Η ιερή αγελάδα του Δημοσίου από την μια μεριά και ο κακός ιδιωτικός τομέας από την άλλη, κάθε τι ιδιωτικό είναι καταραμένο. Πρέπει να ξεπεράσουμε επιτέλους αυτούς τους δογματισμούς, οι πολίτες δεν υπάρχουν για να στηρίζουν το κράτος, αλλά το κράτος πρέπει να στηρίζει τους πολίτες, αναφέρει σε μια εφ' όλης της ύλης συνέντευξή του στο Liberal ο Κωστής Χατζηδάκης για την κριτική που δέχεται σχετικά με την ρύθμιση να συνδράμουν και ιδιώτες στην έκδοση συντάξεων, η οποία έρχεται προσεχώς στην Βουλή.
«Ολοι αυτοί που μας κατηγορούν για την συνδρομή δικηγόρων και λογιστών, τι θα πουν σε ένα συνταξιούχο που περιμένει 2,3 ή 4 χρόνια; Περίμενε να οργανωθεί το κράτος περισσότερο, προκειμένου να μη σου δώσει σύνταξη ο μιαρός ιδιωτικός τομέας;», διερωτάται ο υπουργός Εργασίας για την προσπάθεια που καταβάλει να «ξεμπερδέψει το κουβάρι» με όλα τα διαθέσιμα μέσα.
Στην συνέντευξή του ανοίγει τα χαρτιά του για τις αλλαγές που έρχονται στα εργασιακά - όπως η διευθέτηση του χρόνου εργασίας, η ψηφιακή κάρτα για την προστασία εργαζομένων από καταχρήσεις εργοδοτών και το νέο πλαίσιο για τις γονικές άδειες- για τις πολιτικές αντιμετώπισης της ανεργίας σε κλάδους όπως τουρισμός, εστίαση, λιανεμπόριο και φυσικά για την εφαρμογή του ατομικού συνταξιοδοτικού «κουμπαρά», που θα ανακοινωθεί και επίσημα μέσα στο πρώτο εξάμηνο με εφαρμογή από την 1η Ιανουαρίου 2022.
Συνέντευξη στον Γιώργο Φιντικάκη
- Γιατί στην Ελλάδα η έννοια «ιδιωτικό» προκαλεί τέτοιες αντιδράσεις κάθε φορά που το Δημόσιο συνεργάζεται με ιδιώτες, όπως αναφέρατε σε προχθεσινή σας ανάρτηση;
Πράγματι, οι λέξεις «ιδιωτικός-ή-ό» προκαλούν μια αλλεργία σε ένα μεγάλο μέρος της αντιπολίτευσης στην Ελλάδα σήμερα. Το Δημόσιο είναι η πανάκεια. Κάθε τι το ιδιωτικό είναι καταραμένο. Αν ψάξει όμως κανείς κάτω από την επιφάνεια, τα πράγματα είναι πιο σύνθετα. Πάρτε για παράδειγμα τον ΣΥΡΙΖΑ. Τώρα αντιδρά για τη συνδρομή πιστοποιημένων δικηγόρων και λογιστών στην έκδοση των συντάξεων, αλλά όταν ήταν στην κυβέρνηση οι ιδιώτες λειτουργούσαν στον ΕΦΚΑ χωρίς να υπάρχει κανένα πρόβλημα!
Εμείς θα χρησιμοποιήσουμε και άλλες δυνάμεις από τον ιδιωτικό τομέα, ώστε να μπορέσει το κράτος να ανταποκριθεί μέσα σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα σε μία στοιχειώδη υποχρέωσή του: να δώσει συντάξεις στους ανθρώπους εκείνους που τη δικαιούνται μετά από πολλά χρόνια δουλειάς!
- Σας κατηγορούν ότι με την συνδρομή ιδιωτών στην ταχύτερη έκδοση συντάξεων, ο ιδιωτικός τομέας θα υποκαταστήσει το Δημόσιο. Είναι έτσι;
Πρέπει να ξεπεράσουμε επιτέλους αυτούς τους δογματισμούς: Η ιερή αγελάδα του Δημοσίου από τη μια μεριά και ο κακός ιδιωτικός τομέας από την άλλη. Σημασία έχει να εξυπηρετούνται οι πολίτες. Οι πολίτες δεν υπάρχουν για να στηρίζουν το κράτος. Το κράτος πρέπει να στηρίζει τους πολίτες. Κανείς δεν μίλησε για ιδιωτικοποίηση του ΕΦΚΑ, διότι πουθενά οι συνταξιοδοτικοί οργανισμοί- αν εξαιρέσει κανείς τις ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες- δεν είναι ιδιωτικοί. Παντού υπάρχουν κρατικοί οργανισμοί.
