Περισσότερο από οποτεδήποτε άλλοτε, το 2020 ήταν η χρονιά της κατ’ οίκον διανομής εμπορευμάτων και αγαθών, κάτι που όπως φαίνεται θα συνεχιστεί και το 2021 με την επέκταση των διαδικτυακών αγορών.
Ωστόσο, η πρωτόγνωρη άνθηση του ηλεκτρονικού εμπορίου έχει αυξήσει την πίεση στις εταιρείες ταχυμεταφορών για τη διανομή περισσοτέρων αγαθών στην «πόρτα» των καταναλωτών – και μάλιστα ταχύτερα και πιο αποδοτικά απ’ ότι στο παρελθόν.
Τώρα, η Ford συνεργάζεται με τη μεταφορική εταιρεία Hermes στη δοκιμή ενός προγράμματος βιώσιμων διανομών, με σκοπό να μειωθεί το αποτύπωμα του τομέα ταχυμεταφορών στις πόλεις - και να επιταχυνθούν οι παραδόσεις αγαθών και εμπορευμάτων. Η καινοτόμα μέθοδος είναι σχεδιασμένη για να συνεισφέρει στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και στην ομαλότερη ροή της κυκλοφορίας στους δρόμους.
Το ευφυές λογισμικό MoDe:Link της Ford συντονίζει τα παραδοσιακά van διανομών με πεζούς couriers, αναγνωρίζοντας ασφαλείς τοποθεσίες όπου οι οδηγοί μπορούν να σταθμεύουν σε κοντινή απόσταση σε σχέση με πολλαπλές διευθύνσεις αποστολών. Από εκεί, το τελευταίο σκέλος του ταξιδιού ολοκληρώνεται με τα πόδια.
Η υιοθέτηση αυτής της πρωτοβουλίας θα επιτρέψει την αποδοτικότερη χρήση των vans στο δρόμο και θα βοηθήσει στην αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, ανακουφίζοντας και την οδική κυκλοφορία.
Έξυπνες διανομές
Το MoDe:Link, το έξυπνο λογισμό logistics της Ford, αναγνωρίζει ασφαλείς και βολικές τοποθεσίες για παράδοση πακέτων σε πεζούς couriers και συντονίζει αυτές τις ομάδες για διανομές σε πολυώροφα κτίρια, επαγγελματικούς χώρους και πολυκατοικίες.
Οι couriers χρησιμοποιούν ένα απλό smartphone app που τους δείχνει τη θέση του van και προτείνει τις πιο οικονομικές διαδρομές για την παράδοση των πακέτων. Το app συνεργάζεται με τα συστήματα εντοπισμού (tracking) της Hermes διασφαλίζοντας έτσι ότι οι πελάτες θα μπορούν να παρακολουθούν την αποστολή, σε πραγματικό χρόνο, σε κάθε στάδιο διακίνησής της.
Το σύστημα συντονίζει τη διαδρομή της αποστολής από την αρχή μέχρι το τέλος, φροντίζοντας η όλη διαδικασία, σε κάθε στάδιο – από την παραλαβή από τη αποθήκη μέχρι την παράδοση στην πόρτα του παραλήπτη – να είναι όσο το δυνατόν πιο αποδοτική και βιώσιμη. Ξεκινώντας σε πρώτη φάση από το Λονδίνο, η Ford και η Hermes σκοπεύουν να επεκτείνουν αυτό το πιλοτικό πρόγραμμα.
Με την υπηρεσία Last Mile Delivery, η Ford διερευνά πώς οι συνδεδεμένες τεχνολογίες μπορούν να συμβάλουν στη βελτίωση του ατμοσφαιρικού αέρα στις πόλεις. Πρόσφατη έρευνα σε τρεις Ευρωπαϊκές πόλεις έδειξε με ποιο τρόπο τεχνολογίες όπως οι blockchain και dynamic geofencing, μπορούν σε συνεργασία με plug-in υβριδικά οχήματα, όπως το Ford Transit Custom PHEV, να συμβάλλουν στη βελτίωση της ποιότητας του ατμοσφαιρικού αέρα σε αστικά κέντρα, προσφέροντας πλεονεκτήματα για τις πόλεις, τους πολίτες και τους διαχειριστές στόλων.
