Aν η Ελλάδα προχωρήσει τολμηρά σε μεταρρυθμίσεις, θα δει ότι σε ένα με δύο χρόνια θα αρχίσουν να αποδίδουν καρπούς, απογειώνοντας την οικονομία έως και 5% του ΑΕΠ, εκτιμά στο Liberal.gr, ο Αλέξανδρος Κρητικός διευθυντής ερευνών του Γερμανικού Ινστιτούτου DIW.
Σαν παράδειγμα φέρνει την εμπειρία των χωρών της Βαλτικής που μέσα σε ένα χρόνο κατάφεραν να μειώσουν δραστικά την γραφειοκρατία του Δημοσίου, όπως και την Ισπανία, που κατάφερε να βάλει φρένο στην αιμορραγία καινοτόμων επιχειρήσεων προς το εξωτερικό.
Σταχυολογώντας τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την επόμενη κυβέρνηση, βάζει κατά προτεραιότητα την μείωση των φόρων και της γραφειοκρατίας, την επιθετικότερη αντιμετώπιση στα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, και σε δεύτερη φάση, δραστικές αλλαγές στο συνταξιοδοτικό και μεταρρυθμίσεις στην Δικαιοσύνη.
Χαρακτηρίζει εύθραυστη την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας, σημειώνει ότι την τελευταία τετραετία ήταν πολύ μικρή η πρόοδος σε μεταρρυθμίσεις, φέρνει ως παράδειγμα του κακού επιχειρηματικού περιβάλλοντος τις μεγάλες καθυστερήσεις από το δικαστικό σύστημα στην επίλυση διαφορών, και προσθέτει ότι αντί να ρίξει το βάρος σε όλα αυτά, "η σημερινή κυβέρνηση συνεχίζει να αναδιανέμει τα υφιστάμενα εισοδήματα αυξάνοντας τους φόρους σε παράλογα επίπεδα".
Συνέντευξη στον Γιώργο Φιντικάκη
- Σχολιάστε μας καταρχάς την σημερινή εικόνα της ελληνικής οικονομίας δέκα μήνες μετά το τέλος του 3ου μνημονίου...
Η κατάσταση της ελληνικής οικονομίας παραμένει εύθραυστη. Απουσιάζουν οι επενδύσεις που θα σπρώξουν την περαιτέρω ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας. Αυτή η κυβέρνηση όσο και η προηγούμενη υπό τον πρωθυπουργό Αν. Σαμαρά δεν κατόρθωσε να παράσχει επαρκή κίνητρα, προκειμένου να προσελκύσουν επενδυτές στη χώρα. Αντ '' αυτού, η σημερινή κυβέρνηση συνεχίζει να αναδιανέμει τα υφιστάμενα εισοδήματα αυξάνοντας τους φόρους σε παράλογα επίπεδα.
- Ποιες επομένως είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις για την επόμενη κυβέρνηση;
Βραχυπρόθεσμα, δεν χωρά αμφιβολία ότι το ελληνικό φορολογικό σύστημα χρειάζεται σημαντική αναθεώρηση. Το επίπεδο του αφορολόγητου πρέπει να μειωθεί, ενώ οι φορολογικοί συντελεστές πρέπει να μειωθούν σημαντικά.
Μεσοπρόθεσμα, χρειάζονται σημαντικές μεταρρυθμίσεις γύρω από το ρυθμιστικό σύστημα, την Δικαιοσύνη και τη γραφειοκρατία, η οποία πρέπει να μειωθεί δραστικά.
Επιπλέον, πρέπει να αντιμετωπιστεί το συντομότερο δυνατό το θέμα με τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, ενώ ταυτόχρονα το συνταξιοδοτικό σύστημα πρέπει να προσαρμοστεί στις αρνητικές δημογραφικές εξελίξεις.
Το θέμα είναι ότι μιλάμε για την αναγκαιότητα όλων αυτών εδώ και σχεδόν 10 χρόνια. Είμαι περίεργος λοιπόν να δω κατά πόσο η επόμενη κυβέρνηση θα αποκτήσει την πλήρη κυριότητα των απαραίτητων μεταρρυθμίσεων, και θα ασχοληθεί μαζί τους με σοβαρότερο τρόπο απ'' ότι οι προηγούμενες.
Κάνοντας μια αναδρομή στο πρόσφατο παρελθόν, η μεγαλύτερη πρόοδος της Ελλάδας στις μεταρρυθμίσεις έγινε κατά το σύντομο διάστημα της διακυβέρνησης από την τεχνοκρατική κυβέρνηση Παπαδήμου.
