Της Μαίρης Βενέτη
Ο γίγαντας των ηλεκτρονικών της Γερμανίας, Siemens και ο κατασκευαστής των τρένων υψηλής ταχύτητας TGV της Γαλλίας, Alstom, σε συνέχεια του μνημονίου συνεργασίας που είχε υπογραφεί το 2017, προχώρησαν σε deal συγχώνευσης του τομέα των συγκοινωνιών.
Στόχος, η δημιουργία μιας ευρωπαϊκής εταιρείας που θα ανταγωνιστεί με αξιώσεις τον κυρίαρχο κρατικό σιδηροδρομικό γίγαντα της Κίνας, CRRC, που πρόσφατα άρχισε να διεκδικεί συμφωνίες σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Η συγκεκριμμένη συμφωνία προέκυψε στην ουσία αντανακλαστικά, καθώς η κινεζική κυβέρνηση συγχώνευσε το 2014 τους κατασκευαστές σιδηροδρόμων CSR Corp και China CNR Corp, για να σχηματίσουν την CRRC, με καθαρό στόχο να ανταγωνιστεί τη Siemens και την Alstom.
Η CRRC έχει μάλιστα ήδη επενδύσει μέσω θυγατρικών της 434,4 εκατομμύρια δολάρια, έναντι να αγοράσει εταιρείες, μέσω των οποίων απέκτησε πρόσβαση σε ευρωπαϊκές τεχνολογίες, συμπεριλαμβανομένης της Dynex με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο και της γερμανικής, Boge Elastmetall.
Η ευρωπαϊκή απάντηση
Η Siemens και η Alstom απαντώντας στις κινήσεις της Κίνας, δημιουργούν τις προϋποθέσεις για ένα ευρωπαϊκό success story, καθώς η νέα εταιρεία που θα προκύψει από την ένωση τους, θα συνδυάσει πωλήσεις ύψους 15,3 δισ. ευρώ (18 δισ. δολάρια) και κέρδη προ φόρων και τόκων ύψους 1,2 δισ. ευρώ.
Η CRRC της Κίνας, από την άλλη πλευρά, έχει ετήσια έσοδα ύψους περίπου 28 δισ. ευρώ.
Όμως η πρωτοβουλία των δυο ευρωπαϊκών εταιρειών θα ανοίξει την προοπτική να δημιουργηθεί, μέσα από οικονομίες κλίμακας, μια κορυφαία εταιρία παγκοσμίως, που συνδυάζοντας το No 1 brand για την σιδηροδρομική σήμανση και το Νο 2 για την κατασκευή αμαξοστοιχιών, θα μπορεί να ανταγωνιστεί τον Κινέζο κολοσσό.
Προοπτική που χαιρετίστηκε και από τον Πρόεδρο Μακρόν, ο οποίος δήλωσε ότι υποστηρίζει τους βαθύτερους γαλλογερμανικούς εταιρικούς δεσμούς, «εφόσον οι συνέργειες δεν οδηγούν σε απώλεια θέσεων εργασίας».
Πώς θα προκύψει η νέα εταιρεία
Οι δύο εταιρείες υπέγραψαν Συμφωνία Συνένωσης Επιχειρήσεων, βάση της οποίας προτείνεται να συγχωνευτούν οι δραστηριότητες της Διεύθυνσης Mobility της Siemens, συμπεριλαμβανομένων των σιδηροδρομικών συστημάτων έλξης, με την Alstom.
Τόσο η Alstom όσο και η Siemens, ανακοίνωσαν την προτεινόμενη ηγετική ομάδα για το μελλοντικό Διοικητικό Συμβούλιο της κοινής εταιρείας Siemens- Alstom.
Η Siemens πρότεινε να προστεθεί στα καθήκοντα του Roland Busch, μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου της Siemens AG, η αρμοδιότητα του προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου του νέου οργανισμού.
Η συγκεκριμμένη επιλογή χαιρετίστηκε από τους αναλυτές, καθότι ο Busch θεωρείται ειδικός στον τομέα των συγκοινωνιών και μετακινήσεων παγκοσμίως, μιας και ως μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Atos, έχει αποκτήσει πολύτιμη εμπειρία στην ολοκλήρωση και τη διαχείριση των γερμανικο-γαλλικών βιομηχανικών συνεργασιών.
Αντιπρόεδρος θα είναι ο Yann Delabriere, ο επικεφαλής Διευθυντής του Διοικητικού Συμβουλίου της Alstom, ενώ ο Henri Poupart-Lafarge θα συνεχίσει να υπηρετεί ως Διευθύνων Σύμβουλος του συνδυασμού των δύο εταιρειών.
Τόσο οι υποψηφιότητες όσο και όλο το σχέδιο της συμφωνίας, υπόκεινται στην έγκριση των μετόχων της Alstom, που θα πραγματοποιηθεί τον Ιούλιο του 2018, στην έγκριση των αρμόδιων ρυθμιστικών αρχών, συμπεριλαμβανομένης της άδειας από το γαλλικό Υπουργείο Οικονομίας και στην έγκριση από τις αντιμονοπωλιακές αρχές.
Παρά τις απειλές από τις εργατικές ενώσεις της Γαλλίας - οι οποίες φοβούνται την μείωση των θέσεων εργασίας-ότι θα εμποδίσουν τη συμφωνία, η αγορά εκτιμάει ότι δεν θα υπάρξουν εμπλοκές και η συμφωνία θα ολοκληρωθεί εντός του 2018.
Άλλωστε η Siemens έχει ήδη ξεκινήσει την εσωτερική διαδικασία διαχωρισμού της διεύθυνσης συγκοινωνιών και άλλων συναφών δραστηριοτήτων, προκειμένου να προετοιμαστεί για τη συγχώνευσή της με την Alstom, ενώ οι προτάσεις της για το
διοικητικό συμβούλιο της νέας εταιρείας, απεικονίζουν την πρόθεση να εξισορροπήσει τη διακυβέρνηση της μελλοντικής εταιρείας, ώστε όλες οι πλευρές να είναι ικανοποιημένες.
Όσον αφορά τους μετόχους τώρα της Alstom, καταρχήν αναμένεται επιβεβαίωση από την γαλλική Αρχή Κεφαλαιαγοράς, ότι η Siemens δεν θα προχωρήσει τα επόμενα τέσσερα χρόνια σε υποχρεωτική προσφορά εξαγοράς.
Η νέα εταιρεία θα είναι μια γαλλική εταιρεία, με έδρα στο Saint-Ouen της Γαλλίας και θα εξακολουθήσει να είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο στο Παρίσι.
Οι μέτοχοι της Siemens από την πλευρά τους, θα λάβουν μετοχές της νέας οντότητας που αντιπροσωπεύουν το 50% του μετοχικού κεφαλαίου της Alstom, σε πλήρως απομειωμένη βάση.
* Η κα Μαίρη Βενέτη είναι πιστοποιημένη Διαχειριστής από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.