Είναι... προφανές και δεδομένο ότι η ευθύνη που προκύπτει σε περίπτωση ατυχήματος, είτε προκαλούνται σωματικές βλάβες, είτε απώλεια ζωής, δεν μπορεί να υπολογιστεί με οικονομικούς όρους. Το ελάχιστο ποσό που καλείται να καλύψει μία ασφαλιστική εταιρεία μέσω της ασφάλισης αστικής ευθύνης καταδεικνύει, ωστόσο, την ευρύτερη σημασία της ασφάλισης και παράλληλα τον κοινωνικό αντίκτυπο του φαινομένου των ανασφάλιστων οχημάτων.
Σύμφωνα με απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής της Τράπεζας της Ελλάδος, από την 1η Ιανουαρίου του 2017 τα ελάχιστα ποσά ασφαλιστικής κάλυψης για την αστική ευθύνη αυξάνονται σε 1.220.000 ευρώ ανά θύμα, ανεξάρτητα από τον αριθμό των θυμάτων, σε περίπτωση σωματικής βλάβης και 1.220.000 ευρώ ανά ατύχημα, σε περίπτωση υλικής ζημιάς.
Τα προηγούμενα όρια διαμορφώνονταν σε 1.000.000 ευρώ ανά θύμα σε περίπτωση σωματικής βλάβης και ανά ατύχημα σε περίπτωση υλικής ζημιάς, ενώ πριν το 2012 τα αντίστοιχα ποσά ήταν 750.000 ευρώ.
Αυτό σημαίνει ότι με ένα συμβόλαιο ασφάλισης αυτοκινήτου, μέσω του οποίου καλύπτεται υποχρεωτικά η αστική ευθύνη του οδηγού, ο καταναλωτής στην ουσία αγοράζει με μερικές εκατοντάδες ευρώ το χρόνο, μία κάλυψη τεράστιας αξίας, που ξεπερνά τα 1,22 εκατ. ευρώ. Μπορεί, λοιπόν, κανείς να αναλογιστεί το οικονομικό βάρος που καλείται να σηκώσει αν εμπλακεί σε ατύχημα – με υπαιτιότητά του - και δεν είναι καλυμμένος.
Πόσω μάλλον, στην περίπτωση της πρόκλησης σωματικών βλαβών σε πάνω από ένα άτομα, καθώς επισημαίνεται ότι το ελάχιστο όριο των 1,22 εκατ. ευρώ καθορίζεται ανά θύμα. Στην ουσία ο ασφαλισμένος προστατεύεται από πραγματική οικονομική καταστροφή στην απευκταία περίπτωση που προκαλέσει ατύχημα.
Το πρόβλημα γίνεται ακόμη μεγαλύτερο καθώς για να αποζημιωθούν οι παθόντες – στην περίπτωση πρόκλησης ατυχήματος από ανασφάλιστο όχημα - θα πρέπει να προβούν σε μία πιο χρονοβόρα διαδικασία για να απαιτήσουν το σχετικό ποσό από το Επικουρικό Κεφάλαιο.
Πληρώνουν οι συνεπείς για όλους
Η ύπαρξη μεγάλου αριθμού ανασφάλιστων οχημάτων δημιουργεί ένα κενό κάλυψης εις βάρος των νομοταγών πολιτών. Το θέμα του εντοπισμού και της επιβολής προστίμων στα ανασφάλιστα οχήματα έχει περιοριστεί σε υποσχέσεις, εξαγγελίες και βαρύγδουπες δηλώσεις. Ένας νόμος που ψηφίστηκε το 2013 και επαναπροσδιορίστηκε το 2016 παραμένει στην ουσία ανενεργός. Η τελευταία φορά που το θέμα των ανασφάλιστων απασχόλησε τα μέσα ενημέρωσης ήταν πριν από λίγες εβδομάδες όμως και πάλι δεν παρατηρείται η απαιτούμενη κινητικότητα.
Αποτέλεσμα είναι να κυκλοφορούν σήμερα στους ελληνικούς δρόμους πάνω από 600 χιλ. ανασφάλιστα οχήματα (σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς καθώς δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία). Αυτό σημαίνει ότι τα περίπου 5,5 εκατ. ασφαλισμένα οχήματα πληρώνουν για όλους, δηλαδή για μία ακόμα φορά οι συνεπείς πολίτες πληρώνουν... το μάρμαρο της μη εφαρμογής του νόμου. Παράλληλα εκτιμάται ότι τα διαφυγόντα κέρδη για το κράτος από τους φόρους που θα πλήρωναν οι ασφαλιστικές εταιρείες διαμορφώνονται μεταξύ 30-50 εκατ. ευρώ.
Όσο το κράτος «αγνοεί» το πρόβλημα και δεν διενεργούνται οι έλεγχοι που κανονικά θα έπρεπε να «τρέχουν» δύο φορές το χρόνο από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, εκτιμάται ότι αυξάνεται ο αριθμός των ανασφάλιστων οχημάτων παρά τα εξαιρετικά χαμηλά ασφάλιστρα που προσφέρονται στην αγορά.
Αστική ευθύνη
Ο όρος Αστική Ευθύνη αναφέρεται στην υποχρέωση που έχει κάθε άτομο να αποκαταστήσει τη ζημιά που προκάλεσε σε τρίτους, παράνομα και υπαίτια. Σύμφωνα με το νόμο, η ασφάλιση αστικής ευθύνης από ατύχημα αυτοκινήτου καλύπτει την έναντι τρίτων αστική ευθύνη του κυρίου, του κατόχου και κάθε οδηγού ή υπεύθυνου του ασφαλισμένου αυτοκινήτου, σε περίπτωση πρόκλησης τροχαίου ατυχήματος με υπαιτιότητά τους.
Η ασφαλιστική εταιρεία αναλαμβάνει να αποζημιώσει τη ζημία που ενδέχεται να προκαλέσουν σε τρίτους τα πρόσωπα που καλύπτονται από το ασφαλιστήριο συμβόλαιο, είτε πρόκειται για απώλεια ζωής, σωματική βλάβη, υλική ζημιά, ηθική βλάβη και ψυχική οδύνη.
Η εν λόγω ασφάλιση δεν καλύπτει την αστική ευθύνη προσώπων που κατέλαβαν το όχημα με κλοπή ή βία και στη συνέχεια προκάλεσαν ατύχημα, καθώς επίσης και αυτών που προκάλεσαν το ατύχημα από πρόθεση. Καλύπτει, ωστόσο, την αστική ευθύνη του ασφαλισμένου, του οποίου το όχημα κλάπηκε ή αποκτήθηκε με χρήση βίας.
Το liberal.gr παρουσιάζει ενδιαφέροντα χρηστικά θέματα που αφορούν την ιδιωτική ασφάλιση, με την υποστήριξη και συνεισφορά της εταιρείας «Ευρωπαϊκή Ένωσις – ΑΣΦΑΛΕΙΑΙ ΜΙΝΕΤΤΑ».