Πράσινο φως της ΕΕ στη Lufthansa για την απόκτηση 41% της ιταλικής ΙΤΑ Airways
Shutterstock
Shutterstock

Πράσινο φως της ΕΕ στη Lufthansa για την απόκτηση 41% της ιταλικής ΙΤΑ Airways

Είναι ο επίλογος μιας επιχειρηματικής συμφωνίας που τράβηξε πολύ πριν εγκριθεί. Το deal της Lufthansa να αγοράσει το 41% της ΙΤΑ Airways από την ιταλική κυβέρνηση για 325 εκατ. ευρώ πήρε επιτέλους την τελική έγκριση της Αρχής Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης έπειτα από σειρά παραχωρήσεων.

Το πράσινο φως από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιτρέπει στην πρωθυπουργό Giorgia Meloni να ξεφορτωθεί τη διάδοχο της Alitalia. Για δεκαετίες η Alitalia ήταν βάρος στα κρατικά ταμεία.

Η αυξανόμενη τάση συγκεντρωτισμού στον κλάδο των ευρωπαϊκών αερομεταφορών έχει οδηγήσει και άλλα deals στα γραφεία των εποπτικών αρχών της ΕΕ. Η αρχή ανταγωνισμού εξετάζει επίσης τη συμφωνία εξαγοράς της AIr Europa από την ΙΑG, μητρική της British Airways, για 400 εκατ. ευρώ.

Η Κομισιόν ανακοίνωσε την Τετάρτη ότι ενέκρινε το deal Lufthansa-ITA αφού έκανε δεκτές τις παραχωρήσεις που προσφέρθηκαν ώστε να διατηρηθεί δίκαιος ανταγωνισμός σε πτήσεις από την Ιταλία προς την υπόλοιπη Ευρώπη και προς τη Βόρεια Αμερική.

«Έπρεπε να αποφύγουμε ότι οι επιβάτες θα κατέληγαν να πληρώνουν περισσότερο ή ότι θα είχαν λιγότερες και χαμηλότερης ποιότητας επιλογές όσον αφορά στις υπηρεσίες αερομεταφοράς», δήλωσε η επικεφαλής της αρχής ανταγωνισμού της ΕΕ Μαργκρέτε Βεστάγκερ. Οι θεραπευτικές κινήσεις της Lufthansa ώστε να προχωρήσει το deal ικανοποίησαν τις επιφυλάξεις της εποπτικής αρχής.

Η απόφαση της Τετάρτης βάζει τέλος στην πολύμηνη αβεβαιότητα για την έκβαση της συμφωνίας με βάση την οποία ο όμιλος της Lufthansa (Swiss, Austrian Airlines, Brussels Airlines) έχει το δικαίωμα να αγοράσει και το υπόλοιπο της ΙΤΑ αργότερα εφόσον οι χρηματοοικονομικές επιδόσεις της Italia Transporto Aereo βελτιωθούν.

Η εξαγορά έδειχνε ότι κινδύνευε να καταρρεύσει καθώς η εποπτική αρχή για τον ανταγωνισμό πίεζε και τις δύο πλευρές να βελτιώσουν τις παραχωρήσεις σε μία προσπάθεια να προστατευτεί ο ανταγωνισμός στις πτήσεις από τα αεροδρόμια Linate του Μιλάνου και Ρώμης αλλά και στις υπερατλαντικές πτήσεις.

Παραχωρήθηκαν slot και πτητικοί προορισμοί. Οι δύο πλευρές συμφώνησαν να παραχωρήσουν κοντινές πτήσεις στην Ιταλία σε δύο ανταγωνιστές, σύμφωνα με την Κομισιόν. Η Lufthansa ήταν σε συζητήσεις με την easyJet και την ισπανική Volotea.

Η εξαγορά θα ενισχύσει την παρουσία της Lufthansa στην επικερδή αγορά της νοτίου Ευρώπης και όπως και οι άλλες συμφωνίες στο τραπέζι δείχνει ότι οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες προσπαθούν να μεγαλώσουν την κλίμακα για να αντισταθμίσουν την αύξηση του λειτουργικού κόστους.

H συμφωνία θα κλείσει εφόσον ανταγωνιστικές εταιρείες που έχουν την έγκριση της αρχής ανταγωνισμού αρχίσουν να εξυπηρετούν τους προορισμούς αυτούς.

Η Lufthansa αντιμετώπισε αύξηση του εργατικού κόστους μετά από απεργιακές κινητοποιήσεις νωρίτερα φέτος που την ανάγκασαν να προβεί σε προειδοποίηση για τα κέρδη της.

Πέρα από τον φάκελο της IAG που θέλει να εξαγοράσει την Air Europa, η αρχή ανταγωνισμού εξετάζει και την επιδίωξη της Air France-KLM να αγοράσει ποσοστό 19,9% στη σκανδιναβική SAS.

Για την πρωθυπουργό Μελόνι η συμφωνία έχει και μία συμβολική διάσταση υπερηφάνειας καθώς διαδοχικές κυβερνήσεις πριν από τη δική της, ακόμη και αυτής που ηγήθηκε ο Mario Draghi, απέτυχαν να βάλουν οριστικό τέλος στην ταλαιπωρημένη ιστορία της Alitalia.

Οι παίκτες του κλάδου παρακολουθούσαν στενά την εξέλιξη του deal για σημάδια αν η τάση συγκεντρωτισμού στην ευρωπαϊκή αγορά αερομεταφορών θα προχωρήσει.

Η ιταλική κυβέρνηση και η Lufthansa είχαν εκνευριστεί με τις καθυστερήσεις των Βρυξελλών τους τελευταίους μήνες.

Ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου της Lufthansa, Κάρστεν Σπορ, έφτασε στο σημείο να πει ότι μπορεί να ζήσει και χωρίς την ΙΤΑ. Όμως το ίδιο δεν θα μπορούσε να ειπωθεί από ιταλικής πλευράς, ότι η ΙΤΑ θα μπορούσε να ζήσει και χωρίς την Lufthansa.