Οι επιτυχίες που έχουν μέχρι στιγμής σημειώσει τα ηλεκτροκίνητα αγωνιστικά της Audi τα οποία συμμετέχουν στο φετινό ράλι Ντακάρ, που είναι ένας από τους σκληρότερους – αν όχι ο σκληρότερος - αγώνας στον κόσμο, είναι ενδεικτικές των δυνατοτήτων της τεχνολογίας της ηλεκτροκίνησης.
Η Audi γυρίζει σελίδα στην εμπλοκή της στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, συμμετέχοντας με τρία πλήρως ηλεκτρικά RS Q e-tron στο ράλι Ντακάρ, που ξεκίνησε με τον ερχομό της νέας χρονιάς. Οι Γερμανοί επέλεξαν να αλλάξουν επίπεδο τεχνολογίας και να αντιμετωπίσουν τα αγωνιστικά αυτοκίνητα συμβατικής τεχνολογίας, με πρωτότυπα που βασίζονται στην ηλεκτροκίνηση. Και όπως φάνηκε δεν έκαναν λάθος, αφού τα πρωτότυπα της Audi, ήδη από τα πρώτα χιλιόμετρα του αγώνα, αποδείχθηκαν άκρως ανταγωνιστικά. Μάλιστα ο Carlos Sainz στο τιμόνι ενός RS Q e-tron κατάφερε να κερδίσει την τρίτη ειδική διαδρομή του αγώνα, μήκους 636 χιλιομέτρων.
Στη συνέχεια και ενώ βρισκόμαστε λίγο μετά τα μισά του ράλι Ντακάρ, ο απολογισμός για την Audi και το RS Q e-tron δεν είναι καθόλου-μα καθόλου κακός. Τους Carlos Sainz/Lucas Cruz μιμήθηκαν οι Mattias Ekström/Emil Bergkvist, κατακτώντας τη νίκη στην 8η ειδική διαδρομή του αγώνα, μήκους 395 χιλιομέτρων, από το Al Dawadimi στο Wadi Ad Dawasir. Μάλιστα, στη δεύτερη θέση στην ίδια ειδική, τερμάτισαν οι Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger ενώ στην τέταρτη θέση ακολούθησε το ισπανικό δίδυμο.
Σημειώστε ότι μέχρι και την 9η ειδική διαδρομή, τα πληρώματα με το Audi RS Q e-tron έχουν κατακτήσει δύο πρώτες θέσεις ενώ έχουν βρεθεί στο βάθρο συνολικά εννέα φορές. Και το σημαντικότερο: όλα αυτά έγιναν με τα πολύπλοκα ηλεκτρικά συστήματα κίνησης των RS Q e-tron έχουν λειτουργήσει άψογα και με αξιόπιστα, ενώ οι όποιες καθυστερήσεις έχουν προκύψει αποκλειστικά από προβλήματα άλλων μηχανικών μερών, όπως η ανάρτηση.
Όπως μάλιστα δηλώνει ο Oliver Hoffmann, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Audi για την Τεχνική Ανάπτυξη η εταιρία «…ανέπτυξε το Audi RS Q e-tron, το πιο περίπλοκο όχημα στην ιστορία της Audi Motorsport από λευκό φύλλο χαρτιού μέχρι την έρημο, σε μόλις 12 μήνες. Το αγωνιστικό αυτοκίνητο έχει αποδειχθεί ανταγωνιστικό από τα πρώτα χιλιόμετρα. Σημειώσαμε την πρώτη μας νίκη επιτυγχάνοντας μέση ωριαία ταχύτητα 138 χλμ./ώρα...»
Ένα από τα κλειδιά της μέχρι τώρα επιτυχίας των RS Q e-tron, είναι το πολύπλοκο σύστημα ψύξης των πρωτότυπων, που πρέπει ανά πάσα στιγμή να εξασφαλίζει τη σωστή λειτουργία του ηλεκτρικού κινητήριου συστήματος αλλά και τις απαραίτητες συνθήκες διαβίωσης του πληρώματος. Όσο και αν ακούγεται παράξενο, η πρώτη κρίσιμη παράμετρος ήταν ο περιορισμένος χώρος. Οι μηχανικοί της Audi – που σημειωτέον δεν είχαν κληθεί ποτέ στο παρελθόν να αντιμετωπίσουν αντίστοιχο πρόβλημα – ξεκίνησαν με προσομοιώσεις ρευστοδυναμικής του οχήματος, πριν ασχοληθούν με τα μεμονωμένα συστήματα ψύξης. Το βασικό ερώτημα που έπρεπε να απαντηθεί ήταν «πώς απάγεται η θερμότητα από ένα τέτοιο αυτοκίνητο;». Η εμπειρία με το R18 e-tron quattro με υβριδική κίνηση, τρεις φορές νικητή του Le Mans ή από τη συνολική παρουσία της Audi στη Formula E, βοήθησε σε αυτή τη διαδικασία.
