Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου του 2023 δεν έχει καμία σχέση με την αγορά του 2013. Και αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με τη βελτίωση της οικονομίας της χώρας μας, που οδήγησε σε σταθερή πορεία ανόδου τις πωλήσεις των καινούριων αυτοκινήτων (με την εξαίρεση βεβαίως της περιόδου του κορονοϊού), αλλά και με την πολυμορφία των διαθέσιμων μοντέλων. Επιχειρούμε λοιπόν μια συνοπτική απεικόνιση και των πωλήσεων αλλά και των επιλογών που έχει στη διάθεσή του ο σημερινός υποψήφιος αγοραστής.
Τα πλέον πρόσφατα στατιστικά στοιχεία των πωλήσεων που ανακοινώθηκαν από τον Σύνδεσμο Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) δείχνουν πως ο Σεπτέμβριος φέτος ήταν 32,5% πάνω σε σχέση με πέρυσι, ενώ στο σύνολο της χρονιάς η αύξηση φτάνει το 26%. Με τη γλώσσα των αριθμών, βλέπουμε στον σχετικό πίνακα ότι τον Σεπτέμβριο πουλήθηκαν σχεδόν 11.500 καινούργια ΙΧ (από 8.606 πέρυσι), ενώ οι συνολικές πωλήσεις στο ενιάμηνο Ιανουάριος-Σεπτέμβριος 2023 άγγιξαν τα 105.000 οχήματα όταν πέρυσι είχαν σχεδόν φτάσει τα 86.000 οχήματα.
Αύξηση είχαμε τον Σεπτέμβριο επίσης και στις ταξινομήσεις καινούργιων (ελαφρών και βαρέων) επαγγελματικών οχημάτων, οι οποίες έφτασαν τις 951 (από 772 πέρυσι) κάτι που σημαίνει αύξηση κατά 23,2%. Ενώ ακόμα πιο εντυπωσιακή είναι η αύξηση στις πωλήσεις καινούριων λεωφορείων (+158,3%), όμως εδώ τα μεγέθη είναι πολύ μικρότερα (31 οχήματα φέτος, 12 πέρυσι). Σημειώστε ότι αντίστοιχες αυξήσεις στην αγορά αυτοκινήτου είχαμε και στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης όπως μπορείτε να δείτε και στον δεύτερο πίνακα που παραθέτουμε.
Όσον αφορά, τώρα, την κατανομή των πωλήσεων στην ελληνική αγορά έχουμε στην πρώτη θέση σταθερά την κατηγορία “Β” που στο σύνολο της (τα σουπερμίνι + τα Β-SUV) καταλαμβάνει το 50% της αγοράς περίπου, ενώ αμέσως μετά ακολουθεί η κατηγορία “C” (με τα τυπικά «μικρομεσαία» και τα C-SUV) της οποίας οι πωλήσεις αντιστοιχούν σχεδόν στο 31% της αγοράς. Σημειώστε δε ότι τα SUV της κατηγορίας “B” και της κατηγορίας “C” μαζί αντιστοιχούν σε πάνω από το 46% των ταξινομήσεων.
Περνώντας τώρα σε κάποια ποιοτικά στοιχεία των πωλήσεων διαπιστώνουμε ότι το ηλεκτρικό αυτοκίνητο μπαταρίας, που κάποτε έμοιαζε προϊόν ταινίας επιστημονικής φαντασίας, είναι πια εδώ, στην καθημερινότητά μας – και στην Ελλάδα. Ωστόσο δεν είναι το κυρίαρχο, έχουμε πολύ δρόμο ακόμα μέχρι το 2035 που θα πωλούνται υποχρεωτικά αποκλειστικά και μόνο οχήματα μηδενικών ρύπων στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Πίνακας: Στον πίνακα βλέπουμε το μερίδιο αγοράς των οχημάτων με βάση τον τύπο του συστήματος κίνησης που διαθέτουν: είναι σαφής η αύξηση των πωλήσεων των πλήρως ηλεκτρικών και plug in hybrid μοντέλων (BEV – PHEV, που στο 9-μηνο Ιαν.-Σεπ. 2023 κατέκτησαν το 7,1% της αγοράς), όπως επίσης είναι σαφής η άνοδος και των πλήρως υβριδικών (HEV). Παρά δε την οριακή κάμψη του μεριδίου τους, ψηλά βρίσκονται και τα υγραεριοκίνητα (διπλού καυσίμου) οχήματα.
Στην πορεία προς του μηδενικούς ρύπους θα ζήσουμε παρέα με τις μηχανές εσωτερικής καύσης (ΜΕΚ), δηλαδή και με βενζινοκίνητα οχήματα, και με diesel, και με οχήματα φυσικού αερίου, αλλά και με διαφόρων τύπων υβριδικά που βοηθούν τις αυτοκινητοβιομηχανίες να ανταποκριθούν στους υψηλούς στόχους μείωσης των εκπομπών ρύπων που έχουν τεθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Κατά συνέπεια, για πολλά χρόνια ακόμα, την προτίμηση των καταναλωτών θα διεκδικούν μοντέλα με διαφορετικής φιλοσοφίας συστήματα κίνησης. Και τα πλήρως ηλεκτρικά οχήματα, που προς το παρόν φαίνεται ότι αποτελούν μονόδρομο για το μέλλον των ΙΧ, είναι αλήθεια ότι έχουν το δικό τους κοινό για να προσφέρουν τα πλεονεκτήματά τους. Μην ξεχνάμε ότι ενσωματώνουν πλέον υψηλή τεχνολογία σε όλα τα επίπεδα και όχι μόνο δεν προβληματίζουν τον οδηγό τους, αλλά είναι εντέλει και πολύ πιο εύχρηστα από τα συμβατικά (αφού οδηγούνται σαν να είχαν αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων), προσφέροντας παράλληλα με το οικολογικό προσόν των μηδενικών ρύπων και μειωμένο κόστος κίνησης.
