Επιπλέον ανάπτυξη από 0,5% έως 1% θα προσθέσει στην οικονομία ένας εξορθολογισμός της μείωσης των στόχων στα πρωτογενή πλεονάσματα από το 3,5% του ΑΕΠ στο 2,2% - 2,3%, τονίζει στο liberal.gr ο καθηγητής Οικονομικών στο ΕΚΠΑ, Παναγιώτης Πετράκης. Και προσθέτει ότι οι πολλαπλασιαστικές επιδράσεις στο ΑΕΠ από ένα τέτοιο σενάριο, εφόσον οι αποφάσεις ληφθούν μέχρι τον Απρίλιο, μπορεί να οδηγήσουν την φετινή ανάπτυξη ακόμη και κοντά στο 3%.
Εκτιμά ότι οι χθεσινές δηλώσεις Τζεντιλόνι στέλνουν μήνυμα που προεξοφλεί σε σημαντικό βαθμό τις εξελίξεις, θεωρεί ότι μπορεί να ξεπεραστεί ακόμη και το «γερμανικό εμπόδιο», επισημαίνοντας ωστόσο ότι ακόμη και αν δεν ικανοποιηθεί άμεσα το ελληνικό αίτημα, η οικονομία θα είναι και πάλι κερδισμένη, όπως δείχνει η αναφορά του Κοινοτικού Επιτρόπου ότι η απόφαση για αλλαγή χρήσης των κερδών από ANFAs και SMPs θα μπορούσε να ληφθεί τον Ιούνιο.
Αναφορικά με το «σήμα» από Λανγκάρντ για αγορές ελληνικών ομολόγων από την ΕΚΤ απαντά ότι η συμμετοχή των ελληνικών τίτλων στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης έχει προεξοφληθεί, προσθέτοντας ωστόσο ότι ο χρόνος που αυτό θα συμβεί, συνδέεται άμεσα και με την μείωση του βουνού των κόκκινων τραπεζικών δανείων.
Συνέντευξη στον Γιώργο Φιντικάκη:
- Πως είδατε τις δηλώσεις Τζεντιλόνι, μετά τις συναντήσεις με τον Πρωθυπουργό και τον υπουργό Οικονομικών, με τις οποίες τάχθηκε υπέρ των ελληνικών θέσεων για τη μείωση του στόχου στα πλεονάσματα;
Νομίζω ότι η ελληνική οικονομία βρίσκεται εκεί ακριβώς όπου αναμέναμε. Τα πραγματικά της μεγέθη παρουσιάζουν μια επιταχυνόμενη εξέλιξη. Και όταν ο αρμόδιος Επίτροπος της ΕΕ συμφωνεί με το θέμα της μείωσης του στόχου για τα πλεονάσματα στέλνει ένα μήνυμα που θα έλεγα ότι προεξοφλεί σε σημαντικό βαθμό τις εξελίξεις.
Η αλήθεια είναι ότι επισήμανε πως μεν η Κομισιόν είναι υποστηρικτή για το άνοιγμα αυτής της συζήτησης εν τούτοις η τελική απόφαση θα ληφθεί από το Εurοgroup, όμως εφόσον η Ελλάδα διατηρήσει τη δυναμική των μεταρρυθμίσεων η συζήτηση σε αυτό μπορεί να γίνει με καλές προϋποθέσεις.
Επίσης έχει σημασία η αναφορά του για τα κέρδη των ομολόγων. Το να δοθούν στην Ελλάδα τα κέρδη των ομολόγων, που δεν θα κατευθυνθούν για την αποπληρωμή χρέους, όπως γινόταν ουσιαστικά μέχρι σήμερα, αλλά για την χρηματοδότηση επενδύσεων ή για τη μείωση της προκαταβολής φόρου των επιχειρήσεων, αποτελεί ένα θετικό σινιάλο προς την κατεύθυνση της μείωση του στόχου για πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ. Ακόμη και να μην κερδίσουμε φέτος το αίτημα για μείωση των πλεονασμάτων, η ανάπτυξη πάλι θα βγει κερδισμένη.
