Του Κωνσταντίνου Χαροκόπου
H πτώση της νεοεισαχθείσας μετοχής της Lyft στο χρηματιστήριο του Nasdaq, έχει προβληματίσει ιδιαίτερα την επενδυτική κοινότητα. Η Lyft, που είναι μια ανταγωνίστρια της Uber, εθεωρείτο ως ένας ακόμα Μονόκερως (Unicorn) που θα εισέβαλε θριαμβευτικά στις κεφαλαιαγορές. Ως Μονόκεροι χαρακτηρίζονται οι μεγάλες νέες αμερικανικές εταιρίες που αλλάζουν το επιχειρηματικό σκηνικό.
Στα αρχικά επενδυτικά στάδια αυτών των εταιριών, συνωστίζονται τα Venture Capitals και οι επενδυτές που αναζητούν τη νέα Amazon, τη νέα Google, τη νέα Netflix. H Lyft, δείχνει προς το παρόν να τους διαψεύδει, διότι με το που τελείωσε την δημόσια εγγραφή της και εισήλθε προς διαπραγμάτευση στο χρηματιστήριο του Nasdaq, απώλεσε μέσα σε δέκα ημέρες το 36% της αποτίμησης της. Η Lyft είχε μπει στο χρηματιστήριο στα $72.00 άρχισε να διαπραγματεύεται στα $87.24 και κλείνοντας χθες στα $56.11.
Η Lyft δραστηριοποιείται στη αμερικανική αγορά υπηρεσιών μεταφοράς προσώπων. Είναι μια αγορά της τάξης του $1.2 τρισ., στην οποία η ζήτηση για υπηρεσίες μετακίνησης με οχήματα τρίτων, τις γνωστές και ως TaaS (Τransportation as a Service), διαρκώς αυξάνεται. Η τάση στις ΗΠΑ απομακρύνει τους πολίτες από τη απόκτηση αυτοκινήτων και τους φέρνει κοντά στις ιδιωτικές εναλλακτικές υπηρεσίες μεταφοράς. Ουδείς αμφιβάλει για το επιτυχές του επιχειρηματικού σχεδίου και για τη θετική έκβαση που θα υπάρξει σε βάθος χρόνου και στον τομέα της κερδοφορίας.
Όμως αρκετά ερωτήματα εγείρονται, μετά από την ραγδαία πτώση των τιμών της Lyft, μέσα σε 10 μόλις ημέρες. Αρκετοί αναφέρονται στο σκάσιμο του νέου Ponzi Sector, δηλαδή μιας ακόμα επενδυτικής πυραμίδας. Η Lyft ουσιαστικά προσφέρει υπηρεσίες taxi, χρησιμοποιώντας ψηφιακές μεθόδους κράτησης, πραγματοποίησης της διαδρομής, πληρωμής και αξιολόγησης. Για την ανάπτυξη αυτής της ψηφιακής υποδομής, την προσέλκυση οδηγών και επιβαινόντων, η Lyft έχει προβεί σε σειρά αυξήσεων μετοχικού κεφαλαίου, εκτοξεύοντας τον κύκλο εργασιών της, αδυνατώντας όμως να παρουσιάσει κέρδη.
Τα ερωτήματα αυτά, απασχολούν ακόμα περισσότερο την κοινότητα των επιχειρηματικών κεφαλαίων (venture capitals), διότι οι αποτιμήσεις που φάνταζαν ρεαλιστικές αποδεικνύεται πως βρισκόντουσαν στη σφαίρα της φαντασίας. Είναι προφανές, πως αφού η υψηλή αποτίμηση δεν δελέασε τους μικρούς ιδιώτες επενδυτές, τα επιχειρηματικά κεφάλαια θα πραγματοποιήσουν ένα ράλι στη μετοχή της Lyft, με σκοπό να ρευστοποιήσουν τις μετοχές τους, πάνω στα χαρτοφυλάκια των ενθουσιασμένων -σε δεύτερο χρόνο- μικροεπενδυτών. Ειδικά τα funds που δεν ήταν ιδρυτικά, αλλά εισήλθαν στο μετοχικό κεφάλαιο της Lyft στον τρίτο και τέταρτο γύρο άντλησης κεφαλαίων, η πτώση της τιμής κατά 36%, δεν τους προσφέρει υπεραξίες. Γι' αυτόν τον λόγο άλλωστε είχαν απορρίψει την πρόταση της HSBC, που προσδιόριζε την τιμή της μετοχής της Lyft στα $60.
Είναι σίγουρο πως στη χαμηλή τιμή της μετοχής ενσωματώνεται και το ρίσκο του ρυθμιστικού πλαισίου που τώρα οργανώνεται για να ρυθμίσει και ελέγξει και αυτήν την δραστηριότητα. Η παροχή υπηρεσιών από εταιρίες που δεν παρέχουν οχήματα ή ακίνητα (όπως και η Airbnb), δεν είχαν προβλεφθεί εγκαίρως από τους νομοθέτες που παρακολουθούν τις εξελίξεις και προσπαθούν να καλύψουν τα δημιουργηθέντα κενά.
Έχοντας μέσα στο 2019, μια σημαντική λίστα εταιριών που ετοιμάζονται να προβούν σε δημόσια εγγραφή και να εισέλθουν ακολούθως σε κάποιο χρηματιστήριο των ΗΠΑ, τα funds δείχνουν προβληματισμένα από την συμπεριφορά της Lyft. Και φοβούνται μήπως όλοι οι Μονόκεροι αποδειχθούν μουλάρια και δεν προσφέρουν υπεραξίες αλλά ζημίες
*Ο αρθρογράφος είναι οικονομικός αναλυτής, με ειδίκευση στο σχεδιασμό σύνθετων επενδυτικών στρατηγικών.
Αποποίηση Ευθύνης : Το περιεχόμενο της στήλης, είναι καθαρά ενημερωτικό και πληροφοριακό και δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση επενδυτική συμβουλή, ούτε υποκίνηση για συμμετοχή σε οποιαδήποτε συναλλαγή. Ο αρθρογράφος δεν ευθύνεται για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.