβα, συνδετήρες από ανοξείδωτο χάλυβα και ειδικά κατασκευασμένα μπουλόνια τιτανίου, τα οποία είναι καθοριστικά για τη βελτίωση της αντοχής και της απόδοσης της ινδικής αποστολής.
Walchandnagar Industries: Η εταιρεία προμήθευσε κρίσιμα τμήματα ενισχυτή S200 που χρησιμοποιούνται στο όχημα εκτόξευσης, δεξαμενές ελέγχου εύκαμπτων ακροφυσίων και υλικό ακροφυσίων S200 Flex. 43% άνοδος για φέτος.
Η Ananth Technologies Ltd (ATL) με έδρα το Hyderabad, η οποία έχει αποκλειστικές εγκαταστάσεις στο Thiruvananthapuram και στο Bengaluru για την υποστήριξη των διαστημικών προγραμμάτων της ISRO, φέρεται να προμήθευσε τα πακέτα αεροηλεκτρονικών για την αποστολή LVM3, συμπεριλαμβανομένων των υπολογιστών επί του οχήματος εκτόξευσης, του συστήματος πλοήγησης, των ηλεκτρονικών ελέγχου. τηλεμετρία, συστήματα ισχύος και διάφορες μονάδες διεπαφής οχημάτων.Αν και από τις πιο παλιές ινδικές εταιρείες είναι μη εισηγμένη.
Η Bharat Forge Limited είναι μια ινδική πολυεθνική εταιρεία που ασχολείται με τη σφυρηλάτηση, την αυτοκινητοβιομηχανία, την ενέργεια, τις κατασκευές και την εξόρυξη, τους σιδηρόδρομους, τη ναυτιλία, την αεροδιαστημική και την αμυντική βιομηχανία. Άνοδος φέτος 15%.
Linde India: Γνωστή στους αναγνώστες της στήλης και μια εταιρεία με άνοδο 65% φέτος.
Τέλος άλλα δύο ονόματα είναι η Paras Defence and Aerospace Technologies και η L&T Technology Services -παρέχει υπηρεσίες μηχανικής έρευνας και ανάπτυξης-με άνοδο από την αρχή του έτους 19% και 16% αντίστοιχα.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.