Του Θεόδωρου Κ. Βάρδα
O πρώην Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας είχε δηλώσει: «Δεν υπάρχουν θαλάσσια σύνορα». H δήλωση του θεωρήθηκε urbi et orbi, ανοικτή πρόσκληση προς οικονομικούς μετανάστες και πρόσφυγες για την ελεύθερη θαλάσσια είσοδο στην χώρα μας, και μέσω αυτής στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης δήλωσε ότι θα κατανείμει 1% pro rata σε κάθε περιοχή της χώρας, όσους αποφασίσει να μας στείλει ο Ερντογάν δια θαλασσής. Εμμέσως πλην σαφώς και η νέα κυβέρνηση παραδέχεται ότι η θάλασσα δεν έχει σύνορα και η δήλωση της αυτή αποτελεί έμμεση πρόσκληση εισόδου νέων μεταναστών.
Και για τις δυο κυβερνήσεις ΣΥΡΙΖΑ και Νέας Δημοκρατίας τα θαλάσσια σύνορα είναι ανύπαρκτα με την υπόσχεση διαφοροποίησης της ΝΔ μέσω των κλειστών έναντι των ανοικτών προαναχωρησιακών κέντρων. Τα οποία όμως ακόμη δεν έχουν προκηρυχτεί και δεν είναι γνωστό κατά πόσο είναι δυνατόν να λειτουργήσουν αποτελεσματικά. Η ομολογία δια στόματος του πρώην και νυν Πρωθυπουργού, της αδυναμίας αποτροπής εισόδου μεταναστών και προσφύγων από θαλάσσης , αφήνει τον έλεγχο της ροής παράνομης μετανάστευσης στους Τούρκους. Ο έλεγχος αυτός αποτελεί πλέον ισχυρό όπλο στα χέρια της Τουρκίας, η όποια ενισχύει τις επεκτατικές βλέψεις της στο Αιγαίο και την Κύπρο και την δημιουργία ζώνης ΑΟΖ όπως έκανε πρόσφατα με την ΛΙΒΥΗ. Επιπρόσθετα αποτελεί και απειλή κατα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η πρόσφατη έξαρση της παράνομης διακίνησης ομως, συνιστά «οιονεί» πολεμική εισβολή, η οποία απειλεί την εθνική ασφάλεια και κυριαρχία, με στρατό άοπλους άνδρες και γυναικόπαιδα, που προέρχονται από τρίτες, κυρίως μουσουλμανικές χώρες. Απειλείται έτσι η δημιουργία μιας νέας μουσουλμανικής μειονότητας, η οποία μαζί με την μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης, θα τεθεί υπό την προστασία της Τουρκίας, σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις Τσαβούσογλου. Η Ελλάδα, μέλος της δημοκρατικής Ευρωπαϊκής Ένωσης, μπροστά σε αυτή την απειλή δεν μπορεί ούτε να αμυνθεί ούτε να την αποτρέψει με τα συνήθη πολεμικά μέσα.
Είναι όμως η αποτροπή της παράνομης θαλάσσιας διακίνησης αδύνατη, όπως έχει γίνει γενικά αποδεκτό στον πολιτικό και δημόσιο διάλογο; Κατά την άποψη του γράφοντος όχι. Και τούτο διότι με την κατάλληλη νομική/ποινική αντιμετώπιση της παράνομης θαλάσσιας διακίνησης η αποτροπή μπορεί να καταστεί αποτελεσματική.
Συγκεκριμένα πρέπει:
1. να δημιουργηθεί, μεικτή υπηρεσία από ειδικές δυνάμεις στρατού, ναυτικού, λιμενικού η οποία θα εξοπλιστεί με 30-40 υπέρ ταχύπλοα σκάφη και θα είναι ανεξάρτητη από τα κατά τόπους λιμεναρχεία. Η υπηρεσία αυτή θα λειτουργεί επί 24ωρου βάσης σε απομονωμένους ναυτικούς σταθμούς έναντι των τούρκικων ακτών
2. να δημιουργηθεί σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης με συνδυασμό ραντάρ, drones θερμικών καμερών και περιπολίας σκαφών Ελληνικών και Frontex , μέσω των οποίων θα εντοπίζεται κάθε βάρκα η σκάφος αμέσως μόλις ξεκινάει από τα τουρκικά παράλια.
