Ανατρέχοντας στην επίσημη ιστοσελίδα της Michelin δεν θα δυσκολευτείτε να ανακαλύψετε ότι το ενδιαφέρον της μεγάλης αυτής εταιρίας ελαστικών για το υδρογόνο δεν είναι τωρινό. Ήδη, το Μάιο του 2019, συμμετέχοντας στο 32ο Διεθνές Συμπόσιο Ηλεκτρικών Οχημάτων [32nd international Electric Vehicle Symposium (EVS 32)] η Michelin ανακοίνωνε την προσήλωσή της στη βιώσιμη κινητικότητα – και ειδικότερα στον τομέα της τεχνολογίας του υδρογόνου:
«Η τεχνολογία υδρογόνου είναι μια ουσιαστική λύση στις τέσσερις μεγάλες προκλήσεις της κοινωνίας: την καταπολέμηση της υπερθέρμανσης του πλανήτη, την ανάγκη βελτίωσης της ποιότητας του αέρα, την ενθάρρυνση της ανάπτυξης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και, τέλος, τη μείωση της οικονομικής μας εξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα. Μόλις εξοπλιστούν με συστήματα υδρογόνου, τα ηλεκτρικά οχήματα πληρούν τις απαιτήσεις για τις βασικές χρήσεις στον τομέα των μεταφορών, ενώ ταυτοχρόνως είναι και οχήματα με μηδενικές εκπομπές ρύπων. Η Michelin είναι πεπεισμένη για τον βασικό ρόλο που θα διαδραματίσει αυτή η τεχνολογία σήμερα και τα επόμενα χρόνια. Ο Όμιλος εργάζεται σε αυτόν τον τομέα πάνω από 15 χρόνια. Η τεχνολογία υδρογόνου είναι σήμερα ώριμη, αλλά η περαιτέρω τελειοποίηση θα οδηγήσει σε ακόμη καλύτερες τεχνικές και οικονομικές επιδόσεις.
Η φιλοδοξία του Ομίλου είναι ξεκάθαρη: επιτάχυνση και ανάπτυξη της ηλεκτρικής κινητικότητας με υδρογόνο με στόχο την ανάδειξή του (σ.σ. του Ομίλου) σε παγκόσμιο ηγέτη στα συστήματα υδρογόνου, καθώς και σε έναν φορέα κινητικότητας μηδενικών εκπομπών ρύπων.»
Κρατάει χρόνια, λοιπόν, αυτή η κολόνια – για την ακρίβεια 15 – και αυτό σημαίνει η Michelin αναγνώρισε εγκαίρως τις δυνατότητες του υδρογόνου.
Η δραστηριότητα της γαλλικής εταιρίας στον τομέα αυτόν βρέθηκε πρόσφατα ξανά στην επικαιρότητα από μία «καραμπόλα»: την ανακοίνωση, στο πλαίσιο σχετικής εκδήλωσης στα τέλη Μαρτίου, του νέου υπερ-ομίλου της διεθνούς αυτοκινητοβιομηχανίας, Stellantis, σχετικά με την τεχνολογία κυψελών υδρογόνου. Και αν το όνομα Stellantis δεν σας λέει πολλά, σας θυμίζουμε ότι είναι προϊόν του γάμου δύο άλλων μεγάλων ομίλων, της γαλλικής PSA (Peugeot, Citroen, DS και Opel) και της ιταλικής FCA (Fiat, Abarth, Maserati, Chrysler, Jeep, Dodge κ.ά.).
Σε αυτό, λοιπόν, το event, ο Harald Wester, Chief Engineering Officer (επικεφαλής του τεχνικού τομέα), δήλωνε μεταξύ άλλων τα εξής:
«Σήμερα, διαθέτουμε στην αγορά ένα σημαντικό αριθμό ηλεκτροκίνητων οχημάτων και δεσμευόμαστε να προσφέρουμε 10 επιπλέον μοντέλα στους πελάτες μας φέτος.
Καθώς κοιτάζουμε περαιτέρω στο μέλλον, οι κυψέλες υδρογόνου αποτελούν - ειδικά για τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα – μια μεγάλη υπόσχεση ως το επόμενο επίπεδο τεχνολογίας κίνησης μηδενικών εκπομπών, καθώς θα ικανοποιήσουν τις προσδοκίες των πελατών μας σε σχέση με αυτονομία σε συνδυασμό με την ικανότητα ρυμούλκησης και το ωφέλιμο φορτίο».
Η Stellantis προτίθεται να κατασκευάσει οχήματα με αυτονομία 400 χιλιομέτρων, που θα ανεφοδιάζονται γρήγορα και δεν θα υστερούν σε μεταφορική ικανότητα έναντι των αντίστοιχων συμβατικών μοντέλων. Σε αυτό το μεγάλο project εμπλέκεται η Michelin, αφού για την εξέλιξη της συστοιχίας των κυψελών καυσίμου και του συστήματος αποθήκευσης υδρογόνου που θα απαιτηθούν για τα παραπάνω οχήματα, η Stellantis συνήψε μια στρατηγική συνεργασία με την Faurecia και τη Symbio – μια κοινή επιχείρηση της Faurecia με τη Michelin.
Η Faurecia θα εξελίξει, θα προμηθεύσει και θα συναρμολογήσει τα συστήματα αποθήκευσης υδρογόνου από το παγκόσμιο τεχνικό κέντρο της στο Bavans της Γαλλίας. Με τρεις δεξαμενές υψηλής πίεσης - στα 700 bar - και με συνολικά 120 λίτρα υδρογόνου ανά όχημα, τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα της Stellantis θα έχουν μια αυτονομία μηδενικών εκπομπών άνω των 400 χιλιομέτρων.
Ενώ η Symbio βασιζόμενη σε 10 χρόνια εμπειρίας, έχει αναπτύξει για τη Stellantis ένα συμπαγές, χαμηλού βάρους σύστημα κυψελών καυσίμου που προσφέρει 45kW μικτή ισχύ. Αυτά τα συστήματα θα παράγονται αρχικά στη Γαλλία, στη μονάδα Venissieux της Symbio και, από το 2023, στις νέες εγκαταστάσεις της εταιρίας στο St Fons.
Η Faurecia συνεργάστηκε με τη Stellantis για να βελτιστοποιήσει τη σχεδίαση του συστήματος καθώς και την ενσωμάτωσή του στα οχήματα, προκειμένου να προσφέρει την καλύτερη αναλογία βάρους / απόδοσης στην κατηγορία στην αγορά.
Τα παραπάνω δεν είναι άσχετα με το γεγονός ότι οι εταιρείες ενέργειας στρέφονται όλο και περισσότερο στο υδρογόνο ως πιθανό - χωρίς άνθρακα - καύσιμο που παράγεται με ηλεκτρόλυση του νερού η οποία τροφοδοτείται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Αυτό είναι το λεγόμενο «πράσινο» υδρογόνο που μπορεί να είναι φθηνότερο από το φυσικό αέριο σε τουλάχιστον 15 χώρες έως το 2050, σύμφωνα με τον ενεργειακό αναλυτή BloombergNEF.
Σημειώστε, επίσης, ότι η Michelin αναμένει δισεκατομμύρια ευρώ από παράλληλες με τα ελαστικά δραστηριότητες όπως η παραγωγή κυψελών καυσίμου, με τη Symbio να στοχεύει σε έσοδα ύψους περίπου 1,5 δις ευρώ και μερίδιο περίπου 12% της παγκόσμιας αγοράς κυψελών καυσίμου μέχρι το τέλος της δεκαετίας.