Σε ολιγοήμερη παράταση της σχολικής χρονιάς μέσα στον Ιούνιο φαίνεται ότι καταλήγει το υπουργείο Παιδείας, της οποίας η ακριβής διάρκεια, δηλαδή κατά πόσο θα είναι μία ή δύο εβδομάδες, θα κριθεί από τις εισηγήσεις του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, όπως τονίζει στο Liberal η υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή.
Στο κρίσιμο κεφάλαιο του εμβολιασμού των εκπαιδευτικών, για τους οποίους η πλατφόρμα των ραντεβού ανοίγει αυτή την Τετάρτη 21 Απριλίου, εκφράζει την ελπίδα ότι θα υπάρξει ισχυρή προσέλευση. «Ελπίζω ότι η ανταπόκρισή τους στον εμβολιασμό θα ξεπεράσει κάθε προσδοκία και θα αναδείξει την δική τους υπεύθυνη στάση», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Αποτιμώντας την πρώτη εβδομάδα της δια ζώσης λειτουργίας των λυκείων, η υφυπουργός εξηγεί ότι ο απολογισμός είναι θετικός και ότι μόλις το 0,4% των τμημάτων και το 1,1% των σχολείων έχουν αναστείλει την λειτουργία τους για λόγους που συνδέονται με την πανδημία. Επίσης μιλά για πολύ λίγες και μεμονωμένες περιπτώσεις μαθητών και εκπαιδευτικών που έχουν αρνηθεί να κάνουν self tests.
Συνέντευξη στον Γιώργο Φιντικάκη
- Ποιος είναι ο απολογισμός από την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας των λυκείων; Σε πόσα συνολικά λύκεια εντοπίστηκαν κρούσματα; Τι άλλα ζητήματα διαπιστώσατε και πως αυτά επιλύονται;
Τη Δευτέρα 12 Απριλίου ήταν η πρώτη ημέρα επανεκκίνησης της δια ζώσης διδασκαλίας, οπότε και επαναλειτούργησαν τα Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια, ημερήσια και εσπερινά, όλης της χώρας, καθώς και οι λυκειακές τάξεις των Γυμνασίων με λυκειακές τάξεις.
Εκείνη την ημέρα επισκέφτηκα λύκεια του Βόλου και διαπίστωσα από προσωπική εμπειρία ότι η επιστροφή στο σχολικό περιβάλλον έγινε με ασφάλεια και σύνεση, με όλα τα προβλεπόμενα μέτρα πρόληψης και προστασίας να έχουν γίνει συνείδηση σε μαθητές και εκπαιδευτικούς.
Με το πρόσθετο εφόδιο των αυτοδιαγνωστικών ελέγχων εντοπίζουμε τους ολιγοσυμπτωματικούς ή ασυμπτωματικούς φορείς και προστατεύουμε τη σχολική κοινότητα.
Οι κάποιες μεμονωμένες αντιδράσεις δεν αποτελούν μια γενικευμένη διάθεση και, σίγουρα, δεν αντικατοπτρίζουν τη στάση μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων/κηδεμόνων απέναντι στην επαναλειτουργία των σχολείων.
Η διδασκαλία της ύλης προχωρά, όπως μέχρι τώρα, με τα οφέλη της φυσικής παρουσίας στις τάξεις να συμπληρώνουν την διδαχθείσα ύλη των τελευταίων μηνών, που καλύφθηκε μέσω της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.
Σήμερα, περίπου το 0,4% των τμημάτων και το 1,1% των Λυκείων έχουν αναστείλει τη δια ζώσης λειτουργία τους για προληπτικούς λόγους που σχετίζονται με την πανδημία.
- Έχουν εντοπιστεί περιπτώσεις εκπαιδευτικών και μαθητών που αρνούνται να κάνουν self tests; Και τι συμβαίνει σε αυτές τις περιπτώσεις;
Επιδιώκουμε να εξασφαλίσουμε την απαραίτητη προστασία για την ατομική και δημόσια υγεία.
