Οι αντιδράσεις απέναντι στις αλλαγές στα ΑΕΙ εκπέμπουν ένα βαθύ συντηρητισμό και τα πανεπιστήμια δεν αντέχουν άλλες ιδεολογικές προκαταλήψεις, τονίζει στο Liberal.gr o πρύτανης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Νίκος Παπαϊωάννου, την πρυτανεία του οποίου κατέλαβε χθες ομάδα φοιτητών.
«Αν δεν δούμε κατάματα ποια είναι η λύση στο πρόβλημα, τότε θα συνεχίσουμε να αναπαράγουμε μια βαθιά συντηρητική και φοβική αντίληψη και να στρουθοκαμηλίζουμε. Δεν προάγει τη δημοκρατία αυτό. Η δημοκρατία δεν φοβάται», αναφέρει χαρακτηριστικά για τις αντιδράσεις.
Δηλώνει σύμφωνος με τις προωθούμενες αλλαγές, αναγνωρίζει ότι το πανεπιστήμιο από μόνο του δεν μπορεί να προφυλαχθεί απέναντι στην βία, ενώ για την θέσπιση ελάχιστης βάσης εισαγωγής, τονίζει ότι δεν είναι δυνατόν από την μια να αναγνωρίζουμε ότι δεν θέλουμε να υπάρχουν σχολές όπου εισάγονται φοιτητές με βαθμούς που δεν συνάδουν με πανεπιστημιακό τμήμα, και από την άλλη όταν μας δίνεται η δυνατότητα να αποφασίζει η κάθε Σχολή, να εκφράζουμε αντιρρήσεις.
Συνέντευξη στον Βασίλη Γαλούπη
- Χθες, φοιτητές του ΑΠΘ έκαναν κατάληψη στο κτίριο της πρυτανείας, αντιδρώντας στο νομοσχέδιο, ενώ σήμερα διοργανώνονται συλλαλητήρια για το ίδιο θέμα. Ποια η γνώμη σας για τις επικείμενες αλλαγές;
Καταρχήν, όσον αφορά την κατάληψη, χθες μια πολύ μικρή μερίδα φοιτητών σε σχέση με το σύνολο των φοιτητών του ΑΠΘ, άλλωστε τα πανεπιστήμια είναι κλειστά, προέβησαν σε μια συμβολική κατάληψη της πρυτανείας. Δεν δημιουργήθηκε καμία φθορά, κανένα πρόβλημα. Ανήρτησαν ένα πανό με τις θέσεις τους σε σχέση με το νέο νομοσχέδιο και περίπου στις 2-3 το μεσημέρι παρέδωσαν το κτίριο στην φύλαξη του πανεπιστημίου, όπως το παρέλαβαν. Το θέμα ωστόσο δεν βρίσκεται στο αν προκάλεσαν ή όχι ζημιά. Το θέμα είναι ότι κατάληψη σημαίνει καταπάτηση ενός θεμελιώδους συνταγματικού δικαιώματος, όπως για παράδειγμα της εργασίας και της ελεύθερης διακίνησης στον επαγγελματικό χώρο.
- Πότε θα κάνουμε επιτέλους ένα βήμα μπροστά;
Για όποια αντίδραση βρίσκεται μέσα στα πλαίσια μιας δημοκρατικής διαμαρτυρίας, δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Άλλωστε αυτή η πεμπτουσία της δημοκρατίας. Όμως, οποιαδήποτε άλλη ενέργεια που φθείρει τη δημόσια περιουσία ή προσβάλλει την ανθρώπινη οντότητα και την οντότητα ενός καθηγητή, αυτό ξεφεύγει. Υπάγεται σε άλλο επίπεδο και νομίζω ότι είναι καιρός για αυτές οι συμπεριφορές όχι απλώς να ενταθεί η δημόσια συζήτηση, αλλά να υπάρξουν και αποφάσεις, όπως αυτές που προβλέπει το νομοσχέδιο, προκειμένου τέτοιες περιπτώσεις να αποφεύγονται. Καλύτερα το προλαμβάνειν, παρά το θεραπεύειν. Αν δεν δούμε κατάματα ποια είναι η λύση στο πρόβλημα, τότε θα συνεχίσουμε να αναπαράγουμε μια βαθιά συντηρητική και φοβική αντίληψη και να στρουθοκαμηλίζουμε. Δεν προάγει τη δημοκρατία αυτό. Η δημοκρατία δεν φοβάται.
