Την Παρασκευή 22 Οκτωβρίου, μάθαμε πως η γερμανική start up εταιρεία Sono Motors έκανε την προκαταρκτική της αίτηση για την εισαγωγή των μετοχών της στο χρηματιστήριο NASDAQ, όπου θα χρησιμοποιήσει το σύμβολο SEV. Η εταιρεία έχει ξεκινήσει από το Μόναχο όπου βρίσκεται και η πραγματική της έδρα, αλλά έχει την επιχειρηματική της έδρα στην Ολλανδία.
Όπως υποδηλώνει το χρηματιστηριακό σύμβολο που σκοπεύει να χρησιμοποιήσει, ασχολείται με τα ηλεκτρικά/ηλιακά οχήματα (Solar Electric Vehicles). Αυτά τα οχήματα χρησιμοποιούν για την κίνησή τους έναν συνδυασμό ηλεκτρικής ενέργειας από μπαταρίες και ηλιακά πάνελ. Η βασική πηγή ενέργειας είναι οι μπαταρίες, οι οποίες φορτίζονται με τον παραδοσιακό τρόπο, με ένα καλώδιο που μπαίνει στην πρίζα, και με τον εναλλακτικό, συμπληρωματικό τρόπο, δηλαδή με την χρήση φωτοβολταϊκών συστημάτων που είναι τοποθετημένα στο εξωτερικό του οχήματος, κυρίως στην οροφή του.
Η Sono Motors ιδρύθηκε το 2016 στη Γερμανία, με σκοπό, όπως και πολλές άλλες εταιρείες, να βοηθήσει στον αγώνα κατά της κλιματικής αλλαγής μέσω της παραγωγής οχημάτων που ελαχιστοποιούν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Η επιλογή των ιδρυτών και των στελεχών της επιχείρησης ήταν ένα όχημα που όχι μόνο θα κινείται αποκλειστικά από ηλεκτρική ενέργεια, αλλά (εν μέρει τουλάχιστον) από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Αυτό είναι το ηλεκτρικό/ηλιακό όχημα (SEV), το οποίο στην περίπτωση της Sono Motors ονομάζεται Sion. Το Sion, το οποίο κοστίζει 25.000 Ευρώ, προβλέπεται να κυκλοφορήσει κάποια στιγμή στο πρώτο μισό του 2023, χωρίς να μπορεί κανείς να είναι απόλυτα βέβαιος για το αν αυτό θα γίνει ή όχι, γιατί οι καθυστερήσεις φθάνουν ήδη τα δύο χρόνια. Είναι ένα πενταθέσιο επιβατηγό αυτοκίνητο, μεσαίου μεγέθους, ευρύχωρο και με μεγάλους αποθηκευτικούς χώρους, σχεδιασμένο με τέτοιο τρόπο που να δίνει την ευχέρεια στον οδηγό να κάνει μόνος του πολλές ρυθμίσεις και επισκευές, χωρίς την ανάγκη επίσκεψης σε συνεργείο.
Η βασική πηγή ενέργειας είναι η μπαταρία του, με δυναμικότητα 54 κιλοβατώρες. Μία πλήρης φόρτιση της μπαταρίας δίνει στο Sion αυτονομία μέχρι 305 χιλιόμετρα, ανάλογα και με τις καιρικές συνθήκες. Η μπαταρία του είναι διαφορετική από αυτήν των περισσότερων ηλεκτροκινούμενων οχημάτων της αγοράς, καθώς είναι του τύπου LFP (Lithium Iron Phosphate), με κύρια συστατικά το Λίθιο, τον Σίδηρο, τον Φωσφόρο και το Οξυγόνο.
Αυτές οι μπαταρίες είναι κάπως λιγότερο αποδοτικές από τις πιο ευρέως χρησιμοποιούμενες (που περιλαμβάνουν συνήθως κοβάλτιο), αλλά είναι πιο οικονομικές στην κατασκευή, πιο σταθερές στην λειτουργία τους, δεν έχουν κίνδυνο ανάφλεξης και διαρκούν περισσότερο. Επίσης, δεν περιλαμβάνουν καθόλου κοβάλτιο, νικέλιο και μαγγάνιο, όπως τονίζει η εταιρεία. Ένα ενδιαφέρον χαρακτηριστικό της μπαταρίας του Sion είναι πως μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να δώσει ενέργεια και σε άλλους προορισμούς, όχι μόνο στο αυτοκίνητο. Σύμφωνα με την παρουσίαση στην ιστοσελίδα της εταιρείας, μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν πηγή ηλεκτρικού ρεύματος σε μία εξόρμηση στην ύπαιθρο, για την φόρτιση κάποιου άλλου Sion, αλλά και μέσα στο σπίτι, ως εναλλακτική του παρόχου ηλεκτρικού ρεύματος. Επίσης, πάντα σύμφωνα με την εταιρεία, η μπαταρία αφενός ανακυκλώνεται εύκολα και σε πολύ μεγάλο ποσοστό, αφετέρου μπορεί να χρησιμοποιηθεί κάπου αλλού όταν δεν αρκεί πλέον για την ηλεκτροδότηση του αυτοκινήτου.
Πέρα όμως από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της μπαταρίας, αυτό που κάνει το Sion να ξεχωρίζει από τα άλλα αυτοκίνητα είναι οι 248 ηλιακές κυψέλες που είναι ενσωματωμένες στο σώμα του αυτοκινήτου και μπορούν να παράγουν από τον ήλιο ενέργεια που αυξάνει την αυτονομία κίνησης του αυτοκινήτου. Σύμφωνα με τις προδιαγραφές του αυτοκινήτου, η παραπάνω αυτονομία είναι κατά μέσο όρο κοντά στα 15 χιλιόμετρα ημερησίως, και υπό συνθήκες μέχρι και πάνω από 30 χιλιόμετρα. Εφόσον αυτό αποδειχθεί στην πράξη, το αυτοκίνητο θα είναι πολύ πιο οικονομικό από τα «κλασσικά» ηλεκτροκινούμενα αυτοκίνητα, κάτι σαν τα υβριδικά που γνωρίσαμε πριν από μερικά χρόνια, μόνο που η δεύτερη πηγή ενέργειας είναι ο ήλιος και όχι η βενζίνη. Είναι προφανές πως όσο λιγότερα χιλιόμετρα διανύει το αυτοκίνητο, τόσο μεγαλύτερο θα είναι το όφελος από τις ηλιακές κυψέλες. Η ίδια η εταιρεία τονίζει πως το Sion είναι ιδανικό για καθημερινές μικρές διαδρομές.
Όπως είπαμε παραπάνω, οι πωλήσεις του Sion αναμένεται να ξεκινήσουν μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2023. Τα πρωτότυπα του έχουν ήδη αρχίσει τις δοκιμές σε διάφορες ευρωπαϊκές πόλεις, έχοντας κάνει πάνω από 18.000 διαδρομές σε 65 πόλεις. Η παραγωγή προβλέπεται να γίνεται σε ένα παλιό εργοστάσιο της αυτοκινητοβιομηχανίας SAAB, στη Σουηδία, χρησιμοποιώντας αποκλειστικά ενέργεια που παράγεται από ανανεώσιμες πηγές. Όπως είναι φυσικό, η εταιρεία δεν έχει πραγματοποιήσει ακόμα πωλήσεις, έχει όμως λάβει παραγγελίες για σχεδόν 15.000 αυτοκίνητα, που αντιστοιχούν σε μελλοντικές πωλήσεις περίπου 350 εκατομμυρίων ευρώ. Πέρα από τις πωλήσεις των αυτοκινήτων της, η Sono Motors φιλοδοξεί να αποκτήσει σημαντικά έσοδα από την πώληση της ηλιακής της τεχνολογίας σε άλλες βιομηχανίες οχημάτων, όχι μόνο επιβατηγών αυτοκινήτων αλλά και λεωφορείων και φορτηγών κάθε είδους. Η ίδια υποστηρίζει πως η ηλιακή της τεχνολογία μπορεί να μειώσει πάρα πολύ το κόστος της ενέργειας για τα βαριά οχήματα.
Αν τα πράγματα εξελιχθούν ομαλά, η εταιρεία θα εισαγάγει τις μετοχές της στο Nasdaq μέσα στους επόμενους λίγους μήνες. Αυτή την στιγμή δεν υπάρχει καμία ένδειξη για το ποσό που θα επιχειρήσει να αντλήσει, το μόνο που έχει γραφτεί στον διεθνή Τύπο είναι πως ελπίζει να πετύχει χρηματιστηριακή αποτίμηση πάνω από 1 δισεκατομμύριο δολάρια. Λογικά πάντως, τα χρήματα που θα εισπράξει θα τα χρησιμοποιήσει για να σιγουρέψει την τήρηση του χρονοδιαγράμματος για την κυκλοφορία του Sion.
Όσο πιο γρήγορα προχωρήσει, καθώς υπάρχουν και άλλες μικρές επιχειρήσεις που προσπαθούν να αναπτύξουν κάτι αντίστοιχο και ο χρόνος πιέζει, τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα να βρεθεί στο επίκεντρο του επενδυτικού ενδιαφέροντος. Οι αγορές αγαπούν συνήθως τους πρωτοπόρους. Βέβαια, κάτι τέτοιο θα βάλει την Sono Motors στο στόχαστρο των μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών, πολλές εκ των οποίων, σύμφωνα με παρατηρητές της διεθνούς αγοράς αυτοκινήτων, παρακολουθούν με ενδιαφέρον τις προσπάθειές της.
Καμία από αυτές δεν θέλει να την πατήσει όπως έγινε με την Tesla, την οποία υποτίμησαν χαρακτηριστικά. Κάποιες από αυτές, όπως η Hyundai, έχουν ξεκινήσει και δικές τους παρόμοιες προσπάθειες. Μία πιθανή επιτυχία της Sono μπορεί να την καταστήσει στόχο εξαγοράς ή στόχο ανελέητου ανταγωνισμού. Στην πρώτη περίπτωση, οι μέτοχοι μάλλον θα χαρούν, στην δεύτερη ίσως να μην χαρούν πολύ, αλλά αν η τεχνολογία της πραγματικά δουλεύει, η Sono θα έχει και την εναλλακτική λύση της πώλησής της σε άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες. Για να το θέσουμε όσο πιο απλά γίνεται, το κρίσιμο ζήτημα για την εταιρεία είναι να ξεκινήσει εγκαίρως την παραγωγή και τις πωλήσεις των αυτοκινήτων της. Όλα τα υπόλοιπα θα εξαρτηθούν από αυτό.