Καθώς η φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων φαίνεται να έχει αυξημένο επιχειρηματικό ενδιαφέρον σε βάθος χρόνου, το «αφεντικό» της Tesla, ο πασίγνωστος Elon Musk δεν είχε πρόβλημα να δηλώσει ότι το δίκτυο των ταχυφορτιστών της Tesla, τα περίφημα Superchargers, θα «είναι ανοιχτά και σε άλλα ηλεκτρικά οχήματα» μέσα στο 2021.
To δίκτυα σταθμών ταχείας φόρτισης, τα λεγόμενα Superchargers (υπερ-φορτιστές) που δημιούργησε αρχικά στις ΗΠΑ και στη συνέχεια στην Ευρώπη η Tesla προορίζονταν μέχρι τώρα αποκλειστικά για τα μοντέλα της ταυτισμένης με την ηλεκτροκίνησης αμερικανικής εταιρίας. Αυτό όμως φαίνεται ότι θα αλλάξει μέχρι το τέλος της χρονιάς, καθώς ο Διευθύνων Σύμβουλος της Tesla, Elon Musk, ανακοίνωσε με ανάρτησή του στο Twitter ότι το δίκτυο αυτό θα ανοίξει τις πύλες του και σε ηλεκτρικά οχήματα άλλων κατασκευαστών.
Κομβικό σημείο στη συγκεκριμένη περίπτωση θα αποτελέσει το τύπος της φίσας (βύσμα ή ακροδέκτης) με τη βοήθεια της οποίας φορτίζεται κάθε ηλεκτρικό όχημα – και φυσικά της αντίστοιχης πρίζας. Βλέπετε η Tesla, φρόντισε από την ίδρυσή της να δημιουργήσει τη δική της τυποποίηση, κάτι που σημαίνει ότι τα μοντέλα της διαθέτουν διαφορετικό καλώδιο/φίσα από τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα άλλων εταιριών
Και παρ’ όλο που ο Musk φρόντισε να δικαιολογήσει την επιλογή της εταιρίας του ισχυριζόμενος ότι η Tesla δημιούργησε τον δικό της τύπο φύσας – την οποία μάλιστα χαρακτήρισε και κομψή – τόσο για χαμηλής όσο και για υψηλής ισχύος φόρτιση όταν δεν υπήρχε ακόμη κάποιο πρότυπο, η αλήθεια είναι ότι τόσο η Nissan, όσο και η Mitsubishi είχαν έτοιμα τα δικά τους ηλεκτρικά αυτοκίνητα με το πρότυπο ταχείας φόρτισης CHAdeMO το 2009 και το 2010, αντίστοιχα – δηλαδή δύο χρόνια πριν από το λανσάρισμα του Model S. Ωστόσο το πρότυπο αυτό δεν μπορούσε την εποχή εκείνη να συναγωνιστεί της ταχεία φόρτιση που ο προσέφερε ο Supercharger της αμερικανικής εταιρίας, ο οποίος επέτρεπε φόρτιση με ισχύ έως 120 kW.
Σημειώστε στο σημείο αυτό ότι το δίκτυο Supercharger της Tesla είναι το πιο εκτεταμένο δίκτυο ταχείας φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο. Γιατί η Tesla, αντί να βασίζεται σε δίκτυα φόρτισης τρίτων, όπως οι περισσότερες άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, ανέπτυξε το δικό της δίκτυο από το μηδέν. Κάτι που ήταν απαραίτητο, αν λάβουμε υπόψη τα δεδομένα της εποχής που η Tesla έκανε τα πρώτα της βήματα.
Μια δεκαετία μετά την εγκατάσταση του πρώτου Superchargers, η Tesla έχει πλέον πάνω από 25.000 “υπερ-φορτιστές” κατανεμημένους σε περισσότερους από 2.700 σταθμούς ταχείας φόρτισης σε όλο τον κόσμο. Αλλά σε αντίθεση με τα δίκτυα τρίτων, όπως το Ionity, το Electrify America ή το ChargePoint, μόνο οχήματα Tesla μπορούν να φορτίσουν τις μπαταρίες τους στο δίκτυο των Superchargers, όπως άλλωστε αναφέραμε από την αρχή.
Από τη μεριά τους, οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων Tesla δεν είχαν πρόβλημα μέχρι τώρα να φορτίζουν να οχήματά τους και εκτός δικτύου Superchargers. Τα μοντέλα Tesla που πωλούνται στην Ευρώπη διαθέτουν θύρα φόρτισης CCS2 που τους επιτρέπει να έχουν πρόσβαση τόσο στους ιδιόκτητους φορτιστές της Tesla όσο και στα καλά αναπτυγμένα δίκτυα ταχείας φόρτισης της Ευρώπης, ενώ στις ΗΠΑ, πέραν της στάνταρ φύσας της Tesla μπορούν, να χρησιμοποιήσουν έναν προσαρμογέα CHAdeMO.
Ο λόγος για τα Tesla Model 3 που πωλούνται στην Ευρώπη με μια θύρα φόρτισης CCS, ενώ παράλληλα, ένας βελτιωμένος αντάπτορας CCS θα είναι διαθέσιμος ως προαιρετικός εξοπλισμός σε όλα τα μοντέλα S και Model X στη γηραιά ήπειρο, έναντι περίπου 500 ευρώ. Ένας προσαρμογέας CHAdeMO θα είναι επίσης διαθέσιμος στην ίδια τιμή.
Σημειώστε ότι η Tesla διαθέτει 3.600 Superchargers στην Ευρώπη, κατανεμημένους σε περισσότερους από 430 σταθμούς. Ενώ από την άλλη φαίνεται ότι υπάρχουν σχεδόν 5.000 φορτιστές CCS, που είναι προσβάσιμοι όλο το 24ωρο.
Θυμίζουμε ότι οι φορτιστές συνεχούς ρεύµατος διαθέτουν σύστημα µετασχηµατισµού του εναλλασσόμενου ηλεκτρικού ρεύματος, που λαμβάνουν από το δίκτυο σε συνεχές. Πρόκειται για ογκώδεις συσκευές µεγάλης ισχύος (50 kW έως 400 kW) στους οποίους τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα µπορούν να φορτίσουν τις μπαταρίες τους σε ποσοστό µέχρι και 80%, σε χρονικό διάστηµα της τάξης των 30 έως 45 λεπτών.
Τα τρία πρότυπα φίσας ταχείας φόρτισης που έχουν επικρατήσει είναι: α) αυτό της Tesla, β) το πρότυπο CHAdeMO που είναι πιο διαδεδομένο στην Ασία, αλλά χρησιµοποιείται τόσο στην Αµερική όσο και στην Ευρώπη και γ) το SAE Combo ή CCS, που έχει επικρατήσει στην Ευρώπη, αλλά τείνει πλέον να καταστεί το παγκόσµιας αποδοχής πρότυπο.