- Στις διαπιστώσεις των προβλημάτων όλοι ομονοούν. Όλοι συμφωνούν ότι η παραβατικότητα και η βία σκιάζουν την πανεπιστημιακή ζωή. Επίσης ένα σημαντικό ποσοστό θα ήθελε να μην υπάρχουν τμήματα με βάση τη... μονάδα. Πώς γίνεται τότε όταν έρχεται ένα σχέδιο που επιχειρεί να αντιμετωπίσει τα παραπάνω, οι πρυτάνεις να αντιδρούν;
Καταρχήν σε ό,τι με αφορά, έχω εκφράσει κατ' επανάληψη την άποψη ότι το νομοσχέδιο προσπαθεί να λύσει το θέμα τόσο της φύλαξης όσο και της ασφάλειας. Η άποψη η δική μου, της Συγκλήτου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου όπως και άλλων συναδέλφων, είναι ότι η μεν φύλαξη είναι υποχρέωση και το πανεπιστήμιο μπορεί να την αναλάβει.
Στο θέμα όμως της ασφάλειας απέναντι σε πράξεις που έχουν ποινικό χαρακτήρα, η πολύχρονη εμπειρία έχει αποδείξει ότι το πανεπιστήμιο δεν μπορεί από μόνο του να προφυλαχθεί. Τα τελευταία γεγονότα τόσο στο γραφείο του πρύτανη του Μετσοβείου, όσο και με τον συνάδελφο τον κ. Μπουραντώνη, δείχνουν ότι από μόνα τους τα πανεπιστήμια δεν μπορούν ούτε καν να προστατέψουν την δημόσια περιουσία. Διότι το δημόσιο πανεπιστήμιο είναι περιουσία του ελληνικού λαού. Συμφωνώ με τις επιχειρούμενες αλλαγές και το έχω πει κατ' επανάληψη, διαφωνώντας με συναδέλφους μου. Όταν έρχεται ένα σχέδιο, ακόμη και αν αυτό μπορούσε να είναι καλύτερο, το οποίο αντιμετωπίζει αυτές τις προκλήσεις, δεν μπορεί ο πανεπιστημιακός κόσμος να αντιδρά. Δεν χρειαζόμαστε άλλη εσωστρέφεια με ιδεολογικές προκαταλήψεις.
Αντιλαμβάνομαι ότι κάποιοι από τους συναδέλφους μου έχουν την δική τους άποψη η οποία προέρχεται από τις προσλαμβάνουσες και τα προβλήματα που μπορεί να έχουν στο πανεπιστήμιό τους. Όλοι συμφωνούμε ότι κάτι πρέπει να γίνει, όμως υπάρχουν διαφορετικές εκτιμήσεις ανάλογα με το πού θα πρέπει να ανήκει το σώμα της πανεπιστημιακής φύλαξης. Σε κάθε περίπτωση, όμως, η όποια απόφαση και η όποια θέση πρέπει να είναι τέτοια που να δίνει λύσεις. Και να δίνει λύσεις χωρίς δεύτερη κουβέντα.
- Ποια η άποψη σας για την θέσπιση ελάχιστου ορίου εισαγωγής;
Η θέσπιση ελάχιστου ορίου εισαγωγής ενισχύσει την αυτονομία των πανεπιστήμιων και στηρίζεται σε ακαδημαϊκά κριτήρια. Η λογική του μέτρου κινείται προς την ενίσχυση της αριστείας, χαρακτηριστικό της ακαδημαϊκής κουλτούρας. Δεν είναι δυνατόν από την μια να αναγνωρίζουμε ότι δεν θέλουμε να υπάρχουν σχολές όπου εισάγονται φοιτητές με βαθμούς που δεν συνάδουν με πανεπιστημιακό τμήμα, και από την άλλη όταν μας δίνεται η δυνατότητα να αποφασίζει η κάθε Σχολή, να εκφράζουμε αντιρρήσεις.