Ένα τέτοιο μοντέλο υψηλών προδιαγραφών είναι το πλήρως ηλεκτρικό SUV με τον σπορ χαρακτήρα που υπόσχεται το DNA της Ford, η Ford Mustang Mach-E, αλλά και το ολόφρεσκο MG 4 ένα πεντάθυρο hatchback με εξαιρετικά δυναμικά χαρακτηριστικά, για τα οποία μπορείτε να διαβάσετε στο αφιέρωμά μας. Ενώ τη δική τους θέση στην αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας (Battey Electric Vehicles – BEVs) έρχονται τώρα να διεκδικήσουν από τη μια το Hyundai Kona Electric και από την άλλη το MG ZS EV, ενταγμένα το καθένα στην «πολυενεργειακή» γκάμα του αντίστοιχου μοντέλου. Ιδιαίτερη πρόταση αποτελεί ένα ακόμα εντελώς νέο πλήρως ηλεκτρικό μοντέλο, το MG 5, μια ιδιαίτερη/station wagon πρόταση μηδενικών ρύπων.
Τα plug in hybrid μοντέλα, τώρα, είναι αυτά που επιχειρούν να συνδυάσουν τα καλά «δύο κόσμων» αφού διαθέτουν δύο συστήματα κίνησης, ένα με θερμικό κινητήρα και ένα με ηλεκτροκινητήρα – με το δεύτερο να μπορεί να μετατρέψει το αυτοκίνητο σε όχημα μηδενικών ρύπων (και χαμηλού κόστους κίνησης) στις καθημερινές μετακινήσεις του ιδιοκτήτη του, με την προϋπόθεση βέβαια ότι αυτός φροντίζει να φορτίζει τη μπαταρία του με συνέπεια. Σε αυτήν την κατηγορία έχουμε ήδη μία πληθώρα μοντέλων, η οποία δικαιολογεί και το σαφώς μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς των PHEVs σε σχέση με τα BEVs, παγκοσμίως.
Τέτοιες ελκυστικές προτάσεις (ιδιαίτερα αν στη δουλειά σας δικαιούστε εταιρικό αυτοκίνητο) αποτελούν το Cupra Formentor e-Hybrid, ένα κομψό και ταυτοχρόνως πρακτικό με σπορ στιλ SUV και εξαιρετικά δυναμικά χαρακτηριστικά, αλλά και το MG eHS ένα SUV με υψηλό value for money, το οποίο μόλις λανσαρίστηκε στην ελληνική αγορά – όπως άλλωστε και ολόκληρη η ιστορική μάρκα MG, στην καινούρια της μορφή.
Σημειώστε ότι οι κινητήρες εσωτερικής καύσης θα δίνουν το παρών για πολλά χρόνια ακόμα, τόσο σε full hybrid υβριδικά μοντέλα (όπως στην περίπτωση του νέου Hyundai Kona και του νέου Renault Clio) όσο και σε αμιγώς «θερμικές» προτάσεις, με ή χωρίς τη βοήθεια της ήπιας υβριδικής τεχνολογίας, η οποία χάρη σε έναν μικρό ηλεκτροκινητήρα, ο οποίος παίζει επίσης το ρόλο της μίζας και της γεννήτριας, προσφέρει μειωμένη κατανάλωση και καλύτερη απόκριση στο γκάζι (νέο Hyundai Kona, νέο Renault Clio). Αξίζει να παρατηρήσουμε ότι, σε πείσμα όσων βιάζονται να «θάψουν» τους πετρελαιοκινητήρες, το γαλλικό σουπερμίνι είναι διαθέσιμο και με κινητήρα diesel!
Εννοείται ότι δεν θα πάψουν οι ΜΕΚ να υπάρχουν στα αυτοκίνητα που αγοράζουμε και οδηγούμε, καταναλώνοντας όχι μόνο βενζίνη και πετρέλαιο, αλλά και φυσικό αέριο (CNG) και υγραέριο (LPG), με το τελευταίο να αποτελεί μία πολύ προσιτή – και ιδιαίτερα προσβάσιμη - επιλογή που προσφέρει σημαντική εξοικονόμηση χρημάτων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το νέο Renault Clio που διαθέτοντας εργοστασιακή εγκατάσταση υγραερίου μπορεί να λειτουργήσει ως όχημα διπλού καυσίμου, έχοντας τη δυνατότητα να κινηθεί και με βενζίνη, και με υγραέριο – κάτι που εκτός των άλλων συνεπάγεται και σημαντικά αυξημένη αυτονομία, χάρη στην ύπαρξη δύο ρεζερβουάρ.