- Τι μπορεί να σταθεί εμπόδιο στο ελληνικό αίτημα για μείωση του στόχου των πλεονασμάτων; Η στάση της Γερμανίας;
Κοιτάξτε, πράγματι υπάρχει πάντα ένας συντηρητισμός από πλευράς Γερμανίας. Δεν αποκλείεται να πει η γερμανική πλευρά, ας περιμένουμε μέχρι το 2022. Είναι η θέση της αυτή. Ενδεχομένως θεωρεί ότι με τον τρόπο αυτό καθοδηγείται η ελληνική πλευρά στο να συμπεριφέρεται λογικά. Όμως, πλέον η Κομισιόν όσο και οι άλλοι εταίροι κρίνουν ως ορθολογική την ελάφρυνση της Ελλάδας από το βάρος των υπερβολικών πλεονασμάτων. Το 2017 και το 2018, η Ευρώπη επιχειρούσε να διαπαιδαγωγήσει την ελληνική πλευρά στο θέμα των πλεονασμάτων, ωστόσο σήμερα οι θετικές εξελίξεις στις μεταρρυθμίσεις και συνολικά η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί οδηγεί σε αλλαγή στάσης. Πιστεύω μάλιστα πως και το λεγόμενο «γερμανικό εμπόδιο» μπορεί να ξεπεραστεί.
- Πόσο ρεαλιστικό επομένως είναι το αίτημα μείωσης των πλεονασμάτων;
Είναι απολύτως ρεαλιστικό. Η ελληνική πλευρά είχε αποδείξει ότι γνωρίζει πλέον τι είναι σωστό και τι ορθολογικό σχετικά με τη διαχείριση των πλεονασμάτων. Και μάλιστα ότι μπορεί, αν κάτι ξεφύγει, να το διορθώσει και μόνη της. Δεν χρειάζονται περιορισμοί έξωθεν επιβαλλόμενοι. Εδώ να σημειωθεί ότι και το θέμα της μεταμνημονιακής επίβλεψης αυτό ακριβώς το νόημα έχει. Της καθοδήγησης προς μια χρηστή διοίκηση και διαχείριση.
- Πόσο υψηλότερη ανάπτυξη μπορεί να δούμε αν κερδίσουμε την μείωση των πλεονασμάτων;
Αν για παράδειγμα ο στόχος πέσει από το 3,5% του ΑΕΠ στο 2,2% - 2,3%, τότε μπορεί να προστεθεί στην ανάπτυξη από 0,5% έως ακόμη και 1%. Στο πλαίσιο αυτό είναι πιθανό ο ρυθμός ανάπτυξης να πλησιάσει και το 3%, ακόμη και εντός του 2020, εφόσον βέβαια γίνουν όλα μέχρι τον Απρίλιο. Σίγουρα όμως το 2021 ο στόχος του 3% θα επιτευχθεί. Και λέω ότι μπορεί αυτό να συμβεί και το 2020 καθώς μια τέτοια απόφαση, εφόσον ληφθεί γρήγορα, θα δημιουργήσει προσδοκία και καλό κλίμα.
- Σε ένα άλλο παρεμφερές μέτωπο, χθες η επικεφαλής της ΕΚΤ, Κριστίν Λαγκάρντ δήλωσε ότι σύντομα το ελληνικό χρέος θα είναι επιλέξιμο να συμμετάσχει στο πρόγραμμα QE. Βλέπετε να επιταχύνονται οι εξελίξεις;
Αυτές οι δηλώσεις αποτελούν προεξόφληση εξελίξεων. Το πότε θα γίνει η αναβάθμιση εξαρτάται βέβαια και από την πορεία μείωσης του βουνού των κόκκινων τραπεζικών δανείων. Όμως η ΕΚΤ έχει εικόνα, γνωρίζει τις εξελίξεις και σε αυτόν τον τομέα και είναι βέβαιο πως θα μας δοθεί η ευκαιρία να βελτιωθεί η ρευστότητα των τραπεζών.
- Υπό αυτή έννοια, με βάση και όλα τα παραπάνω, θα λέγατε ότι είναι ρεαλιστικός και κυρίως διατηρήσιμος ένας ρυθμός ανάπτυξης 3 % αν όχι φέτος από του χρόνου; Το ρωτώ γιατί όλοι οι διεθνείς οργανισμοί μιλούν για κίνδυνο εγκλωβισμού της χώρας σε ρυθμό ανάπτυξης μόλις 1% τα επόμενα χρόνια…
Εκτιμώ πως δεν είμαστε σε αυτή την περιοχή των προβλέψεων. Οι ξένοι οργανισμοί όπως για παράδειγμα το ΔΝΤ προβλέπουν προσγείωση της ελληνικής οικονομίας πέριξ του 1%, καθώς εκτιμούν ότι η συνολική παραγωγικότητα θα παρουσιάσει στασιμότητα. Πρόκειται για μια συντηρητική πρόβλεψη. Η ελληνική οικονομία όμως δεν βρίσκεται σε αυτή τη φάση και σίγουρα δεν βρίσκεται στη φάση που διανύουν οι οικονομίες των ευρωπαϊκών χωρών, δηλαδή μιας ολοένα και μεγαλύτερης επιβράδυνσης.