Του Αντώνη Πανούτσου
Η αμερικάνικη προεκλογική εκστρατεία του 1960 είναι η πρώτη μοντέρνα της ιστορίας. Η πρώτη που έγινε presidential debate. Το οποίο κρίθηκε λιγότερο από αυτά που είπαν ο Κένεντι και ο Νίξον και περισσότερο επειδή ο δεύτερος ίδρωνε πολύ δίνοντας την εντύπωση στους τηλεθεατές ότι έχει άγχος επειδή λέει ψέματα. Μια εκστρατεία που κρίθηκε και από μια κίνηση στα dirty tricks όταν το δημοκρατικό κόμμα έβγαλε αφίσες που έδειχναν τον Ρίτσαρντ Νίξον να χαμογελάει σαρδόνια με την λεζάντα να γράφει «Would you buy a used car from this man?». Την κλασική φράση που αναφέρεται στους πωλητές από τις μάντρες μεταχειρισμένων, ένα επάγγελμα που το ρίξιμο του πελάτη είναι θρύλος στην αμερικάνικη κουλτούρα.
Την ιστορία με την αφίσα του Νίξον και το «Θα αγοράζατε ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο από αυτόν τον άνθρωπο;» θυμήθηκα μετά την δήλωση του Αλέξη Τσίπρα από τον Άγιο Τάφο «Με ενδιαφέρει γιατί είμαι και μηχανικός». Μπορώ να διαβεβαιώσω ότι αν στις επόμενες εκλογές εμφανιζόταν πόστερ με τον Τσίπρα «Θα εμπιστευόσαστε αυτό τον άνθρωπο να σας αναστηλώσει τον οικογενειακό τάφο;» η απάντηση θα ήταν όχι τον τάφο αλλά ούτε κοτέτσι στην Κερατέα. Άλλο που οι δηλώσεις για τον τάφο μοιάζουν να ανήκουν σε ένα ευρύτερο επικοινωνιακό σχέδιο.
Εδώ και ενάμιση μήνα ο Άγιος Τάφος στην Ιερουσαλήμ πάει να γίνει η Αμφίπολις του ΣΥΡΙΖΑ. Με τον Χριστό να κάνει τον Μέγα Αλέξανδρο και την καθηγήτρια του ΕΜΠ Τώνια Μοροπούλου, να γίνεται η Κατερίνα Περιστέρη της αριστεράς. Έχοντας μάλιστα πείρα από την πολιτική αφού η Τώνια Μοροπούλου που ξεκίνησε από το ΚΚΕ γνώρισε μέρες δόξας στις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ σαν protege του Κώστα Λαλιώτη. Γνωρίζοντας ότι εκτός του high tech, που η χρήση τιτανίου στην αναστήλωση παρουσιάστηκε από τον πρωθυπουργό σαν πρωτοποριακή, χρειάζεται και μεταφυσική στήριξη. Με την Μοροπούλου να στέλνει καταθέτει την εμπειρία «Αυτό που μας συγκλονίζει όλους είναι ότι ο Τάφος του Ιησού είναι ένας τάφος ζωντανός. Εκπέμπει το μήνυμα της Ανάστασης και της ελπίδας κι είναι εκείνο που μας επηρέασε και μπορέσαμε να δουλέψουμε» και τις βοηθητικές υπηρεσίες να προσθέτουν ότι αντί για τις ειδωλολατρικές σαρκοφάγους και λέοντες της Αμφίπολης, στην Ιερουσαλήμ είχαμε αλλά με γλυκές ευωδίες και ηλεκτρομαγνητικές παρεμβολές.
Οι Τάφοι πάντως δεν είναι και τα αποτελεσματικότερα επικοινωνιακά όπλα στην πολιτική. Η Αμφίπολη τον Δεκέμβριο του '14 ήταν η τελευταία σημαντική επικοινωνιακή κίνηση της κυβέρνησης Σαμαρά. Οι τάφοι δεν είναι ο ασφαλέστερος δρόμος προς την επιτυχία και μετά τα αποτελέσματα του Eurogroup της Δευτέρας Χριστός και Μεγαλέξανδρος να βάλουν το χέρι τους ο ΣΥΡΙΖΑ δύσκολα επιβιώνει στην εξουσία.