Δείγματα επιτυχίας
Η Hermes είναι από τις μεγαλύτερες εταιρείες που ειδικεύεται στη διανομή καταναλωτικών προϊόντων στη Μεγάλη Βρετανία, έχοντας διαχειριστεί πέρσι πάνω από 630 εκατομμύρια πακέτα. Η συνεργασία με τη Ford ξεκίνησε το Σεπτέμβριο από την ομάδα της στο Hermes Innovation Lab σε μία περιοχή του κεντρικού Λονδίνου και η δοκιμή πραγματοποιήθηκε σε μία από τις μεγαλύτερες περιόδους αιχμής της χρονιάς για τον τομέα ταχυμεταφορών.
Η πιλοτική υπηρεσία λειτούργησε την εξαιρετικά φορτωμένη περίοδο των Χριστουγέννων με τις διανομές κατ’ οίκον να βρίσκονται σε πρώτη ζήτηση. Σε συνεργασία με μία ομάδα οκτώ πεζών couriers, δύο Ford Transit vans τοποθετημένα σε περιοχές που ορίζονται από τρεις διαφορετικούς ταχυδρομικούς κώδικες, παρέδωσαν τον ίδιο αριθμό πακέτων με έξι vans που πραγματοποιούσαν συμβατικές παραδόσεις στην πόρτα του παραλήπτη – και μάλιστα πολύ πιο γρήγορα.
Ο ανθρώπινος παράγοντας
Σε μία βιομηχανία που κάνει αγώνα δρόμου για να προσλάβει οδηγούς οχημάτων διανομών προκειμένου να καλύψει την υψηλή ζήτηση, το μοντέλο του «πεζού διανομέα» ανοίγει τεράστιες δυνατότητες σε ένα νέο ανθρώπινο δυναμικό που δεν θα χρειάζεται πλέον να οδηγεί ή να έχει όχημα.
Με τους πεζούς couriers να παραδίδουν μέχρι πενήντα πακέτα ανά βάρδια, στη εξίσωση προστίθενται οφέλη που αφορούν την ευεξία και τη βελτίωση της φυσικής κατάστασης. Οι διανομείς μπορούν επίσης να επωφελούνται από ευέλικτα ωράρια εργασίας που προσαρμόζονται στις οικογενειακές τους υποχρεώσεις. Κατά τη διάρκεια της δοκιμής της Ford, στο ανθρώπινο δυναμικό των πεζών courier εντάχθηκε και το προσωπικό υποδοχής που δεν μπορούσε να εργαστεί στη θέση που είχε λόγω των μέτρων της καραντίνας (lockdown).
Όπως τόνισε ο Τομ Τόμσον, project lead της Ford Mobility, «ένα πιο έξυπνο πρόγραμμα διανομής πακέτων στο μέλλον θα επιτρέπει στις εταιρείες ταχυμεταφορών να λειτουργούν πιο βιώσιμα και αποδοτικά – προσφέροντας την ίδια στιγμή μία καλύτερη εμπειρία στους πελάτες. Οι δοκιμές μας με την Hermes έχουν δείξει πώς οι διανομές με πολλαπλά μέσα μπορούν να διευρύνονται και να είναι αποτελεσματικές, ακόμα και σε περιόδους αιχμής».
Από την πλευρά του ο Καρλ Λύον, chief operating officer της Hermes UK, τόνισε ότι «διερευνούμε νέες πρωτοβουλίες στον κλάδο ταχυμεταφορών για να μειώσουμε την ατμοσφαιρική ρύπανση από τις παραδόσεις του τελευταίου χιλιομέτρου, στο πλαίσιο της δέσμευσής μας στη βιωσιμότητα και για να είμαστε προετοιμασμένοι για τις επερχόμενες ρυθμίσεις που θα αφορούν την κυκλοφορία οχημάτων στις πόλεις, όπως οι ζώνες πολύ χαμηλών εκπομπών ρύπων».
Όπως τόνισε, «επιπλέον, αυτό το λειτουργικό μοντέλο μπορεί εύκολα να διευρυνθεί για να καλύψει τη αυξανόμενη ζήτηση για κατ’ οίκον παραδόσεις και ανοίγει το επάγγελμα του διανομέα σε ένα νέο ανθρώπινο δυναμικό που δεν θα χρειάζεται πλέον να οδηγεί ή να έχει όχημα».