Μετά από τις σχετικές εισηγήσεις των ειδικών αξιοποιούμε τη δυνατότητα του αυτοδιαγνωστικού οικιακού τεστ για μαθητές και εκπαιδευτικούς, με έλεγχο στο σπίτι δυο φορές την εβδομάδα, ώστε να φέρουν βεβαιώσεις αρνητικού τεστ για την προσέλευση στο σχολείο κάθε Δευτέρα και Πέμπτη, ως συμπληρωματικό μέτρο προστασίας με στόχο να θωρακίσουμε όσο μπορούμε τα σχολεία μας.
Η έγκαιρη ιχνηλάτηση των ολιγοσυμπτωματικών και ασυμπτωματικών μαθητών και εκπαιδευτικών, θα βοηθήσει στην αποτροπή συγχρωτισμού τους και στην πρόληψη διασποράς του ιού στην κοινότητα.
Το προληπτικό μέτρο της διενέργειας αυτοδιαγνωστικής δοκιμασίας ελέγχου για κάθε μαθητή, εκπαιδευτικό αλλά και για το λοιπό και διοικητικό προσωπικό, είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την προσέλευση στο σχολείο και μας βοηθά να εξασφαλίσουμε τη μέγιστη δυνατή προστασία της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Οι μαθητές, εκπαιδευτικοί και προσωπικό που βρέθηκαν θετικοί στο self-tests ήταν εν δυνάμει κρούσματα, που, ευτυχώς, δεν προσήλθαν στη σχολική μονάδα: αυτό είναι το νόημα των τεστ. Είναι πιθανές μεταδόσεις που αποτρέψαμε, μέσα στο σχολείο αλλά και μέσα σε κάθε σπίτι. Είναι πολύ χρήσιμο ότι έχουμε θετικά αποτελέσματα και μπορούμε να τα ανιχνεύσουμε νωρίς, ιδιαίτερα αν κάποιος είναι ασυμπτωματικός.
Εκφράζω την προσωπική μου πεποίθηση ότι η συνέπεια και η υπευθυνότητα παιδιών, γονέων, εκπαιδευτικών και άλλων με υποχρεωτική φυσική παρουσία στο χώρο των σχολείων θα αποτελέσει την πιο δυνατή απόδειξη ότι όλη η κοινωνία ήταν έτοιμη για αυτό το άνοιγμα.
Η στάση μας θα κάνει τη διαφορά, η ευσυνειδησία μας μαζί με τα ενδεδειγμένα επιστημονικά μέσα θα οδηγήσουν στο ασφαλές άνοιγμα και των άλλων τάξεων και βαθμίδων εκπαίδευσης.
Στις μεμονωμένες και ελάχιστες περιπτώσεις άρνησης έχω να σας αντιπαραβάλλω την μεγάλη προθυμία και την έγκαιρη προσέλευση για την προμήθεια των self test.
Η υποδειγματική συμμόρφωση όλων των εμπλεκομένων δεν αφήνει περιθώρια για παρερμηνεία της επιτυχίας εφαρμογής και αυτού του προληπτικού μέτρου.
- Με το που ξεκίνησε η δια ζώσης επαναλειτουργία των Λυκείων, ξεκίνησαν και οι πρώτες καταλήψεις σχολείων από τους μαθητές. Είναι πολλές και πως θα τις αντιμετωπίσετε αν αυξηθούν;
Παρατηρήθηκαν κάποιες αντιδράσεις που εκδηλώθηκαν μέσα από καταλήψεις αλλά και πάλι θα αναφερθώ σε ελάχιστα περιστατικά, τα οποία έληξαν γρήγορα.
- Έχει «κλειδώσει» η παράταση της σχολικής χρονιάς; Και αν όχι, ποια σενάρια εξετάζονται;
Είναι πολύ πιθανή η παράταση της διδακτικής χρονιάς εντός του Ιουνίου. Από τις εισηγήσεις των ειδικών θα κριθούν οι αποφάσεις μας, που θα ανακοινωθούν, όπως και πέρυσι, αργότερα μέσα στο σχολικό έτος, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Θα προσαρμόσουμε την εκπαιδευτική διαδικασία προς όφελος των μαθητών και των εκπαιδευτικών μας, είτε πρόκειται για τη διεξαγωγή των προαγωγικών εξετάσεων είτε για την παράταση του διδακτικού έτους είτε για την περικοπή της ύλης - στην οποία, όσον αφορά στις πανελλαδικές, έχουμε ήδη προβεί, σε ποσοστό 25- 30% ανάλογα με το μάθημα- προκειμένου να στηρίξουμε τους υποψηφίους μας, που δοκιμάζονται διπλά εξ αιτίας του κορονοϊού.
