Του Λουκά Βλάχου
Καθηγητή Αστροφυσικής, Τμήμα Φυσικής, ΑΠΘ
Θα περιμέναμε σήμερα ο πρωθυπουργός να καθίσει με το επιτελείο του υπουργείου Παιδείας να συζητήσει τις δυσκολίες και τα προβλήματα στην Εκπαίδευση. Να αναζητήσουν λύσεις και να προσπαθήσουν οι λύσεις που θα προτείνουν να έχουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερη διακομματική αποδοχή. Δεν είναι η εκπαίδευση χώρος για άσκηση προεκλογικών εξαγγελιών και υποσχέσεων που ούτε θα πραγματοποιηθούν αλλά ούτε και θα έχουν κανένα αντίκρισμα. Ο κ. Γαβρόγλου γυρίζει τους τελευταίους μήνες στα κανάλια και τις εφημερίδες και διακηρύττει όλα αυτά που επανέλαβε ο πρωθυπουργός σήμερα χωρίς σχέδιο και χωρίς καμία απολύτως μελέτη. Ας δούμε λοιπόν μερικά από αυτά τα κενά περιεχομένου συνθήματα:
«Εκπαίδευση στο σχολείο και όχι στο φροντιστήριο». Αν διαβάσετε το περιεχόμενο της δήλωσης του πρωθυπουργού για αυτό το σοβαρό θέμα, θα καταλάβετε ότι δεν έχει αίσθηση για ποιο θέμα συζητάμε. Δεν θα γίνει η εκπαίδευση στο σχολείο για να καλυφθούν οι μαθησιακές ανάγκες των μαθητών και μαθητριών και να μπορούν με άνεση να διαγωνιστούν, αλλά απλά θα καταργήσει τα φροντιστήρια καταργώντας τις εισαγωγικές εξετάσεις... Είσοδος λοιπόν στο πανεπιστήμιο ελεύθερη και έξοδος οπότε μπορέσουν και αν μπορέσουν, σε 7 σε 8 σε 9 χρόνια, επαναλαμβάνοντας τις εξετάσεις στο ίδιο μάθημα όσες φορές θέλουν και όποτε θέλουν.
Τα πανεπιστημιακά τμήματα έχουν χάσει τα τελευταία πέντε χρόνια πάνω από 30% του προσωπικού τους και θα δεχτούν μαζική είσοδο από νέους φοιτητές και φοιτήτριες κάνοντας εκπαιδευτικά πειράματα και πιέζοντας για «έξοδο» των φοιτητών και φοιτητριών στην αγορά «εργασίας» με το κυνικό σκεπτικό «μην τους παιδεύετε δεν πρόκειται να βρουν ποτέ δουλειά»…
«Αναγνώριση» των πενταετών προγραμμάτων σε Master. «Σταδιακά τα ΤΕΙ θα γίνουν πανεπιστήμια» και όλες αυτές οι στρατιές των ημιμαθών ανέργων θα περιμένουν διορισμό στο Δημόσιο μια και γνώσεις για να εργαστούν στονπαραγωγικό τομέα δεν έχουν.
Για τα οικονομικά των πανεπιστημίων καμία συζήτηση, αλλά για την εκλογή των πρυτάνεων και αντιπρυτάνεων, για τη συμμετοχή των φοιτητών στα όργανα και την ελεύθερη διακίνηση των μπαχαλάκιδων στα πανεπιστήμια χωρίς φύλαξη υποσχέθηκε πολλά.
Τα πανεπιστήμια πάσχουν από ποιότητα μόρφωσης, από σοβαρές ερευνητικές υποδομές, από βιβλιοθήκες επιπέδου και από επάρκεια προσωπικού με διεθνή ακτινοβολία. Τα λειτουργικά τους έξοδα τα καλύπτουν για λίγο ακόμα από τα αποθέματα των επιτροπών ερευνών. Πάνω σε αυτό το τοπίο ο πρωθυπουργός βλέπει κατάργηση των εισαγωγικών εξετάσεων και ελεύθερη πρόσβαση στα κυριολεκτικά «εξαθλιωμένα» από υποδομές και προσωπικό επιπέδου πανεπιστήμια.
Πώς θα λυθούν όλα αυτά τα προβλήματα; Δεν θα λυθούν, απλά θα συνεχίσει η υποβάθμιση των πανεπιστημίων και η μαζικότερη φυγή των φοιτητών και φοιτητριών που διαθέτουν χρήματα στο εξωτερικό.
Θέλετε όμως όμορφα προεκλογικά λόγια… ακούστε τα:
«Η Παιδεία πρέπει να είναι μια πολύ σημαντική προτεραιότητα για την κυβέρνηση και για τον τόπο. Είναι ένα δημόσιο αγαθό, που πρέπει όλοι ανεξαιρέτως να έχουν το δικαίωμα πρόσβασης» είπε ο πρωθυπουργός.
Οι εκπαιδευτικοί θα πρότειναν στον πρωθυπουργό τα εξής απλά πράγματα:
Η Παιδεία χρειάζεται μακροπρόθεσμο και καλά μελετημένο σχέδιο δράσης, διακομματική συναίνεση και σοβαρή χρηματοδότηση. Η παιδεία χρειάζεται να σεβαστεί η πολιτεία την αριστεία, να καθιερωθεί η ποιότητα των σπουδών και να διδαχτούν τα παιδιά μας την επιχειρηματικότητα, εγκαταλείποντας τα όνειρα για «πτυχία, μόρια και δημόσιο». Τα πανεπιστήμια χρειάζονται σχέδιο δράσης μαζί με τις επιχειρήσεις και δεν μπορεί να είναι απλά προθάλαμος αγραμμάτων για το δημόσιο ή χώρος προετοιμασίας των αριστούχων για μετανάστευση.
(φωτογραφία: SOOC)