Αποτελεσματικό και όμορφο outsider

Αποτελεσματικό και όμορφο outsider

H υβριδική τεχνολογία της Toyota στην πλήρη ωριμότητά της προσφέρει ένα αυτοκίνητο – το Toyota Prius - που ενώ συμβαδίζει με τις απαιτήσεις της ενεργειακής μετάβασης πηγαίνει ενάντια στο ρεύμα των SUV, περιορίζοντας την απήχησή του στο αγοραστικό κοινό. Σε κάθε περίπτωση αποτελεί μια αποδεδειγμένα αξιόπιστη και αποτελεσματική επιλογή που εκτός των άλλων εντυπωσιάζει με την τολμηρή – αεροδυναμική αισθητική της.

Θα μπορούσε κανείς να χαρακτηρίσει το Toyota Prius πέμπτης γενιάς στην επαναφορτιζόμενη ή, εάν θέλετε, «εξωτερικής φόρτισης» υβριδική εκδοχή του ως ένα αουτσάιντερ στον ευρύτερο χώρο των υβριδικών αυτοκινήτων αυτής της κατηγορίας. Και αυτό το λέμε όχι γιατί η συγκεκριμένη τεχνολογία συστήματος κίνησης που ενσωματώνει το καινούργιο Prius είναι για κάποιο λόγο ξεπερασμένη, κάθε άλλο μάλιστα, αλλά γιατί αυτή η κατηγορία κυριαρχείται από διαφόρων τύπων και μεγεθών SUV, τα οποία βεβαίως προσφέρουν και αυτά, όπως το ιαπωνικό αυτοκίνητο της δοκιμής μας, όλα τα πλεονεκτήματα που σχετίζονται είτε με φορολογικές απαλλαγές είτε με ελευθερία κίνησης στο δακτύλιο.

Έχοντας βέβαια το προσόν της αυξημένης απόστασης από το έδαφος και το μεγαλύτερου ύψους, που για κάποιους μεταφράζεται σε δυνατότητες κίνησης σε κακό οδόστρωμα και χωματόδρομους, για κάποιους άλλους σε… στιλ και για κάποιους άλλους σε αίσθηση ασφάλειας. Επίσης, θα πρέπει στο σημείο αυτό να σημειώσουμε ότι η Toyota έχει στη γκάμα της και προτάσεις SUV με plug in hybrid σύστημα κίνησης να προσφέρει (βλ. C-HR και RAV4).

Ξεκινώντας τώρα την περιγραφή του συγκεκριμένου αυτοκινήτου θα λέγαμε ότι αναπόφευκτα ενσωματώνει την τεχνογνωσία που έχει αποκτήσει η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου, η Toyota, τα τελευταία 35 χρόνια στον τομέα της εξέλιξης υβριδικών μοντέλων – και αυτή η διαπίστωση δεν αλλοιώνεται από το γεγονός ότι το συγκεκριμένο Prius είναι Plug in Hybrid, δεν διαθέτει δηλαδή ακριβώς το Toyota Hybrid System που γνωρίζουμε κατά κύριο λόγο στα πλήρως υβριδικά μοντέλα της.

Ενδεχομένως το πιο ενδιαφέρον προτέρημα του Prius να είναι το μέγεθος της πραγματικής ηλεκτρικής αυτονομίας την οποία προσφέρει. Kαι όταν λέμε αυτό θα πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι μπορεί κανείς σχετικά εύκολα να φτάσει ακόμα και τα 60 χιλιόμετρα κίνησης αποκλειστικά μηδενικών ρύπων με μία φόρτιση της μπαταρίας του αυτοκινήτου, απολαμβάνοντας σε αυτό το κομμάτι της κίνησης του τα καλά ενός ηλεκτρικού οχήματος - με πρώτο και καλύτερο την «αυτόματη» (χωρίς ταχύτητες και συμπλέκτη) οδήγηση αλλά και την άμεση απόκριση στο γκάζι που χαρακτηρίζει τους ηλεκτροκινητήρες. Εννοείται ότι ως αυτόματο οδηγείται το Prius και στην υβριδική του λειτουργία, με την αμεσότητα της «ηλεκτρικής» απόκρισης να είναι σχεδόν πάντοτε παρούσα – κάνοντας πιο έντονη την παρουσία της κατά την κίνηση με χαμηλές ταχύτητες.