Εν πάση περιπτώσει διερωτώμαι, όλοι αυτοί που μας κατηγορούν για τη συνδρομή δικηγόρων και λογιστών, τι θα πουν σε ένα συνταξιούχο που περιμένει 2, 3 ή 4 χρόνια: «Περίμενε κ. συνταξιούχε να οργανωθεί το κράτος ακόμη περισσότερο, προκειμένου να μη σου δώσει σύνταξη ο μιαρός ιδιωτικός τομέας;» Ας σοβαρευτούμε επιτέλους!
- Πώς θα λειτουργούν αυτοί οι πιστοποιημένοι δικηγόροι και λογιστές;
Φέρνουμε σε λίγες μέρες ρύθμιση στη Βουλή με την οποία στοχεύουμε στην περαιτέρω απλούστευση της έκδοσης των συντάξεων. Μέσα στη ρύθμιση θα υπάρχουν αρκετά επιμέρους μέτρα, μεταξύ των οποίων η απλούστευση της διαδικασίας σε σχέση με τις διαδοχικές συντάξεις.
Σε αυτή τη ρύθμιση θα ενταχθούν και όσα θα προτείνουμε για τους πιστοποιημένους δικηγόρους και λογιστές. Πρόκειται για επαγγελματίες που έχουν συνάφεια με το θέμα και οι οποίοι θα βοηθούν στην έκδοση προσωρινών και οριστικών συντάξεων.
Έτσι και αλλιώς, ήδη χρησιμοποιούνται δικηγορικά γραφεία λιγότερο ή περισσότερο άτυπα από πολλούς συνταξιούχους. Έχοντας συνυπολογίσει τις θέσεις του Οικονομικού Επιμελητηρίου και των δικηγορικών συλλόγων θα προσδιορίσουμε τον τρόπο με τον οποίο θα γίνει η πιστοποίησή τους και τον τρόπο με τον οποίο γενικότερα θα λειτουργούν.
- Θα δοθεί με όλα αυτά τα μέτρα οριστική λύση για τις εκκρεμείς συντάξεις;
Αυτός είναι ο τελικός στόχος. Γι’αυτό, το μέτρο με τους πιστοποιημένους δικηγόρους και λογιστές δεν αποτελεί παρά μέρος μόνο του ευρύτερου πλέγματος μέτρων που έχουμε ξεκινήσει να βάζουμε σε εφαρμογή.
Ήδη με τον Γιάννη Βρούτση είχαν περάσει ρυθμίσεις για μπόνους στους υπαλλήλους του ΕΦΚΑ που υπεραποδίδουν στην έκδοση συντάξεων, ενώ μονιμοποιήθηκαν και περίπου 150 συμβασιούχοι για να βοηθήσουν και αυτοί με την προσπάθεια. Τώρα παίρνουμε με συμβάσεις έργου επιπλέον 100 προσφάτως συνταξιοδοτηθέντες πρώην υπαλλήλους του ΕΦΚΑ. Παίρνουμε ακόμα 100 περίπου νέους οικονομολόγους που και αυτοί θα βοηθήσουν επίσης με συμβάσεις έργου, πληρωμή δηλαδή ανά τεμάχιο.
Προχωρήσαμε επίσης τις «εθνικές συντάξεις» που θα καταβληθούν πριν από το Πάσχα- και αναδρομικώς- και οι οποίες είναι μία σημαντική ανακούφιση για τους συνταξιούχους.
Από εδώ και πέρα πρέπει να επικεντρωθούμε από τη μια πλευρά στο «ξεμπέρδεμα του κουβαριού» και με τη συμβολή του ιδιωτικού τομέα, όπως ανέφερα, για να πάμε σε ένα ψηφιακό περιβάλλον με μεγαλύτερες ταχύτητες. Και προς αυτή την κατεύθυνση θα μας βοηθήσουν και οι 1.700 Η/Υ με τους οποίους εξοπλίζουμε τον ΕΦΚΑ, καθώς τόσο καιρό οι υπάλληλοι είχαν τελείως απηρχαιωμένα συστήματα. Και από την άλλη πλευρά στη δημιουργία- σε συνεργασία και με τη Διοίκηση του ΕΦΚΑ- ενός πιο λειτουργικού οργανωτικού μοντέλου. Καταλαβαίνετε ότι προσπαθούμε να χρησιμοποιήσουμε όλα τα διαθέσιμα μέσα!