Είμαστε σε στενή συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, το οποίο μελετά στενά τις επιπτώσεις της απομάκρυνσης από τη δια ζώσης διδασκαλία και της εφαρμογής της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, σε μαθητές/μαθήτριες και εκπαιδευτικούς.
Σε περίπτωση που το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής κρίνει ότι μια ολιγοήμερη παράταση, όπως συνέβη και τη σχολική χρονιά 2019-2020, θα βοηθήσει, ώστε να βρεθούν και πάλι οι μαθητές στο φυσικό τους περιβάλλον, το σχολείο, και να αποκομίσουν τα οφέλη από αυτό, τότε θα εξετάσουμε τη σχετική εισήγηση. Η συζήτηση αφορά παράταση της διδακτικής χρονιάς μέσα στο μήνα Ιούνιο.
- Πότε θα ανοίξουν τα νηπιαγωγεία, τα δημοτικά και τα γυμνάσια; Σε αυτές τις βαθμίδες πόσο θα παραταθεί η σχολική χρονιά;
Η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων συζητά συστηματικά με την Επιτροπή των Ειδικών και για τις λοιπές δομές εκπαίδευσης, και ελπίζουμε σύντομα να είμαστε σε θέση να επαναλειτουργήσει η δια ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία και για αυτές.
Καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής εκδίδει κατευθυντήριες γραμμές και οδηγίες προς τους εκπαιδευτικούς μας σχετικά με την κάλυψη της ύλης, δεδομένης της αναστολής της δια ζώσης λειτουργίας των σχολείων μας. Τον περασμένο μήνα εκδόθηκαν οδηγίες για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και εντός της εβδομάδας εκδίδονται και νέες οδηγίες για την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Παράλληλα, το ΙΕΠ παρακολουθεί και ζητήματα ψυχοσυναισθηματικής φύσεως που συνδέονται με την πανδημία και την αναστολή της δια ζώσης λειτουργίας των σχολείων μας.
Παρακολουθούμε στενά τις επιδράσεις της πανδημίας στην εκπαιδευτική διαδικασία και είμαστε έτοιμοι να λάβουμε όλα τα μέτρα και τις ρυθμίσεις, που ενδέχεται να χρειαστούν.
- Στα τέλη Μαρτίου είχατε ανακοινώσει ότι μόλις το 30% των εκπαιδευτικών έχουν δηλώσει την πρόθεσή τους να εμβολιαστούν εθελοντικά με τις δόσεις που περισσεύουν από τον προγραμματισμό. Σήμερα το ποσοστό αυτό έχει αυξηθεί;
Είμαι στην ευχάριστη θέση να πω και μέσα από τη συνέντευξη αυτή, ότι την Τετάρτη 21 Απριλίου ξεκινά ο εμβολιασμός των εκπαιδευτικών ανεξάρτητα από την ηλικιακή ομάδα στην οποία ανήκουν.
Η ένταξη των εκπαιδευτικών γενικής εκπαίδευσης στην τρέχουσα εμβολιαστική περίοδο ξεκινά από τις 21 Απριλίου, οπότε και ανοίγει η πλατφόρμα, όπου θα μπορούν όλοι να κλείσουν ραντεβού και να προγραμματίσουν πότε θα υποβληθούν σε εμβολιασμό.
Δίνουμε στους εκπαιδευτικούς μας όλες τις δυνατότητες προκειμένου να αισθάνονται προστατευμένοι. Ελπίζω ότι η ανταπόκρισή τους στον εμβολιασμό θα ξεπεράσει κάθε προσδοκία και θα αναδείξει τη δική τους υπεύθυνη στάση και αξιοποίηση κάθε έγκυρου επιστημονικού μέσου για την επιστροφή σε μια ασφαλή κανονικότητα.
* Η Ζέττα Μακρή είναι Υφυπουργός Παιδείας & Θρησκευμάτων.