Ντόμινο από παρενέργειες στην παγκόσμια οικονομία και ένα ακόμη πονοκέφαλο για την εφοδιαστική αλυσίδα προκαλεί το «έμφραγμα» στην διώρυγα του Σουέζ, με το κόστος από τις καθυστερήσεις να αποτιμάται μεταξύ 6 και 10 δισ. δολάρια εβδομαδιαίως.
Καθώς η διώρυγα παραμένει κλειστή για 6η συνεχή ημέρα λόγω της προσάραξης του γιγαντιαίου πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Given, ενισχύονται οι φόβοι για αύξηση τιμών των εμπορευμάτων, δηλαδή των καυσίμων και των τροφίμων, όπως σόγια, καλαμπόκι, ζάχαρη και ρύζι, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις πληθωριστικές πιέσεις. Εξάλλου σύμφωνα με την Allianz, κάθε εβδομάδα διακοπής της ναυσιπλοΐας στην διώρυγα μεταφράζεται σε απώλεια 0,2%-0,4% για το ρυθμό ανάπτυξης του παγκόσμιου εμπορίου.
Εκτός από τα 321 πλοία που παραμένουν ακινητοποιημένα και το δυσθεώρητο κόστος που συνεπάγεται για την παγκόσμια οικονομία η προσωρινή αναστολή της ναυσιπλοΐας στη διώρυγα από όπου διέρχεται το 12% του παγκοσμίου εμπορίου, η προσάραξη του τεραστίων διαστάσεων φορτηγού πλοίου – μήκους ίσους με τέσσερα γήπεδα ποδοσφαίρου- έρχεται σε μια εξαιρετικά αρνητική συγκυρία.
Η παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, όσον αφορά τα τεχνολογικά προϊόντα, δοκιμάζεται σκληρά από τα περιοριστικά μέτρα λόγω της πανδημίας και δεν είναι τυχαίο ότι πρόσφατα μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες ανακοίνωσαν ότι κλείνουν εργοστάσια λόγω έλλειψης σε πρώτες ύλες. Το κλείσιμο της διώρυγας θα της επιφέρει επιπλέον πλήγματα.
Οι προσπάθειες που έγιναν χθες για αποκόλληση του πλοίου έχουν αποδειχθεί ανεπιτυχείς και ενδέχεται να χρειαστούν αρκετές ακόμη ημέρες για να στεφθούν από επιτυχία, καθώς οι ισχυροί άνεμοι δυσχεραίνουν τις προσπάθειες. Για όλη την χθεσινή ημέρα, 14 ρυμουλκά προσπαθούσαν να εκμεταλλευτούν την υψηλή παλίρροια, ενώ περισσότερα θα καταφτάσουν αύριο. Έως και χθες είχαν απομακρυνθεί περίπου 20.000 τόνοι άμμου γύρω από την πλώρη του πλοίου, ωστόσο η επιχείρηση ρυμούλκησης του σκάφους ανεστάλη κατά τη διάρκεια της νύχτας.
«Στόχος μας είναι να τα καταφέρουμε μετά το Σαββατοκύριακο, αλλά θα πρέπει να λειτουργήσουν όλα υπέρ αυτού», σύμφωνα με τον Πέτερ Μπερντόφσκι, διευθύνοντα σύμβουλο της Boskalis, δηλαδή της ιδιοκτήτριας εταιρίας της Smit Salvage, στην οποία ανατέθηκε να βοηθήσει την αιγυπτιακή αρχή της Διώρυγας του Σουέζ (SCA) στην αποκόλληση του σκάφους.
Σύμφωνα με την εδρεύουσα στο Λονδίνο εταιρία VesselsValue, με πάνω από 50 πλοία να προστίθενται κάθε μέρα στα κολλημένα στο κανάλι στην Αίγυπτο, η ναυτιλιακή αγορά προβλέπεται να υποστεί άμεσο πλήγμα 30-40 εκατ. δολαρίων ακόμη κι αν το Ever Given απελευθερωθεί την Κυριακή, πράγμα που δεν είναι και το πιο πιθανό.