- Πόσοι συνταξιούχοι εκτιμάτε ότι θα έχουν λάβει προκαταβολές συντάξεων μέχρι το Πάσχα;
Έχουν μέχρι στιγμής κατατεθεί πάνω από 32.000 αιτήσεις. Η διαδικασία προχωράει ως τώρα ομαλά. Και ελπίζουμε ότι μέχρι τη λήξη της προθεσμίας στις 31 Μαρτίου θα έχουν κατατεθεί αιτήσεις από ακόμη περισσότερους συνταξιούχους. Για να συμβεί όμως αυτό θα πρέπει και οι υπόλοιποι δικαιούχοι να κινητοποιηθούν, να εκμεταλλευτούν το γεγονός ότι το κράτος ανταποκρίνεται στο αίτημά τους και να κάνουν τις αιτήσεις. Τους παροτρύνω λοιπόν και εγώ με αυτή την ευκαιρία να το κάνουν! Χρόνος υπάρχει ακόμα και η διαδικασία είναι πολύ απλή!
- Στο νέο εργασιακό νομοσχέδιο βασική τομή είναι οι αλλαγές στην διευθέτηση του χρόνου εργασίας. Πώς θα λειτουργεί στην πράξη και γιατί στην Ελλάδα προκαλεί αντιδράσεις;
Η διευθέτηση του χρόνου εργασίας είναι μια ευρωπαϊκή νομοθεσία. Ισχύει ήδη και στην Ελλάδα. Σχεδόν σε όλες τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες προχωρεί με συμφωνίες εργαζομένων και εργοδοτών.
Είναι μάλιστα κάτι που συμβαίνει έντονα σε κλάδους με αυξημένη εποχικότητα (όπως ο τουρισμός), άρα με αυξομείωση στη ζήτηση. Οι χώρες λοιπόν εκείνες όπου τα συνδικάτα έχουν συμφωνήσει σε τέτοιους είδους ρυθμίσεις, έχουν επωφεληθεί από την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας κλάδων της οικονομίας- και προφανώς ζημιώνονται από αυτό χώρες που δεν το έχουν κάνει όπως η Ελλάδα- χωρίς να επηρεαστεί ο χρόνος εργασίας των εργαζομένων, διότι δεν επηρεάζονται συνολικά ρυθμίσεις όπως είναι το 8ωρο ή οι 40 ώρες εργασίας την εβδομάδα. Γίνονται απλώς διευθετήσεις του χρόνου εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου βάσει των προβλέψεων της σχετικής ευρωπαϊκής Οδηγίας.
Μπορεί δηλαδή ο εργαζόμενος να δουλέψει για κάποια περίοδο του χρόνου μέχρι 10 ώρες την ημέρα. Και για αντίστοιχη περίοδο του ίδιου έτους να δουλεύει για 6 ώρες την ημέρα ή να παίρνει ρεπό. Κάτι τέτοιο μπορεί, υπό προϋποθέσεις, να διευκολύνει και τους ίδιους τους εργαζομένους ανάλογα με το πώς έχουν οργανώσει τη ζωή τους. Γι’αυτό και προσανατολιζόμαστε να δώσουμε τη δυνατότητα στους εργαζομένους που το επιθυμούν να εκμεταλλευτούν τη δυνατότητα αυτή και να υπογράφουν, εφόσον θέλουν, ατομικές συμβάσεις εργασίας με τους εργοδότες τους σε αυτή τη βάση.
Είναι άραγε λιγότερο «έξυπνοι» οι εργαζόμενοι σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες που εκμεταλλεύονται τέτοιες ρυθμίσεις, από τους εγχώριους εισαγγελείς που επικαλούνται ιδεολογικά «φαντάσματα του παρελθόντος»; Νομίζω πως όχι! Και για αυτό και σε αυτό τον τομέα εμείς ακολουθούμε το δρόμο της Ευρώπης!
- Ποιες άλλες κομβικές αλλαγές έρχονται στα εργασιακά;
Είναι ένα νομοσχέδιο που φιλοδοξεί να φέρει τη χώρα στον ευρωπαϊκό «μέσο όρο» σε μια σειρά ζητημάτων, αλλά και να αντιμετωπίσει μία σειρά υστερήσεων της Ελλάδας λόγω του πολύ απλού γεγονότος ότι διαθέτουμε ένα εργατικό δίκαιο που έχει ηλικία περίπου 40 ετών!
