Του Κωνσταντίνου Χαροκόπου
Επαγγελματικοί λόγοι με έφεραν την περασμένη εβδομάδα στα κεντρικά γραφεία της CaixaΒank στη Βαρκελώνη. Η επίσκεψη αυτή είχε ως θέμα το FinTech, δηλαδή τη χρήση νέων τεχνολογιών στον χρηματοπιστωτικό κλάδο που είναι ένας από τους πιο «καυτούς» τομείς των startups σήμερα.
H CaixaBank, είχε βραβευτεί από το “Global Finance” την χρονιά που μας πέρασε, ως η καλύτερη Ευρωπαϊκή τράπεζα στο χώρο του “mobile banking” (τραπεζικής μέσω κινητής τηλεφωνίας), των “social media” (κοινωνικών δικτύων), του "integrated consumer bank site” (ολοκληρωμένης πελατειακής τραπεζικής ιστοσελίδας) και του “bill payment” (πληρωμής λογαριασμών). Επιπλέον το περιοδικό “The Banker”, βράβευσε την Caixabank για το καλύτερο project τραπεζικής τεχνητής νοημοσύνης (Best Artificial Intelligence Project).
Το project αυτό είναι τα περίφημο πλέον imaginBank chatbox, μια ψηφική εφαρμογή μέσω της οποίας οι χρήστες του facebook και του messenger, μπορούν να επικοινωνούν με την τράπεζα και να πληροφορούνται για προσφορές σε ταξίδια, σε ξενοδοχεία, σε εστιατόρια, σε αγορές και σε συναυλίες, που μπορούν να επιλέξουν μέσω των εκπτωτικών προωθητικών πολιτικών της Caixabank.
Η χρησιμοποίηση ειδικών τεχνολογιών που χρησιμοποιεί το chatbox και που μετατρέπουν τα ηχητικά μηνύματα σε γραπτά και το αντίστροφο, έχει φέρει πολύ θετικά αποτελέσματα. Ήδη η Caixabank έχει 6 εκατ. online πελάτες, εκ των οποίων οι 4 εκατ. χρησιμοποιούν εφαρμογές κινητής τηλεφωνίας, έχει 16 εκατ. κάρτες σε κυκλοφορία και έχει ένα μερίδιο αγοράς που με όρους εσόδων, καλύπτει το 24% του συνόλου των εσόδων του ισπανικού τραπεζικού συστήματος. Ουσιαστικά η ψηφιακή imaginBank, έχει μετατραπεί σε μια αυτόνομη, ξεχωριστή τράπεζα που καλύπτει το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς των λεγόμενων “millennials”, ή “digitally native” πελατών, όπως είναι οι ηλικιακές ομάδες από 18-35 ετών.
Η Caixabank ακολουθεί όμως και μια πανέξυπνη στρατηγική και στον τομέα των παλαιών παραδοσιακών πελατών. Έτσι μεταλλάσσει τα υποκαταστήματα της. Παλαιά είχε 2 είδη υποκαταστημάτων (branches). Τα “urban branches”, δηλαδή τα κλασσικά υποκαταστήματα των πόλεων και τα “rural branches” που είναι τα επαρχιακά καταστήματα που κάλυπταν τις αγροτικές περιοχές.
H Caixabank, λανσάρει ένα νέο είδος υποκαταστημάτων. Τα καταστήματα αυτά ονομάζονται “store branches”. Είναι υποκαταστήματα χωρίς ταμεία, χωρίς το κλασσικό τραπεζικό περιβάλλον. Είναι φωτεινά και φιλικά, η διακόσμηση και η επίπλωση μοιάζουν με χώρους σπιτιού ή ενός ανοικτού γραφείου, με ελάχιστο προσωπικό. Ο υπάλληλος υποδέχεται τον πελάτη σε ένα στρογγυλό τραπέζι ή σε έναν καναπέ και συζητά μαζί του, αν είναι ιδιώτης για τις καταθετικές, επενδυτικές ή τις δανειακές ανάγκες του, ή αν είναι επιχειρηματίας για τα επιχειρηματικά του σχέδια, τις ανάγκες χρηματοδότησης και τις προοπτικές του. Τα “store branches” στο τέλος του 2018 θα ανέρχονται στα 285 και στο τέλος του 2021 θα είναι πάνω από 600, όταν την ίδια στιγμή ο συνολικός αριθμός των υποκαταστημάτων θα υποχωρήσει κατά 800.
Η CaixaBank, καλπάζει ανοίγονται τον δρόμο της σύζευξης ανάμεσα στην παραδοσιακή τράπεζα και στον ψηφιακό κόσμο, προσφέροντας εναλλακτικές υπηρεσίες, πάνω και έξω από τις κλασσικές τραπεζικές υπηρεσίες. Την ίδια στιγμή το εγχώριο τραπεζικό σύστημα λαχανιάζει και αγωνίζεται να επιβιώσει μέσα από τη στρεβλότητα της αγοράς, την υπερβολική ρύθμιση και τον κρατικό εναγκαλισμό να ξαναζωντανέψει. Το παράδειγμα της CaixaBank, δείχνει τον δρόμο.