Ο χρόνος δείχνει να έχει σταματήσει για τα ανασφάλιστα οχήματα, αφού η διαδικασία εντοπισμού και επιβολής προστίμων συνεχίζει να παραπέμπεται... στις καλένδες, όχι όμως και η κυκλοφορία τους. Η πολιτική ηγεσία και οι αρμόδιες Αρχές, για μία ακόμη φορά, δεν τηρούν τις δεσμεύσεις τους για το συγκεκριμένο ζήτημα, αφήνοντας εκτεθειμένους χιλιάδες οδηγούς.
Κατά καιρούς έχουν δει το φως της δημοσιότητας διάφορες εκτιμήσεις για τον συνολικό αριθμό των ανασφάλιστων οχημάτων που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, οι οποίες ξεκινούν από περίπου 600 χιλιάδες και φτάνουν μέχρι τα 1,2 εκατομμύρια. Όποιος και αν είναι ο πραγματικός αριθμός – αφού επίσημα στοιχεία δεν υπάρχουν - πρόκειται για ένα εξαιρετικά σοβαρό θέμα το οποίο δεν έχει αντιμετωπιστεί με τη δέουσα προσοχή από την πολιτεία.
Το πρόβλημα παραμένει άλυτο καθώς η διαδικασία ταυτοποίησης θα έπρεπε να γίνεται εδώ και χρόνια ηλεκτρονικά, με διασταύρωση των στοιχείων της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών, του Κέντρου Πληροφοριών του Επικουρικού Κεφαλαίου και άλλων εμπλεκόμενων υπηρεσιών του δημοσίου, όμως μέχρι σήμερα τα ανασφάλιστα εντοπίζονται μόνο μέσω ελέγχων της τροχαίας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το περασμένο Σαββατοκύριακο, η Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής πραγματοποίησε μεγάλη επιχείρηση για την διαπίστωση και βεβαίωση επικίνδυνων παραβάσεων, εντοπίζοντας 34 ανασφάλιστα οχήματα. Μάλιστα, περίπου 1 στα 10 οχήματα από τα οποία αφαιρέθηκαν οι πινακίδες ήταν ανασφάλιστα.
Πιο αναλυτικά, η ειδική εξόρμηση της τροχαίας έγινε από το βράδυ του Σαββάτου 4 Φεβρουαρίου έως τις πρώτες πρωινές ώρες της Κυριακής 5 Φεβρουαρίου σε πολυσύχναστους δρόμους καθώς και σε σημεία που παρουσιάζουν μεγάλη συχνότητα τροχαίων ατυχημάτων και υψηλή παραβατικότητα.
Στο πλαίσιο της επιχείρησης διενεργήθηκαν 4.516 έλεγχοι και βεβαιώθηκαν 2.077 παραβάσεις που επισείουν διοικητικά πρόστιμα, εκ των οποίων οι 165 επιφέρουν και επιπρόσθετες ποινικές κυρώσεις. Από αυτές τις παραβάσεις, οι 34 αφορούσαν ανασφάλιστα οχήματα. Επίσης, κατά την επιχείρηση της τροχαίας αφαιρέθηκαν 307 πινακίδες κυκλοφορίας, 273 άδειες ικανότητας οδήγησης και 120 άδειες κυκλοφορίας.
Μπορεί, λοιπόν, η υπερβολική ταχύτητα να είναι σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της τροχαίας η πιο συνηθισμένη παράβαση, κάτι που επιβεβαιώθηκε και από την εν λόγω επιχείρηση, αφού καταγράφηκαν 227 περιπτώσεις, όμως και τα ανασφάλιστα οχήματα βρίσκονται πλέον στην ημερήσια διάταξη των παραβάσεων. Εκτός από την υπερβολική ταχύτητα, σημαντικό ποσοστό των παραβάσεων οφείλεται σε οδήγηση υπό την επίδραση οινοπνεύματος, σε μη χρήση του προστατευτικού κράνους και σε χρήση κινητού τηλεφώνου.
Και όταν τα προαναφερόμενα στοιχεία αφορούν μία αστυνομική επιχείρηση σε κεντρικούς δρόμους της πρωτεύουσας, μπορεί κανείς να αντιληφθεί ποια είναι η κατάσταση στην επαρχία και σε απομακρυσμένες περιοχές, όπου εκτιμάται ότι βρίσκεται ο μεγαλύτερος αριθμός ανασφάλιστων οχημάτων.
Σημειώνεται ότι στα επίσημα στατιστικά στοιχεία που δημοσιεύει σε ετήσια βάση η Ελληνική Αστυνομία, για τις επικίνδυνες παραβάσεις, δεν αναφέρονται καθόλου οι παραβάσεις που αφορούν ανασφάλιστα οχήματα, παρά μόνο αυτές που σχετίζονται με το ΚΤΕΟ.
Και αν με πιάσουν;
Παρακάτω υπενθυμίζονται οι διοικητικές και ποινικές κυρώσεις που προβλέπει ο νόμος 479/76 για τα ανασφάλιστα οχήματα.
Διοικητικές κυρώσεις:
- Αφαίρεση πινακίδων, της άδειας ικανότητας του οδηγού και της άδειας κυκλοφορίας για 6 μήνες.
- Αφαίρεση των πινακίδων και της άδειας κυκλοφορίας για 2 χρόνια σε περίπτωση ατυχήματος ή για 3 χρόνια σε περίπτωση υποτροπής.
- Χρηματικό πρόστιμο 500 ευρώ για επιβατικά και 250 για δίκυκλα, υπερ του Επικουρικού Κεφαλαίου, με πράξη της Αστυνομικής Αρχής.
Ποινικές κυρώσεις:
- Φυλάκιση από 2 μήνες έως 1 χρόνο
- Χρηματική ποινή έως 3.000 ευρώ
Αν κάποια στιγμή οι αρμόδιες αρχές αποφασίσουν να αξιοποιήσουν τα διαθέσιμα εργαλεία διασταύρωσης για την ταυτοποίηση των στοιχείων των ανασφάλιστων οχημάτων και αποσταλούν τα σχετικά ειδοποιητήρια, οι ιδιοκτήτες των ανασφάλιστων θα πρέπει μέσα σε 8 ημέρες να δώσουν εξηγήσεις ή να πληρώσουν παράβολο 250 ευρώ για να ασφαλιστούν. Στην περίπτωση μη συμμόρφωσης προβλέπεται νέο πρόστιμο 500 ευρώ.
Το liberal.gr παρουσιάζει ενδιαφέροντα χρηστικά θέματα που αφορούν την ιδιωτική ασφάλιση, με την υποστήριξη και συνεισφορά της εταιρείας «Ευρωπαϊκή Ένωσις – ΑΣΦΑΛΕΙΑΙ ΜΙΝΕΤΤΑ».
Φωτογραφίες: SOOC