Για αυτό προωθούμε: Την ψηφιακή κάρτα εργασίας για την προστασία των εργαζομένων από καταχρήσεις των εργοδοτών ιδιαίτερα σε σχέση με το ωράριο εργασίας και τις υπερωρίες. Το πλαίσιο για τις γονικές άδειες, εισάγοντας μάλιστα για πρώτη φορά την άδεια πατρότητας. Ρυθμίσεις για την καταπολέμηση της σεξουαλική βίας και της παρενόχλησης στους χώρους εργασίας.
Ρυθμίσεις για τη διαφάνεια στο συνδικαλισμό. Το πλαίσιο για τη διευθέτηση ατομικών και συλλογικών διαφορών μέσω του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ) και του Οργανισμού Μεσολάβησης και Διαιτησίας (ΟΜΕΔ). Μέτρα για τις νέες μορφές απασχόλησης όπως οι λεγόμενες συνεργατικές πλατφόρμες (delivery, κλπ.). Ρυθμίσεις για την τηλεργασία που τόσο έντονα μπήκε στη ζωή μας τον τελευταίο χρόνο. Πρόκειται για μία μεταρρύθμιση που συνδυάζει την αποτελεσματική προστασία των εργαζομένων από τη μια πλευρά και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας από την άλλη!
- Σας ανησυχούν κραδασμοί στο μέτωπο της ανεργίας και μια «έκρηξη» την επόμενη ημέρα, καθώς σταδιακα θα σταματούν τα γενναία πακέτα στήριξης της οικονομίας; Τι σκοπεύετε να κάνετε για αυτό;
Αυτό τον τελευταίο ένα χρόνο παρασχέθηκε από την κυβέρνηση μία άνευ προηγουμένου στήριξη της οικονομίας και της κοινωνίας. Έχουμε ήδη δώσει 35 δισ και σύντομα φτάνουμε τα 37. Παρ' όλα αυτά, καθώς μαζί με τις υγιείς επιχειρήσεις που στηρίχθηκαν, στηρίχθηκαν και άλλες που υπό κανονικές συνθήκες ίσως δεν θα τα κατάφερναν, είναι λογικό την επόμενη μέρα να υπάρξουν κάποιοι κραδασμοί. Ορισμένοι κλάδοι και επιχειρήσεις θα ανακάμψουν γρήγορα ωφελούμενοι από την άνοδο της οικονομίας και της ζήτησης.
Άλλοι όμως κλάδοι και επιχειρήσεις ίσως βρεθούν μπροστά σε ένα δύσκολο περιβάλλον. Η προσοχή μας θα στραφεί κυρίως σε αυτούς τους τελευταίους, αλλά και σε κλάδους όπως ο τουρισμός, η εστίαση, το λιανεμπόριο.
Αυτό θα γίνει στο πλαίσιο μιας ευρύτερης προσπάθειας η οποία περιλαμβάνει: Τις πολιτικές επιδοτούμενης απασχόλησης σε συνάρτηση και με τις ευρωπαϊκές κατευθύνσεις. Τις πολιτικές κατάρτισης και επανακατάρτισης- με έμφαση στις ψηφιακές δεξιότητες- οι οποίες θα παίξουν κομβικό ρόλο στη μετάβαση από τα μέτρα στήριξης στη νέα εποχή. Και τον ανασχεδιασμό των πολιτικών απασχόλησης έτσι ώστε αυτές να απαντούν στις ανάγκες της νέας εποχής!
- Πότε θα θεσπιστεί και θα γίνει πράξη ο ατομικός συνταξιοδοτικός «κουμπαράς» για τις επικουρικές;
Προγραμματίζουμε την παρουσίαση του νομοσχεδίου μέσα στο 1ο εξάμηνο του έτους και την εφαρμογή του από 01.01.2022. Θα αφορά όλους τους νεοεισερχόμενους στην αγορά εργασίας και (εθελοντικά) τους νέους ασφαλισμένους μέχρι 35 ετών. Πρόκειται για μία μεταρρύθμιση ευρωπαϊκού πνεύματος που φιλοδοξεί να δώσει στους νέους ασφαλισμένους περισσότερη ελευθερία αλλά και μεγαλύτερο έλεγχο εν τέλει στη διαμόρφωση του τελικού ύψους της σύνταξής τους!