Μια έκθεση του αμερικανικού κολοσσού της αεροναυπηγικής Boeing πριν μερικά χρόνια προέβλεπε ότι η Κίνα θα αποτελέσει μία από τις πολλά υποσχόμενες αγορές για την παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία, με ρυθμούς ανάπτυξης της επιβατικής κίνησης που αγγίζει ποσοστά της τάξης του +10% σε ετήσια βάση.
Η ανάπτυξη της αεροπορικής αγοράς της Κίνας, σημείωνε η έκθεση, αναμένεται να διατηρηθεί και τα επόμενα χρόνια, λόγω της συνεχούς ανάπτυξης της οικονομίας της και της ισχυροποίησης της μεσαίας τάξης που επιθυμεί ταξίδια για επαγγελματικούς αλλά και ψυχαγωγικούς λόγους.
Παρότι ο κορονοϊός έβαλε «φρένο» στους ρυθμούς ανάπτυξης της επιβατικής κίνησης, σύμφωνα με τις προβλέψεις της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (International Air Transport Association – IATA), η Κίνα βρίσκεται στον δρόμο να γίνει η μεγαλύτερη αγορά στον κλάδο, ίσως και συντομότερα από το 2024.
Αυτός είναι ο κύριος λόγος που το Πεκίνο έχει θέσει στόχο να αναδειχθεί σε διεθνή κατασκευαστή επιβατικών αεροσκαφών, ανταγωνιζόμενο τους παγκόσμιους κολοσσούς Airbus και Boeing, που προς το παρόν κυριαρχούν στην αγορά της.
Οι προβλέψεις συμβαδίζουν με το πρόγραμμα της χώρας «Made In China 2025», το οποίο στοχεύει στην ανάπτυξη του σχεδιασμού και της παραγωγής εγχώριων προϊόντων. Για το οικοσύστημα των κινεζικών αερομεταφορών, αυτό σημαίνει απεξάρτηση από την αγορά ξένων αεροσκαφών.
Αξίζει μόνο να σημειωθεί ότι σχεδιάζεται να κατασκευαστούν περισσότερα από 200 αεροδρόμια μέσα στα επόμενα 15 χρόνια για να εξυπηρετηθεί η αυξανόμενη ζήτηση. Οι κινεζικές αρχές υπολόγιζαν ότι θα χρειάζονταν 8.090 νέα αεροσκάφη, μία αγορά η αξία της οποίας σε συνδυασμό με τις υπηρεσίες στήριξης, υπολογιζόταν από την Boeing στα 2,9 τρισ. δολάρια.
Την στιγμή λοιπόν που οι περισσότερες αεροπορικές της Δύσης έχουν σταθμεύσει τα αεροπλάνα τους στην έρημο και αναβάλουν ή ακυρώνουν παραγγελίες από τους προμηθευτές τους, η COMAC η εγχώρια εταιρεία αεροναυπηγικής εργάζεται ακατάπαυστα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τρεις μεγάλες κρατικές αεροπορικές της Κίνας ανέστειλαν την προμήθεια περισσότερων από 100 αεροσκαφών από την Boeing και την Airbus πέρυσι – την ώρα που διατήρησαν κάθε παραγγελία από την CΟMAC σε μια επίδειξη υποστήριξης για τον εγχώριο κατασκευαστή κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Συγκεκριμένα, τρεις μεγάλοι κινεζικοί αερομεταφορείς –η China Southern Airlines, η China Eastern Airlines και η Air China– ανέστειλαν την προμήθεια συνολικά 58 αεροσκαφών από την Boeing και 53 από την Airbus το 2020, σύμφωνα με την Nikkei Asia.
Το αεροσκάφος C919 το πρώτο της COMAC με το οποίο φιλοδοξεί να ανταγωνιστεί τις Boeing και Airbus έχει αυτονομία για 5.555 χιλιόμετρα και έχει ήδη συγκεντρώσει 815 παραγγελίες από 28 πελάτες, κυρίως κινεζικές αεροπορικές, γεγονός που έχει δημιουργήσει «πονοκέφαλο» στις διοικήσεις των δυτικών της αντιπάλων.
Αυτή τη στιγμή υπάρχει ακόμη οριστική ημερομηνία που τα C919 θα γίνουν διαθέσιμα στο επιβατικό κοινό. Όταν ξεκίνησε το πρότζεκτ το 2008, το 2014 είχε δοθεί ως η χρονιά που θα πραγματοποιηθεί η πρώτη πτήση, το οποίο αναβλήθηκε για το 2017.
Πλέον τα τέλη του 2021 ή οι αρχές του 2022 θεωρούνται ως πιο πιθανές ημερομηνίες, με τους ειδικούς να λένε ότι αν το C919 επιτύχει, θα αποτελέσει μία τρίτη επιλογή στην αγορά αεροσκαφών, η οποία ειδικά στη μετά-COVID εποχή, μπορεί να προκαλέσει ανακατατάξεις στον κλάδο.