3. αμέσως θα ειδοποιείται το κοντινότερο ταχύπλοο το όποιο θα αναμένει και θα αναχαιτίζει την βάρκα/σκαφος στα θαλάσσια σύνορα Ελλάδος Τουρκίας ( τα οποία παρά την δήλωση … υπάρχουν)
4. οι επιβάτες και το σκάφος ατόφιο, η αυτοβυθισμένο από τους ίδιους του επιβαίνοντες, θα οδηγείται με κάθε ασφάλεια σε ελληνικό έδαφος για διαχωρισμό μεταναστών από τους πρόσφυγες και για την παροχή της αρμόζουσας σε μια πολιτισμένη χώρα ίσης περίθαλψης και για τις δυο κατηγορίες μεταναστών και προσφύγων.
Διακίνηση όμως χωρίς ύπαρξη διακινητών προφανώς δεν υπάρχει. Με στόχο κατά συνέπεια την οριστική αποτροπή της θαλάσσιας διακίνησης/εισβολής θα πρέπει να νομοθετηθούν αυστηρές ποινικές διαδικασίες κατά των διακινητών, όπως παρακάτω.
1ον. Ποινικός Κώδικας. Η παράνομη διακίνηση να θεωρείται κακούργημα κατά της εθνικής ασφαλείας και κυριαρχίας της χώρας και να τιμωρείται με φυλάκιση όχι μικρότερη των 20 ετών, άνευ δυνατότητας αναβολής, μείωσης της ποινής ή αδειών εξόδου πριν από την έκτιση της.
2. Διαχωρισμός της έννοιας του διακινητή σε ηθικό αυτουργό, τον οργανωτή και χρηματοδότη της διακίνησης στα τουρκικά παράλια και τον φυσικό αυτουργό αυτόν που συλλαμβάνεται την ώρα της αναχαίτισης να οδηγεί την βάρκα/σκάφος από τα τουρκικά στα Ελληνικά παράλια.
3. Σε περίπτωση χρήσης του τεχνάσματος αυτοβύθισης της βάρκας/σκάφους από τους επιβαίνοντες και αδυναμίας ακριβούς εντοπισμού του φυσικού αυτουργού διακινητή/οδηγού, από το προσωπικό του σκάφους αναχαίτισης, να ζητείται από τους συνεπιβάτες αυτόπτες μάρτυρες ενηλίκους, άρρενες ή θήλυς κατά την ανάκριση, να υποδείξουν τον οδηγό του σκάφους .
4. Σε περίπτωση άρνησης υπόδειξης του διακινητή/οδηγού από τους συνεπιβάτες , να θεωρούνται ως διακινητές/συνοδηγοί και να καταδικάζονται ως συνεργοί ένας έκαστος αυτοτελώς σε φυλάκιση 20 ετών, οι επιβαίνοντες ενήλικοι άνδρες. Σε απουσία ενηλίκων ανδρών να ισχύει η ίδια ποινή για όλες τις ενήλικες θήλυς.
5. Δεδομένου ότι το αδίκημα παράνομης διακίνησης είναι αυτόφωρο οι ενεχόμενοι ως διακινητές/οδηγοί οδηγούνται την επομένη στο δικαστήριο όπου τους επιβάλλεται η υπέρ εικοσαετής ποινή κάθειρξης.
6. Όσοι από τους επιβάτες αποδειχτούν μετανάστες, να προωθούνται στις ειδικές δομές προαναχωρησιακών κέντρων κλειστού τύπου οι οποίες πρέπει να δημιουργηθούν στην χώρα και οι οποίες πρέπει να πληρούν όλες τις προϋποθέσεις πλήρους υγειονομικής περίθαλψης και αξιοπρεπούς διαβίωσης.
7. Όσοι θεωρηθούν πρόσφυγες να έχουν όλα τα δικαιώματα όπως αυτά ορίζονται από την Συνθήκη της Γενεύης του 1951, με επιτάχυνση της διαδικασίας παροχής άσυλου και προώθησης στην χώρα την οποία επιθυμούν .
Μετά την επιβολή ποινών στους πρώτους 30-50 διακινητές, το μήνυμα θα περάσει απέναντι. Οι διακινητές/οδηγοί θα εξαφανιστούν και μαζί τους θα εξαφανιστεί και η παράνομη διακίνηση.