Διατεθειμένες να συμβάλλουν στο εγχείρημα αποκόλλησης είναι πλειάδα χωρών, όπως οι ΗΠΑ, με την Ουάσινγκτον να έχει δηλώσει ότι προτίθεται να στείλει μια ομάδα ειδικών του Πολεμικού Ναυτικού, που θα μπορούσαν να φτάσουν πολύ γρήγορα στην περιοχή, όπως ανέφεραν χθες πολλοί Αμερικανοί αξιωματούχοι. «Προσφέραμε τη βοήθειά μας στις αιγυπτιακές αρχές για να ανοίξει η Διώρυγα του Σουέζ», ανέφερε η εκπρόσωπος Τύπου του Λευκού Οίκου, Τζεν Ψάκι. Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της Κεντρικής Διοίκησης του αμερικανικού στρατού (Centcom), Μπιλ Έρμπαν, το Πεντάγωνο ήδη σχεδιάζει μια πιθανή αποστολή. «Αν η Αίγυπτος ζητήσει βοήθεια, οι Αμερικανοί ειδικοί θα μπορούσαν να φτάσουν ακόμη και αύριο Σάββατο, από το Μπαχρέιν όπου εδρεύει ο 5ος Στόλος. Προς το παρόν δεν υπάρχει τέτοιο αίτημα», επισημαίνεται.
Αξίζει να επισημανθεί ότι νωρίτερα ιδιαίτερες ευχαριστίες προς τις ΗΠΑ, την Κίνα, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και την Ελλάδα εξέφρασε σήμερα η Αίγυπτος για τη στήριξη που προσφέρθηκαν να δώσουν για την αποκόλληση του φορτηγού πλοίου που έχει διακόψει τη θαλάσσια διέλευση στη Διώρυγα του Σουέζ.
Τις ευχαριστίες μετέφερε ο πρόεδρος της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ Οσάμα Ραμπία, μιλώντας σε μεγάλη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε.
Ο κ. Ραμπία, ο οποίος τόνισε ότι το θέμα παρακολουθεί από πολύ κοντά ο Αιγύπτιος πρόεδρος 'Αμπντελ Φατάχ Αλ Σίσι, επεσήμανε ότι η προσάραξη του πλοίου έγινε στο 151ο χιλιόμετρο της Παλαιάς Διώρυγας του Σουέζ και όχι στο νέο Κανάλι της Διώρυγας, που εγκαινιάστηκε τον Αύγουστο του 2015.
«Εάν το 400 μέτρων μήκους και 59 μέτρων πλάτους πλοίο περνούσε από το νέο Κανάλι δε θα υπήρχε ατύχημα», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ραμπία, επισημαίνοντας παράλληλα ότι ναι μεν στο πρόβλημα συνέβαλε η αμμοθύελλα αλλά μίλησε και για ένα πιθανό «τεχνικό πρόβλημα» ή «τεχνικό λάθος».
Γι' αυτό, όπως τόνισε, συνεχίζονται όλες οι προσπάθειες αποκόλλησης του πλοίου αλλά την ίδια στιγμή ξεκινάει και μία έρευνα για τα αίτια του προβλήματος.
'Αλλωστε, όπως επεσήμανε πριν από το εν λόγω πλοίο, είχαν περάσει άλλα δώδεκα χωρίς να υπάρξει κανένα απολύτως πρόβλημα.
Την ίδια στιγμή, ο κ. Ραμπία έκανε λόγο για μία μορφή αποζημιώσεων για τα 321 πλοία που έχουν εγκλωβιστεί στη Διώρυγα του Σουέζ, από την οποία αξίζει να σημειωθεί ότι περνάει το 12% του παγκόσμιου εμπορίου και αποτελεί μία από τις βασικότερες πηγές ξένου συναλλάγματος για την Αίγυπτο, η οποία αποκομίζει 5,6 δισεκατομμύρια δολάρια το χρόνο από τη διέλευση των πλοίων.