Όσοι διατηρούν λογαριασμό σε κάποιο από τα κορυφαία μέσα κοινωνικής δικτύωσης και κυρίως – αν και όχι απαραίτητα - στο TikTok, έχουν σίγουρα βομβαρδιστεί από διαφημίσεις έμμεσες ή άμεσες για το Temu. Σύμφωνα με τη Wall Street Journal, η Temu δαπάνησε για διαφημίσεις σε Instagram και Facebook μόνο το 2023 περίπου 2 δισ. δολάρια.
Στην αρχή όλοι πιστεύουν ότι πρόκειται για κάποια απάτη, όμως στη συνέχεια πολλοί μπαίνουν στον πειρασμό να δοκιμάσουν μία παραγγελία. Δεν το λέμε εμείς, αλλά τα στοιχεία. Η viral πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου Temu έχει καταφέρει να εμφανίσει τζίρο που αγγίζει τα 50 δισ. ευρώ μέσα σε μόλις ενάμιση χρόνο ζωής. Η Temu και η επίσης κινεζική Shein στέλνουν περίπου 220 εκατομμύρια πακέτα ετησίως στις ΗΠΑ.
Ταυτόχρονα, ωστόσο, η Temu έχει καταφέρει να προκαλέσει έντονες αντιδράσεις για μία σειρά ζητημάτων, ενώ έχει πυροδοτήσει συζήτηση για το κατά πόσο απειλεί το αμερικανικό μεγαθήριο Amazon. Να πούμε αρχικά, ότι η Temu ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2022 στις ΗΠΑ και το 2023 άνοιξε τις διαδικτυακές του πύλες στην Ευρώπη.
Πρόκειται στην ουσία για ένα διαδικτυακό εμπορικό κέντρο που προσφέρει προϊόντα σε εξαιρετικά χαμηλές τιμές. Τόσο χαμηλές - στην πλειονότητα των περιπτώσεων άνω του 50% χαμηλότερες από αντίστοιχα προϊόντα στο Amazon και σε παρόμοια sites - που είναι λογικό πολλοί να πιστεύουν ότι πρόκειται για απάτη.
Ο... τυφώνας Temu κατέκτησε Αμερική και Ηνωμένο Βασίλειο πάρα πολύ γρήγορα. Στους τελευταίους μήνες του 2022 ήταν η εφαρμογή με τα περισσότερα downloads στις ΗΠΑ και παραμένει έως σήμερα. Έχει επίσης ενδιαφέρον ότι δεύτερη εφαρμογή σε downloads στην Αμερική παραμένει το επίσης κινεζικό TikTok.
Όπως αναφέρει η ίδια εταιρεία στην επίσημη ιστοσελίδα της, «η Temu είναι μια εταιρεία ηλεκτρονικού εμπορίου που συνδέει τους καταναλωτές με συνεργάτες εμπορευμάτων, κατασκευαστές και επωνυμίες μέσω ενός διαδικτυακού εμπορικού κέντρου, προσφέροντας μεγάλη ποικιλία ποιοτικών εμπορευμάτων σε τιμές σχεδόν χονδρικής». Το μότο του κινεζικού κολοσσού πλέον, είναι «ψώνισε σαν δισεκατομμυριούχος».
Τον Φεβρουάριο του 2023, η Temu έκανε ένα μεγάλο διαφημιστικό άνοιγμα στις ΗΠΑ, με σποτ 30 δευτερολέπτων στο mega event του Super Bowl, μίας εκ των κορυφαίων σε τηλεθέαση αθλητικών διοργανώσεων στον κόσμο. Φέτος, επέστρεψε στη μεγάλη σκηνή του Super Bowl, όμως αυτή τη φορά με τρία σποτ κατά τη διάρκεια του αγώνα και δύο μετά τη λήξη του, ενώ επιπλέον προσέφερε κουπόνια αγορών και δώρα αξίας 15 εκατ. δολαρίων.
Μητρική της Temu είναι ο κινεζικός κολοσσός Pinduoduo (PDD) και η φορολογική της έδρα είναι στην Ιρλανδία. Η πλατφόρμα συνδέει, σύμφωνα με την αρμόδια Επιτροπή του αμερικανικού Κογκρέσου, πάνω από 80.000 κατασκευαστές με ολόκληρο τον κόσμο.
Μέχρι στιγμής, η Temu είναι η «Amazon των φτωχών», η «κινεζική Amazon» ή μία «κακή απομίμηση της Amazon» και πολλά μπορούν να ειπωθούν για την ποιότητα των προϊόντων που προσφέρει. Κατά κύριο λόγο πρόκειται για προϊόντα αμφιβόλου ποιότητας τα οποία όμως είναι εντυπωσιακά φθηνά. Η Temu, βέβαια, επιμένει ότι οι τιμές τις οποίες προσφέρει είναι εφικτές γιατί συνδέει απευθείας τα εργοστάσια με την παγκόσμια εμπορική σκηνή.
Σύμφωνα με την Επιτροπή του Κογκρέσου που κλήθηκε να εξετάσει τις συνθήκες εργασίας στα κινεζικά εργοστάσια και τις καταγγελίες για εκμετάλλευση των Ουιγούρων και καταναγκαστική εργασία, οι εταιρείες Temu και Shein ευθύνονται για πάνω από το 30% όλων των δεμάτων που αποστέλλονται στις ΗΠΑ ημερησίως και υπάγονται στη διάταξη de minimis (σύμφωνα με την οποία εξαιρούνται από δασμούς αποστολές αξίας χαμηλότερης των 800 δολαρίων), και σχεδόν το 50% των de minimis αποστολών που προέρχονται από την Κίνα (600 χιλ. πακέτα ημερησίως).
Το όριο της διάταξης de minimis είχε οριστεί στα 200 δολάρια αλλά αυξήθηκε το 2016. Από τότε, οι αποστολές πακέτων από την Κίνα έχουν αυξηθεί από τα 220 εκατομμύρια το 2016 στα 720 εκατομμύρια το 2021 και παρά το γεγονός ότι βρίσκεται σε εξέλιξη ο εμπορικός πόλεμος μεταξύ των δύο μεγαλύτερων οικονομιών του πλανήτη.
Η ένταξη της Temu στην εξαίρεση των δασμών δημιουργεί τεράστιο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Το 2022 οι εταιρείες GAP και H&M πλήρωσαν 700 εκατ. δολάρια και 205 εκατ. δολάρια, αντίστοιχα, σε δασμούς για εισαγωγές προϊόντων, όταν η Temu πλήρωσε μηδενικούς δασμούς.
Όσο για τη σύγκριση με την Amazon, ο αμερικανικός κολοσσός είναι πιο έμπειρος και ασχολείται πλέον πάρα πολύ με την τεχνολογία. Θα λέγαμε ότι η Temu μπορεί να απειλήσει την Amazon μόνο σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων. Συγκριτικά, η Temu διαθέτει 47 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες στις ΗΠΑ και η Amazon έχει 66 εκατομμύρια χρήστες στις ΗΠΑ και 310 εκατομμύρια παγκοσμίως. Η κινεζική εκδοχή της Temu, Pinduoduo, διαθέτει πάνω από 750 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες.