Το διεθνές προφίλ της Citronne με έναν από τους γνωστότερους light artists παγκοσμίως, ενισχύει η ιδιοκτήτρια της γκαλερί, Τατιάνα Σπινάρη. Η γνωστή αθηναϊκή αίθουσα (στην Πατριάρχου Ιωακείμ 19) «καταλαμβάνεται» από τις χρωματιστές δέσμες νέον του πρωτοπόρου Στήβεν Αντωνάκου κι ανοίγει πάλι «διακόπτη» με την επιστροφή των γκαλερί, παρουσιάζοντας μια αναδρομή στο έργο του.
Ο Νεοϋορκέζος Αντωνάκος κρατούσε δεσμούς με τη γενέτειρα Ελλάδα και παρουσίαζε, κατά καιρούς, τη διεθνώς αναγνωρισμένη δουλειά του σε σημαντικά ιδρύματα και μουσεία (Ελληνοαμερικανική Ένωση 2007, Μουσείο Μπενάκη 2014, Μονή Λαζαριστών 2015). Το ευρύ κοινό μάλιστα, στα κλεφτά έστω, ακουμπά το βλέμμα στα εντυπωσιακά φωτογλυπτά έργα του στο σταθμό Μετρό των Αμπελοκήπων.
Χωρίς αμφιβολία, μιλάμε για επιτυχία της εγχώριας γκαλερί, καθώς προσθέτει στο «οπλοστάσιο» των συνεργαζόμενων καλλιτεχνών της, ένα μεγάλο όνομα της σύγχρονης τέχνης. Με περισσότερες από 100 ατομικές εκθέσεις σε όλο τον κόσμο, ο Αντωνάκος έχει «φωτίσει» πάνω από 45 μεγάλης κλίμακας δημόσια έργα σε ΗΠΑ, Ευρώπη και Ιαπωνία, όπως, για παράδειγμα, στο Fort Art Museum (1974), στο Hampshire College (1978), στο Musee d’ Art Moderne (Παρίσι 1983).
Γεννημένος το 1926 στον Άγιο Νικόλαο Λακωνίας, ο Αντωνάκος έφυγε νωρίς με την οικογένειά του στη Νέα Υόρκη όπου έζησε και εργάστηκε έως τον θάνατό του το 2013. Από τις αρχές της δεκαετίας του '60 ο καλλιτέχνης είχε ήδη διακριθεί για τα λιτά έργα του με λυχνίες νέον, πάντα σε απευθείας συνομιλία με το χώρο. Αυστηρά αφαιρετικός, χαρακτηρίζει το έργο του ως«real things in real space»--άμεση οπτική και χωρική εμπειρία χωρίς ψευδαισθήσεις, συνειρμούς ή αναφορές έξω από το ίδιο το καλλιτέχνημα.
Παρά την κάπως «στεγνή» περιγραφή της δουλειάς του, οι χρωματικές δέσμες του αυτοδίδαχτου καλλιτέχνη εκλύουν θέρμη, σε βάζουν σε άλλη διάσταση, σε απομονώνουν από τα εγκόσμια. Η θέλξη των χρωμάτων που αναδίνουν τα έργα του εικαστικού, δημιουργούν μια ατμόσφαιρα μυσταγωγίας, παρόμοια ίσως με αυτή που έχουν τα μικρά εικονοστάσια.
Το πνεύμα αυτό δεν είναι ξένο στη Citronne. Όταν πρωτοάνοιξε το 2018 στο διαμέρισμα του Κολωνακίου, η εγκατάσταση του αλησμόνητου Γιώργου Λάππα υπέβαλλε τον θεατή σε μία εμπειρία «μυστική» όπως μόνο τα μεγάλα έργα τέχνης κατορθώνουν.
Ο Αντωνάκος, αν και εικαστικός της διασποράς, έβλεπε κοινές αναφορές με τη βυζαντινή τέχνη, καθώς το νέον με το οποίο ταυτίστηκε, λειτουργεί σαν λαμπερό φωτοστέφανο κι ακτινοβολεί πίσω από τις χρωματιστές του επιφάνειες.
Τι θα δούμε λοιπόν στην γκαλερί; Μια μικρή σε μέγεθος, αλλά μεστή αναδρομή του εικαστικού με έργα-σταθμούς στη γόνιμη πορεία του που απηχούν τα μέσα και τις ιδέες του. Συνολικά 29 συνθέσεις: επιτοίχια έργα νέον, ανάγλυφα της ενότητας «ΑΛΦΑΒΗΤΟΣ», ζωγραφικά έργα σε περγαμηνή, σχέδια έργων, όπως επίσης και η ενότητα χαρακτικών “Tears.”
Η μη παραστατική, μινιμαλιστική του τέχνη είναι βασισμένη στην δυναμική ένταση ανάμεσα σε πλήρεις και ελλιπείς γεωμετρικές μορφές, ορθογώνια, τετράγωνα, κύκλους και γραμμές, καθώς και έντονα χρώματα. Τα γλυπτά και οι πίνακες διαθέτουν εμφανή αρχιτεκτονικά στοιχεία· οι καθαρές συνθέσεις καταγράφουν μια εικονογραφική πραγματικότητα η οποία εστιάζεται στην σχέση ανάμεσα σε χρώματα και αφηρημένες μορφές. Κυριαρχεί μία έντονη αίσθηση ρυθμού, κίνησης και πνευματικότητας.
Πίνακες, χρωματικοί ή καλυμμένοι από φύλλα χρυσού, με λυχνίες χρωματιστού νέον πίσω από τις ακμές, έργα σε περγαμηνή και βιβλία του καλλιτέχνη απετέλεσαν το υλικό για πολλές εκθέσεις στις Ηνωμένες πολιτείες και στην Ευρώπη, επί σαράντα και πλέον χρόνια. Αυτή η κομβική περίοδος παρουσιάζεται στην Citronne.
Πρόκειται για μια ενότητα από 9 σπάνια σχέδια, από τα πρώτες μελέτες του Αντωνάκου για την κατασκευή εγκαταστάσεων, με την οποία πειραματίστηκε την δεκαετία του 1960-70. Όλα τα γλυπτά και οι εγκαταστάσεις είχαν αφετηρία τα σχέδια του σε χαρτί. Στα εικαστικά αυτά περιβάλλοντα, προεκτείνει την σχεδιαστική ιδιότητα του νέον μέσα στην γκαλερί.
Η απήχησή του στην εγχώρια αγορά είναι εξίσου σημαντική. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στην πρώτη, μεγάλη δημοπρασία του οίκου «Βέργος» τον Ιανουάριο, το «Λευκό εικονοστάσιο» του Αντωνάκου βγήκε με εκτιμώμενη τιμή τα 10.000 - 15.000€. Πολλοί ήταν οι ενδιαφερόμενοι αγοραστές ώσπου το έργο πουλήθηκε τελικά, στο ποσό των 28.274€.
Η έκθεση στη CITRONNE θα λειτουργήσει παράλληλα με την έκθεση σχεδίων του Στήβεν Αντωνάκου στην γκαλερί Bookstein Projects της Νέας Υόρκης τον Μάιο του 2021.
«ΟΡΟΘΕΤΩΝΤΑΣ ΤΟΝ ΧΡΟΝΟ» 17 Απριλίου-19 Ιουνίου 2021. Ώρες λειτουργίαςΤρ., Πέμ., Παρ.: 11.00-20.00Τετ., Σάβ.: 11.00-16.00