Κατά τ’ άλλα το Prius δεν είναι μικρό - οι διαστάσεις του άλλωστε δεν αφήνουν αμφιβολία καθώς το μήκος του ξεπερνά τα 4,5 μέτρα - χώροι και για τα πόδια για τα γόνατα και για τα κεφάλια των πίσω επιβατών υπάρχουν άφθονοι, ωστόσο το υπέρ-αεροδυναμικό σχήμα του αυτοκινήτου δεν είναι ό,τι καλύτερο υπάρχει για τους ψηλούς που μπαίνοντας εμπρός, είτε στη θέση του οδηγού, είτε στη θέση του συνοδηγού, θα πρέπει να σκύψουν αρκετά για να μη χτυπήσουν το κεφάλι τους – και αυτό έχει να κάνει με την πολύ κεκλιμένη εμπρός κολώνα. Σε ό,τι αφορά όμως το πορτμπαγκάζ τα πράγματα δεν είναι εξίσου «άνετα» καθώς η χωρητικότητα είναι σαφώς κάτω του μέσου όρου (κάτι που προφανώς σχετίζεται με τη μεγαλύτερη, σε σχέση με τα πλήρως υβριδικά μοντέλα της Toyota, μπαταρία), περιορίζεται δε και από την ύπαρξη του καλωδίου φόρτισης.

Η ποιότητα κατασκευής είναι τυπική Toyota, δηλαδή πολύ καλή, με την ποιότητα συναρμολόγησης να επιβεβαιώνεται στην πράξη από την αίσθηση που προσφέρει το αυτοκίνητο εν κινήσει, όπου προσφέρει την αίσθηση του «δεμένου».

Η λειτουργία του συστήματος κίνησης του επαναφορτιζόμενου Prius αναπόφευκτα θυμίζει την λειτουργία των υβριδικών συστημάτων της Toyota, όπως τα ξέραμε μέχρι τώρα, με τη διαφορά ότι εδώ ο ισχυρότερος ηλεκτροκινητήρας αναβαθμίζει τις επιδόσεις και προσδίδει μεγαλύτερη ζωντάνια στο αυτοκίνητο, ενώ περιορίζει και το γνωστό βουητό του βενζινοκινητήρα που συνοδεύει το «σανίδωμα» του γκαζιού (που παρά το όποιο εξωραϊσμό του όλα αυτά τα χρόνια, εξακολουθεί να δίνει το παρών). Βλέπετε η παρέμβασή του περιορίζει τις απαιτήσεις για απόδοση ισχύος από τον βενζινοκινητήρα κατά την επιτάχυνση. Ενώ σε σχέση με την κατανάλωση θα πρέπει να πούμε ότι, ακόμα και με την μπαταρία του Prius άδεια, αυτή είναι της τάξης των 6,0 λίτρων/100 χλμ. Εννοείται ότι η καθημερινή φόρτιση της μπαταρίας δίνει μια άλλη διάσταση στην έννοια της κατανάλωσης (η φόρτιση 0-100% του Prius Plug-in διαρκεί περίπου τέσσερις ώρες [230V 16A]).

Κλείνοντας θα πρέπει να τονίσουμε ότι το Prius μας άφησε θετικότατες εντυπώσεις στον τομέα της οδικής συμπεριφοράς. Είναι ένα αυτοκίνητο που, χωρίς να είναι σπορ, εμπνέει εμπιστοσύνη στον οδηγό του, o οποίος διαπιστώνει ότι μπορεί να κινηθεί γρήγορα στις στροφές, αποδεχόμενος το γεγονός ότι δεν μπορεί να φρενάρει «κατεβάζοντας» ταχύτητα – θα πρέπει απλώς να αρκεστεί για την επιβράδυνση με τον κινητήρα στην επιλογή “B” (δηλαδή Brake) του συστήματος κίνησης, η οποία όμως δεν είναι ιδιαίτερα ισχυρή.

Προφανώς, λοιπόν, το Prius είναι ακριβό, προφανώς είναι ιδιαίτερο – μια ξεχωριστή πρόταση για κάποιον που θέλει να ξεχωρίσει με κάτι ασυνήθιστο μεν, αξιόπιστο και αποτελεσματικό δε, όπως ήδη είπαμε. Γιατί όπως και να το κάνουμε το «αεροδυναμικό» Prius έχει να σου προσφέρει και μια κάποια αισθητική…

Φωτογραφίες: Νίκος Λουπάκης