Προφανώς η Aska δεν είναι η πρώτη – και σίγουρα ούτε η τελευταία – εταιρία που θέλει να συνδυάσει τη σιγουριά του πατήματος στη γη με την ελευθερία της πτήσης και την εξοικονόμηση χρόνου που αυτή συνεπάγεται. Και ίσως για αυτό το ιπτάμενο αυτοκίνητο Aska A5 (ενδεχομένως ο όρος «ιπτάμενο όχημα» να ανταποκρίνεται καλύτερα στην πραγματικότητα) να έρχεται να συναντήσει τους οδηγούς του 21ου αιώνα έχοντας κάποιες ιδιαίτερες δυνατότητες – και μία από αυτές είναι το ότι μπορεί να απογειωθεί όχι μόνο οριζόντια (τροχοδρομώντας όπως ένα αεροπλάνο) αλλά και σχεδόν κάθετα, περίπου σαν ελικόπτερο, στοιχείο που αυξάνει κατακόρυφα την χρηστικότητά του, αφού απαιτεί πολύ μικρότερο χώρο για τη χρήση του.
Το Aska A5 θα είναι τετραθέσιο και θα έχει τη δυνατότητα να πετά χάρη σε έξι – ηλεκτροκίνητηες - έλικες, τέσσερις από τις οποίες μπορούν να αλλάζουν θέση (να στρέφονται κατά 90ο) και να έχουν είτε κατακόρυφο είτε οριζόντιο άξονα περιστροφής, ώστε να διευκολύνουν τη μετάβαση από την κάθετη απογείωση στην πτήση.
Το Aska μπορεί επίσης να απογειωθεί με συμβατικό τρόπο, τροχοδρομώντας όπως ένα τυπικό αεροπλάνο, οπότε η επιτάχυνσή του ενισχύεται από έναν ηλεκτροκινητήρα σε κάθε πίσω τροχό. Το βάρος του σκάφους δεν θα είναι ιδιαίτερα μικρό (αναμένεται να είναι μεταξύ 2,2 και 2,7 τόνων), ωστόσο οι άνθρωποι της εταιρίας είναι βέβαιοι ότι η έκδοση παραγωγής θα είναι ελαφρύτερη. Η απαραίτητη για τη λειτουργία του αυτοκινήτου ενέργεια προέρχεται από μια μπαταρία περίπου 100,0 kWh, και συνδυάζεται με βενζινοκίνητη γεννήτρια (range extender: επέκταση αυτονομίας) ώστε να ύπαρχει δυνατότητα παράτασης της πτήσης όταν τα 250 μίλια (περίπου 400 χιλιόμετρα) που εξασφαλίζει η μπαταρία δεν επαρκούν. Η ταχύτητα πτήσης φτάνει τα 150 μίλια/ώρα (240 km/h).
Για να μετατραπεί τώρα το Aska 5 από ιπτάμενο όχημα σε αυτοκίνητο και να κινηθεί κανονικά σε δημόσιο δρόμο, τα μπροστινά και τα πίσω φτερά αναδιπλώνονται πάνω από την άτρακτο και ασφαλίζονται ώστε να μην υπάρχουν αναπηδήσεις στις λακούβες, μέσα σε περίπου ένα λεπτό. Αυτή η διαδικασία είναι προς το παρόν χειροκίνητη, αλλά ένας μηχανισμός που θα αυτοματοποιεί τη διαδικασία βρίσκεται τώρα σε φάση εξέλιξης. Φαίνεται πάντως ότι το «ιπτάμενο αυτοκίνητο» της Aska θα είναι περισσότερο αεροσκάφος και λιγότερο αυτοκίνητο (αναμένεται ότι οι μετακινήσεις στην άσφαλτο δε θα υπερβαίνουν τα 10 μίλια (16 χιλιόμετρα) ημερησίως - όσα χρειάζονται για τη μετάβαση στο χώρο απογείωσης. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι το Aska 5 επισήμως αναμένεται να ταξινομηθεί (τουλάχιστον στις ΗΠΑ) ως ελαφρύ ηλεκτρικό όχημα.
Αν τώρα ρωτάτε σε ποιον απευθύνεται ένα τέτοιο προϊόν, στα σχέδια της Aska είναι να χρησιμοποιηθούν αυτά τα οχήματα – των οποίων η τιμή αναμένεται να είναι της τάξης των 800.000 δολαρίων – από εταιρίες ενοικιάσεως αυτοκινήτων, αλλά και ως ταξί. Το ενδιαφέρον μάλιστα είναι ότι έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για το Aska 5 περίπου 100 υποψήφιοι αγοραστές οι οποίοι μάλιστα έχουν ήδη κάνει μία προ-παραγγελία!
Θυμίζουμε ότι την τελευταία δεκαετία έχουν κάνει την εμφάνισή τους κάποια ιπτάμενα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν και ως ΙΧ (όπως το Terrafugia) ενώ υπάρχουν και προτάσεις που είναι αποκλειστικά προσανατολισμένες στον χώρο της δημόσιες κινητικότητας και εξελίχθηκαν με το σκεπτικό του αεροταξί, συνοδευόμενα από την αντίστοιχη υποδομή – όπως το ιπτάμενο όχημα της Hyundai Mobis (που όμως δεν έχει τη δυνατότητα κυκλοφορίας σε δημόσιο δρόμο, ως αυτοκίνητο).
Σημειώστε ότι η Aska είναι μια σχετικά μικρή εταιρεία η οποία απασχολεί μια ομάδα περίπου 50 σχεδιαστών/μηχανικών/τεχνικών και βρίσκεται στη Βόρεια Καλιφόρνια. Το Aska 5 χρειάστηκε περίπου έξι χρόνια για να πάρει τη σημερινή του μορφή και φαίνεται ότι υπάρχουν σημαντικά περιθώρια για τη βελτίωση των επιδόσεων και της απόδοσής του.
Ενώ ο Διευθύνων Σύμβουλος και συνιδρυτής της Aska Guy Kaplinsky δεν κρύβει το μεγάλο όραμα που για τη διάδοση του εν λόγω οχήματος προσβλέποντας, μεταξύ άλλων, και στη μετατροπή υπαρχόντων πρατηρίων καυσίμων, πολλά από τα οποία βλέπει να σβήνουν με τη μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, σε πλατφόρμες από-προσγείωσης.