Με την τελευταία συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου στη θερινή περίοδο να διεξάγεται υπό το φως των υπερ-επιδόσεων της αποκαλούμενης και «ατμομηχανής» της ελληνικής οικονομίας, οι οποίες σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, «σπάνε» το φράγμα των 15 δισ. ευρώ των αρχικών προβλέψεων στον κρατικό προϋπολογισμό, υποσκελίζοντας το καρέ των διεθνών κρίσεων, ο υπουργός Τουρισμού, Βασίλης Κικίλιας, κάνει την αποτίμηση των ημερών ώθησης του ελληνικού προϊόντος σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Liberal.
Σύμφωνα με τον κ. Κικίλια η απόδοση της στρατηγικής που πλαισίωσε τη διείσδυση του ελληνικού brand σε παραδοσιακές, αλλά και νέες αγορές, θα αποτυπωθεί στην υπέρβαση των εσόδων που είχε ο τουρισμός το 2019. Όπως επισημάνθηκε και στη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου, ο Ιούνιος έκλεισε με ένα θετικό ισοζύγιο +2,3% σε σχέση με το 2019 (2,6 δισ. ευρώ, στοιχεία ΤτΕ), ενώ πολύ θετικά είναι τα πρώτα στοιχεία και από τον Ιούλιο, τα οποία αναμένονται τις επόμενες ημέρες. Περαιτέρω σε αυτό το θετικό μοτίβο δεν συνυπολογίζεται ο τζίρος από τα Airbnb, ο οποίος τους μήνες Ιούλιο- Αύγουστο- Σεπτέμβριο είναι αυξημένος κατά 26,5% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019.
Όπως αναφέρει ο υπουργός Τουρισμού, «το άλμα στον τουρισμό έχει ως αποτέλεσμα διεθνείς κολοσσοί να έρχονται να στη χώρα μας και να προχωρούν σε μεγάλες επενδύσεις οι οποίες θα ενισχύουν την ελληνική οικονομία για τα επόμενα χρόνια». Αυτό μεταφράζεται σύμφωνα με τον κ. Κικίλια σε αναπτυξιακό πρόσημο, και συνεπακόλουθα μεγαλύτερη στήριξη στην κοινωνία, καθώς επίσης νέες θέσεις εργασίας.
Συνέντευξη στον Γιώργο Παπακωνσταντίνου
Πόσο ικανοποιημένος είστε από την πορεία του τουρισμού φέτος; Πιστεύετε ότι θα καταφέρουμε να φτάσουμε τις αφίξεις και τα έσοδα του 2019;
Το 2022, από τις αρχές του έτους, φάνηκε ότι θα είναι μια πολύ δύσκολη χρονιά με προβλήματα- όπως ο πόλεμος στην Ευρώπη, η ενεργειακή κρίση, ο πληθωρισμός και η πανδημία- να επηρεάζουν όλους τους κλάδους της οικονομίας μεταξύ των οποίων και ο τουρισμός. Όπως καταλαβαίνετε, λοιπόν κύριε Παπακωνσταντίνου, και μόνο που η φετινή χρονιά συγκρίνεται με το 2019, συνιστά επιτυχία.
Παρόλα αυτά, από το περασμένο φθινόπωρο, και χωρίς να γνωρίζουμε τις σκοπέλους που θα καλούμασταν να αντιμετωπίσουμε τους επόμενους μήνες, χαράξαμε μια πολυεπίπεδη στρατηγική με τρεις βασικούς στόχους. Πρώτον, την αναβάθμιση του τουριστικού μας προϊόντος, δεύτερον την επιμήκυνση της σεζόν και τρίτον το άνοιγμα σε νέες αγορές, έτσι ώστε να προσελκύσουμε όσο τον δυνατόν περισσότερους «ποιοτικούς» ταξιδιώτες, να αναδείξουμε νέους προορισμούς και να ενισχύσουμε την εθνική οικονομία και τη μέση ελληνική οικογένεια.
Με μεγάλη ικανοποίηση βλέπουμε πως η δουλειά μας πιάνει τόπο. Τα στοιχεία που μας έρχονται από την Τράπεζα της Ελλάδος, την Ελληνική Στατιστική Αρχή και τις επαγγελματικές ενώσεις του τουριστικού κλάδου δείχνουν ότι έχουμε καταφέρει να προσεγγίσουμε- ή ακόμα και να ξεπεράσουμε σε πολλές περιπτώσεις τις επιδόσεις του 2019. Ειδικά, όσον αφορά τα έσοδα, η πορεία, που διαγράφεται μέχρι σήμερα, δείχνει ότι θα έχουμε πολύ καλά αποτελέσματα και αυτό είναι το σημαντικότερο σε αυτή την πολύ δύσκολη περίοδο που βιώνει η χώρα μας αλλά και όλη η Ευρώπη.
Σύμφωνα λοιπόν με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος το διάστημα Απριλίου-Ιουνίου, η μέση δαπάνη των επισκεπτών από το εξωτερικό στη χώρα μας καταγράφει αύξηση 10% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, +15% μόνο τον φετινό Ιούνιο. Οι επισκέπτες δηλαδή ξοδεύουν και μένουν περισσότερο στη χώρα μας, αφήνοντας πολλαπλάσια χρήματα στις τοπικές κοινωνίες.
Ποιες πρωτοβουλίες που πήρατε φέτος μάς έφτασαν να έχουμε αυτά τα πολύ καλά αποτελέσματα στον τουρισμό;
Η ερώτησή σας αποδεικνύει σαφώς ότι ο τουρισμός δεν λειτουργεί στον αυτόματο πιλότο. Πράγματι, λοιπόν υλοποιήσαμε ένα πλέγμα στρατηγικών κινήσεων από το φθινόπωρο του 2021 για να έχουμε τώρα αυτά τα αποτελέσματα.