- Σχολιάστε μας την πρόσφατη έκθεση του IMD για την φετινή λίστα ανταγωνιστικότητας, όπου η Ελλάδα υποχώρησε ακόμα μια θέση, και βρίσκεται στην 58η θέση μεταξύ 63 χωρών. Από το 2015 μέχρι σήμερα έχει χάσει 8 ολόκληρες θέσεις...
Η χαμηλή κατάταξη σε αυτό το σύστημα δεικτών του IMD, όπως επίσης και σε πολλές παρόμοιες μετρήσεις, όπως εκείνες του ΟΟΣΑ, της ΕΕ, και της Παγκόσμιας Τράπεζας, επιβεβαιώνουν την ισχυρή ανάγκη για μείζονος σημασίας μεταρρυθμίσεις στην Ελλάδα.
Είναι πικρή η αλήθεια για τον ελληνικό λαό ότι οι ελληνικές κυβερνήσεις - σε αντίθεση με τις κυβερνήσεις σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες - δεν ενδιαφέρονται πραγματικά για τη χαμηλή ανταγωνιστικότητα της οικονομίας.
Εδώ να τονίσουμε ότι από μόνος του ο ελληνικός ιδιωτικός τομέας θα μπορούσε να είναι ανταγωνιστικός, όπως επίσης ότι η Ελλάδα παράγει πολλά ταλέντα.
Είναι το κακό ρυθμιστικό περιβάλλον - για το οποίο ευθύνεται αποκλειστικά η πολιτική διαχείριση- που απειλεί την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας. Δεν προκαλεί επομένως έκπληξη το γεγονός ότι τα ταλέντα της Ελλάδας, και πολλές καινοτόμες επιχειρήσεις συνεχίζουν να εγκαταλείπουν τη χώρα και να μεταναστεύουν αλλού, όπου το επιχειρηματικό περιβάλλον είναι πολύ πιο ελκυστικό από ό,τι στην Ελλάδα.
- Τελικά την τελευταία 4ετία, η Ελλάδα, έκανε βήματα προόδου στις μεταρρυθμίσεις ;
Δεν έχει σημειωθεί μεγάλη πρόοδος τα τέσσερα τελευταία χρόνια. Ενα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το πόσο καθυστερεί στην Ελλάδα η επίλυση νομικών διαφορών συγκριτικά με άλλες χώρες. Από μόνο του το θέμα αποτελεί σοβαρό αντικίνητρο για την προσέλκυση επενδύσεων.
- Τα ρωτώ όλ'' αυτά γιατί βλέπουμε γειτονικές χώρες ολοένα και μεγαλύτερες ταχύτητες...
Γνωρίζουμε καλά από την εμπειρία των χωρών της Βαλτικής ότι πολλές μεταρρυθμίσεις γύρω από την μείωση της γραφειοκρατίας, έγιναν εντός ενός έτους. Επίσης, η Ισπανία κατάφερε να ξεκινήσει μια διαδικασία μεταρρυθμίσεων, ακολουθώντας μια παρόμοια κατεύθυνση με τις χώρες της Βαλτικής.
Η Ισπανία σε αντίθεση με την Ελλάδα κατάφερε να βάλει φρένο στην αιμορραγία καινοτόμων επιχειρήσεων προς το εξωτερικό. Σήμερα βλέπουμε για παράδειγμα στη Βαρκελώνη μια ακμάζουσα κατηγορία εταιρειών start ups.
Πολλές επιχειρήσεις, όπως αυτές στην κατηγορία έντασης γνώσης, κατάφεραν να αναπτυχθούν και να αυξήσουν το ισπανικό ΑΕΠ, κυρίως επειδή η κυβέρνηση βελτίωσε σημαντικά το ευρύτερο ρυθμιστικό πλαίσιο.
Εάν επομένως η Ελλάδα αποφασίσει επιτέλους να κάνει παρόμοιες μεταρρυθμίσεις, δεν θα απαιτηθούν παρά ένα-δύο χρόνια μέχρι αυτές να αρχίσουν να αποδίδουν καρπούς. Σε κάθε περίπτωση, η υιοθέτηση τέτοιων μεταρρυθμίσεων θα σηματοδοτήσει μια τεράστια στροφή και θα μπορούσε να οδηγήσει σε βιώσιμη ανάπτυξη έως και 5% του ΑΕΠ.