Του Κώστα Χ. Χρυσόγονου*
Η ίση πρόσβαση των Ελλήνων/Ελληνίδων στις δημόσιες θέσεις, ή αλλιώς η αρχή της σταδιοδρομίας του καθενός κατά το λόγο της προσωπικής του αξίας, κατοχυρώνεται στο άρθρο 4 παρ. 1 και 5 του Συντάγματος και αφορά ολόκληρο τον δημόσιο τομέα (ΣτΕ 2397/2004, ολομ. κ.ά.).
Η ισότητα αυτή βέβαια είναι ουσιαστική και όχι τυπική, δηλ. σημαίνει όμοια ρύθμιση για όμοιες καταστάσεις και όχι για ανόμοιες. Έτσι π.χ. γίνεται δεκτό από τη νομολογία των δικαστηρίων μας ότι σε συγκεκριμένες περιπτώσεις δικαιολογείται ή και επιβάλλεται μια συγκριτικά ευνοϊκότερη νομοθετική αντιμετώπιση προσώπων που απολαμβάνουν ειδικής προστασίας κατά το άρθρο 21 του Συντάγματος, όπως πολύτεκνοι, ΑΜΕΑ κλπ (ΣτΕ 1070/2014, 4979/1996 κ.ά.).
Ωστόσο δεν είναι ικανά να δικαιολογήσουν διαφορετική μεταχείριση κριτήρια άσχετα προς την κρίσιμη έννομη σχέση (ΑΕΔ 3/2001, ΑΠ 23/2014 κ.ά.).
Ρύθμιση με την οποία παρέχεται δυνατότητα απευθείας διορισμού στο Δημόσιο σε πυρόπληκτους, χωρίς να έχει προηγηθεί κάποιας μορφής διαγωνισμός ή επιλογή σύμφωνα με προκαθορισμένα και αντικειμενικά κριτήρια, δεν φαίνεται να εναρμονίζεται ούτε προς τις ανωτέρω αρχές ούτε και προς τη σχετική ειδική διάταξη του άρθρου 103 παρ. 7 του Συντάγματος.
Και τούτο πρωτίστως διότι πρόκειται ακριβώς για άσχετες μεταξύ τους καταστάσεις και έννομες σχέσεις. Το εύλογο θα ήταν να χορηγείται δίκαιη αποζημίωση στα θύματα όχι μόνο της πρόσφατης καταστροφής στο Μάτι, αλλά και κάθε άλλου συγκρίσιμου συμβάντος (πυρκαγιές, πλημμύρες κλπ), με βάση πάγιες ρυθμίσεις και με αποτελεσματική διοικητική διαδικασία σε σύντομο χρόνο, ιδίως όταν το κράτος φέρει ευθύνη επειδή π.χ. δεν έλαβε τα προσήκοντα μέτρα πυροπροστασίας ή γενικότερα πολιτικής προστασίας.
Αντίθετα η αποκορύφωση του παραλόγου είναι όταν χορηγείται δικαίωμα διορισμού στο δημόσιο χωρίς καν να ξέρουμε αν υπάρχει πραγματική ανάγκη απασχόλησης των επιπλέον υπαλλήλων που θα διορισθούν, με την προϋπόθεση ότι ο νεοδιοριζόμενος θα παραιτηθεί προκαταβολικά από κάθε αξίωσή του για αποζημίωση.
Αυτά ακριβώς προβλέπει όμως η πράξη νομοθετικού περιεχομένου της 26.7.2018 και η σχετική από 3.8.2018 υπουργική απόφαση (δημοσιεύθηκε προχθές σε ΦΕΚ), υπογραμμίζοντας την πελατειακή νοοτροπία η οποία διαπνέει την κυβέρνηση.
*Ο κ. Κώστας Χ. Χρυσόγονος είναι Ανεξάρτητος Ευρωβουλευτής