Αν πρέπει να ξεχωρίσω κάποιες από αυτές, θα αναφέρω τη συμφωνία που κάναμε με τις αμερικανικές αερογραμμές για 63 απευθείας πτήσεις/ εβδομάδα από τις ΗΠΑ στο «Ελ. Βενιζέλος» από τις αρχές Μαρτίου με αποτέλεσμα η Αθήνα να είναι γεμάτη από την άνοιξη με Αμερικανούς τουρίστες, τις επιτυχημένες καμπάνιες σε συνεργασία με τον ΕΟΤ για 12 μηνο τουρισμό, την ανάδειξη νέων προορισμών, καθώς και την προβολή της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης με την καμπάνια greekend που έγινε viral.
Παράλληλα με door to door πολιτική καταφέραμε να προσελκύσουμε ταξιδιώτες από χώρες των Βαλκανίων, προκειμένου να ισοσκελίσουμε τις απώλειες που είχαμε από Ρωσία και Ουκρανία κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα. Οι σημαντικές συμφωνίες που κάναμε επίσης στο Παρίσι και το Ισραήλ δημιούργησαν προστιθέμενη αξία, ειδικά σε μη δημοφιλείς προορισμούς.
Επίσης, να αναφέρω τις πρωτοβουλίες που έλαβε ο πρωθυπουργός, η κυβέρνηση και το υπουργείο Τουρισμού για την ενίσχυση του εγχώριου τουρισμού και τη στήριξη των επαγγελματιών του κλάδου.
Για τον λόγο αυτό, για πρώτη φορά διαθέσαμε ένα τόσο ευρύ και ισχυρό πλέγμα στήριξης, συνολικού ύψους άνω των 101 εκατ. ευρώ, με τρία διαφορετικά προγράμματα (Τουρισμός για Όλους, Κοινωνικός Τουρισμός. Σάμος-Βόρεια Εύβοια Pass), ειδικά σχεδιασμένα για να καλύπτουν περισσότερες ανάγκες. Και, μάλιστα, σε μία περίοδο κατά την οποία τα ελληνικά νοικοκυριά και επιχειρήσεις πλήττονται από πολλαπλές εισαγόμενες κρίσεις.
Η επέκταση της τουριστικής σεζόν έχει επιτευχθεί;
Η επέκταση της τουριστικής περιόδου αποτέλεσε πρωταρχικό μας στόχο, ο οποίος, ναι, έχει επιτευχθεί, καθώς φέτος η σεζόν ξεκίνησε νωρίτερα από ποτέ, ενώ από τα μηνύματα που έχουμε από μεγάλους tour operators φαίνεται ότι θα τελειώσει τον Δεκέμβριο του 2022. Συνεχίζουμε, όμως τις προσπάθειες με στοχευμένες κινήσεις που πιστεύουμε ότι θα μας φέρουν ακόμα καλύτερα αποτελέσματα.
Είμαστε σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα, όπως ο ΣΕΤΕ, το ΞΕΕ, η ΠΟΞ ώστε ο τουρισμός να συνεχίσει να αποτελεί πηγή εσόδων για την ελληνική οικονομία. Γιατί αυτό είναι το ζητούμενο.
Φτάσαμε την κρουαζιέρα στους 10 μήνες και εργαζόμαστε ώστε να έχουμε προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και τους 12 μήνες του χρόνου, και ταυτόχρονα κάνουμε ανοίγματα σε αγορές της βόρειας και κεντρικής Ευρώπης έτσι ώστε να έχουμε ταξιδιώτες και τον χειμώνα στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου αλλά και στα αστικά κέντρα μέσω της προώθησης του city break. Σε αυτό το πλαίσιο, στο επόμενο διάστημα θα πραγματοποιήσω ταξίδια σε αυτές τις χώρες, ξεκινώντας από τη Γερμανία, την Αυστρία, τη Γαλλία και τη Σουηδία, μέσα στον Σεπτέμβριο και θα κάνω σειρά επαφών για την προώθηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος το φθινόπωρο και τον χειμώνα.
Ποιος είναι ο επόμενος στόχος που έχετε θέσει για το 2023;
Η αύξηση της μέσης ταξιδιωτικής δαπάνης και της μέσης διάρκειας διαμονής, η προσέλκυση ταξιδιωτών από νέες αγορές, ο χειμερινός τουρισμός και η ανάδειξη νέων εναλλακτικών προορισμών είναι στόχοι που απαιτούν συνεχείς προσπάθειες ώστε να διατηρήσουμε όσα πετύχαμε φέτος και να αναβαθμίσουμε περαιτέρω το τουριστικό μας προϊόν.
Το μεγάλο μας στοίχημα, όμως, για το 2023 θα είναι η ανάπτυξη του βιώσιμου τουρισμού με αξιοποίηση των χρηματοδοτικών εργαλείων που διαθέτουμε (Ταμείο Ανάκαμψης, ΕΣΠΑ) και με επενδύσεις σε έργα που σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή, την εξοικονόμηση ενέργειας καθώς και την προστασία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
Εξάλλου πρώτος ο ίδιος ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έθεσε το ζήτημα αυτό, θέτοντας σε πανευρωπαϊκό επίπεδο τη σημασία της πράσινης μετάβασης. Η διατήρηση της ταυτότητας της χώρας μας είναι η βάση πάνω στην οποία το ταξίδι στην Ελλάδα αποτελεί μοναδική εμπειρία για κάθε επισκέπτη.