Ωστόσο, στο ράλι Ντακάρ οι στόχοι είναι σαφώς διαφορετικοί: Ενώ η μέγιστη αεροδυναμική απόδοση ήταν η προτεραιότητα στο σπορ αυτοκίνητο του Le Mans, στο πρωτότυπο της ερήμου προέχει η καλύτερη δυνατή αποβολή θερμότητας. Για να επιτευχθεί αυτό, συνεργάζονται μεταξύ τους πολλά κυκλώματα ψύξης. Ανάμεσά τους, το κύκλωμα χαμηλής θερμοκρασίας για την μπαταρία υψηλής τάσης, το κύκλωμα χαμηλής θερμοκρασίας για τις μονάδες γεννήτριας-κινητήρα (MGU), το κύκλωμα του υδραυλικού τιμονιού και των υδραυλικών γρύλων, το κύκλωμα ψύξης του κλιματιστικού και τέλος τα δύο κυκλώματα ελέγχου της θερμοκρασίας, με ψυκτικό υγρό και αέρα, του μετατροπέα ενέργειας. Χρησιμοποιούνται από προηγμένα ψυκτικά υλικά όπως το Novec, για την μπαταρία υψηλής τάσης και κυκλώματα ροής λαδιού με εναλλάκτες θερμότητας, έως ανεμιστήρες για μεγαλύτερη ροή αέρα και επιμέρους ψυγεία για κάθε σύστημα ξεχωριστά. Εδώ, μία από τις προκλήσεις ήταν η μικρή θερμοκρασιακή διαφορά του αέρα της ερήμου, στους 40 βαθμούς και του ψυκτικού υγρού, στους 60.
Η γενική πρόβα για το σύνολο των πολύπλοκων συστημάτων ψύξης πραγματοποιήθηκε στο Μαρόκο, λίγες εβδομάδες πριν την έναρξη του ράλι Ντακάρ. Ο Carlos Sainz διέσχισε την μαλακή άμμο μιας ξεραμένης κοίτης ποταμού με σκόπιμα σφραγισμένες τις εισαγωγές αέρα, σε μια διαδρομή πολλών χιλιομέτρων. Όλα τα συστήματα λειτούργησαν άψογα, διατηρώντας τις θερμοκρασίες των επιμέρους συστημάτων σε αποδεκτά επίπεδα. Ως αποτέλεσμα, τα τρία πληρώματα, οι Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger, Carlos Sainz/Lucas Cruz και Mattias Ekström/Emil Bergkvist στο τιμόνι ισάριθμων Audi RS Q e-tron, οδηγούν στο ράλι Ντακάρ με ιδιαίτερες αξιώσεις για ένα καλό αποτέλεσμα στη ράμπα του τερματισμούΣημειώστε ότι μετά από περισσότερα από 8.000 χιλιόμετρα, οι συμμετέχοντες θα φτάσουν στον τερματισμό του ράλι στην Τζέντα, πόλη-λιμάνι της Ερυθράς Θάλασσας, την Παρασκευή 14 Ιανουαρίου.
Σημειώστε επίσης ότι η Audi Sport προσφέρει στους θαυμαστές του ράλι Ντακάρ συναρπαστική κάλυψη από την έρημο. Κάθε βράδυ, από τις 11 μ.μ. ώρα Ελλάδας, η εκπομπή Inside Dakar που παρουσιάζει η Molly Pettit στο Facebook (https://www.facebook.com/AudiSport), παρέχει μια επισκόπηση της ειδικής της ημέρας, με ενδιαφέρουσες πληροφορίες και συνεντεύξεις οδηγών, συνοδηγών και αξιωματούχων στο bivouac. Επιπλέον, το κοινό μπορεί να παρακολουθήσει την πρεμιέρα της Audi στο ράλι Ντακάρ στα κανάλια κοινωνικής δικτύωσης, Facebook, Twitter και Instagram. Πλάνα υψηλής ανάλυσης, προβολές βίντεο, infographics και καθημερινή ανασκόπηση στο Audi Media Center, ολοκληρώνουν την κάλυψη. Στο audi.com/Dakar οι θαυμαστές θα βρουν επιπλέον μια γενική επισκόπηση της συμμετοχής της Audi στο πιο σκληρό ράλι της ερήμου. Τέλος, το Audi Official YouTube κανάλι συνοψίζει την εξέλιξη του Audi RS Q e-tron από την αρχή του project μέχρι τον αγώνα, με συναρπαστικά βίντεο.