Η πάντα φιλόξενη χώρα μας υποδέχθηκε προσφάτως πολλούς ηγέτες βαλκανικών χωρών με αφορμή το Φόρουμ των Δελφών ή και για άλλους λόγους. Ο Πρωθυπουργός των Σκοπίων Ζόραν Ζάεφ πραγματοποίησε μία εκστρατεία χαμογέλων, φιλοφρονήσεων και δημοσίων σχέσεων, αλλά για την ταμπακιέρα απέφυγε να μιλήσει. Τα γεγονότα, όμως, δίνουν μία άλλη εικόνα. Η κυβέρνηση, η Βουλή και ο πολιτικός κόσμος στη χώρα του κ. Ζάεφ δεν εφαρμόζουν σε όλα τα σημεία τη Συμφωνία των Πρεσπών. Αξιοποιούν τα δώρα που πήραν από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, αλλά τα κρίσιμα σημεία τα ερμηνεύουν όπως τους συμφέρει.
Καταγράφω ορισμένες ενέργειες, θυμίζοντας ότι η χώρα που κέρδισε τη μερίδα του λέοντος ανέλαβε να αλλάξει κάποια πράγματα, αλλά καθυστερεί σκοπίμως. Για τα έγγραφα εσωτερικής χρήσεως των δημοσίων υπηρεσιών οι γείτονες έχουν τη δικαιολογία ότι αυτά - και μόνον αυτά- εξαρτώνται από το άνοιγμα των κεφαλαίων που οδηγούν στην ευρωπαϊκή ένταξη. Όμως όλες οι υπόλοιπες δεσμεύσεις πρέπει να υλοποιηθούν.
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Στέβο Πενταρόφσκι δηλώνει δημοσίως ότι η χώρα του δεν λησμονεί τη «μακεδονική» μειονότητα, η οποία ζει στην Ελλάδα. Ο αλυτρωτισμός και η διεκδίκηση ανυπάρκτων μειονοτήτων δεν ταιριάζει με το γράμμα και το πνεύμα της Συμφωνίας.
Τα αγάλματα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, του Φιλίππου και άλλων προσωπικοτήτων της Ελληνικής Ιστορίας δεν αποσύρθηκαν. Ίσως καλύφθηκαν κάποια ονόματα με πανί, το οποίο εύκολα το παίρνει ο αέρας.
Η αμφισβήτηση της ταυτότητας των Θεσσαλονικέων Αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου – τους διαπραγματεύονται με τη Βουλγαρία- δεν δείχνει σεβασμό προς την ιστορία και την κληρονομιά της Ελλάδος. Είναι γραμμένο με ασάφεια το άρθρο 7 της Συμφωνίας, αλλά αν υπάρχει στοιχειώδης σεβασμός προς την ιστορία του Μακεδονικού Ελληνισμού αυτός πρέπει να αποδεικνύεται εμπράκτως. Αν υπάρχει.....
Η Ακαδημία Επιστημών και Τεχνών των Σκοπίων συνεχίζει να φέρει το όνομα «Μακεδονική». Τα αρχικά παραμένουν MANU. Η κυβέρνηση του Ζόραν Ζάεφ έφερε νομοσχέδιο στη Βουλή για να αλλάξει ο όρος «Μακεδονική», αλλά οι Ακαδημαϊκοί αντέδρασαν και το νομοσχέδιο αποσύρθηκε. Ο Ζάεφ υποτάσσεται στην αλυτρωτική ιδεολογία ενός ιδρύματος, το οποίο καλλιέργησε συστηματικά τον τεχνητό «μακεδονισμό» του κομμουνιστικού καθεστώτος του Τίτο.
Από τον Σεπτέμβριο του 2018, πριν καν γίνει η κύρωση της Συμφωνίας από τα δύο Κοινοβούλια, άρχισαν οι εργασίες της Μεικτής Διεπιστημονικής Επιτροπής για τα σχολικά εγχειρίδια και για θέματα αρχαιολογίας και ιστορίας. Πέρασαν ήδη δυόμισυ χρόνια και τα σχολικά εγχειρίδια των Σκοπίων δεν άλλαξαν. Μόνο στην Ελλάδα τα σχολικά βιβλία προσαρμόζονται με τη Συμφωνία. Αυτό μου θυμίζει τα «μορφωτικά πρωτόκολλα» που υπογράψαμε με τους Τούρκους. Η Τουρκία ουδέποτε τα εφήρμοσε. Γιατί δεχόμαστε στις διμερείς σχέσεις μας να κάνουμε μονομερείς υποχωρήσεις;
Και μία απορία: Η Επιτροπή για τα σχολικά εγχειρίδια έχει την υποχρέωση να ανακοινώνει κάθε εξάμηνο την πρόοδο των εργασιών της. Δεν δικαιούμαστε και εμείς να μάθουμε τι ακριβώς έχει κάνει μέχρι τώρα;
Στους εορτασμούς του Τουρκοκυπριακού ψευδοκράτους για την τουρκική εισβολή της 20ής Ιουλίου 1974 συνεχίζει να παρίσταται αντιπροσωπεία της Βουλής των Σκοπίων. Άραγε αυτή η ενέργεια σέβεται το πνεύμα φιλίας και καλής γειτονίας που προβλέπει το άρθρο 8, παρ. 6 της Συμφωνίας; Προσωπικά πιστεύω ότι πρόκειται για κατάφωρη παραβίαση.
Η ελληνική κοινή γνώμη, χωρίς να γνωρίζει λεπτομέρειες, καταλαβαίνει ότι η Συμφωνία των Πρεσπών λειτουργεί υπέρ των Σκοπίων με ζημιωμένη την Ελλάδα. Όλες οι δημοσκοπήσεις μέχρι και σήμερα καταγράφουν ότι τουλάχιστον το 65% - 70% των Ελλήνων πολιτών έχουν αρνητική γνώμη για όσα υπέγραψαν κάποιοι στις Πρέσπες ασεβώντας προς την Ιστορία μας. Υπάρχει άραγε επίσημο ή ανεπίσημο ελληνικό παρατηρητήριο, το οποίο παρακολουθεί λεπτομερώς κατά πόσον η άλλη πλευρά τηρεί τη Συμφωνία; Αν υπάρχει ας δημοσιεύει τα πορίσματά του. Αν δεν υπάρχει ας δημιουργηθεί.
Η Συμφωνία των Πρεσπών δεν απέφερε τα αποτελέσματα που προσδοκούσαν οι σχεδιαστές της. Οι βόρειοι γείτονές μας βρίσκονται σε διαμάχη με τη Βουλγαρία για εθνολογικά και ιστορικά ζητήματα με αποτέλεσμα να εμποδίζεται με Βέτο η ευρωπαϊκή πορεία τους. Με τη Σερβία έχουν ανοιχτή διένεξη για το εκκλησιαστικό ζήτημα. Με την Αλβανία διαφωνούν για το αριθμητικό μέγεθος της αλβανικής μειονότητας και για τον τρόπο διεξαγωγής της απογραφής του πληθυσμού και των εθνικών ομάδων. Και στην Ελλάδα έχουν ενοχλήσει και συνεχίζουν να ενοχλούν τις εθνικές ευαισθησίες της πλειοψηφίας των πολιτών.
Μήπως πρέπει να εξηγήσουμε στον κ. Ζάεφ ότι η Ελλάς θα αντιδράσει με κάθε νόμιμο τρόπο όταν βλέπει μονομερείς ενέργειες και όταν βλάπτονται τα εθνικά συμφέροντά της;
* Ο Κωνσταντίνος Χολέβας είναι πολιτικός επιστήμονας