Η αλήθεια είναι ότι η ηλεκτροκίνηση είχε κατακτήσει τη Σελήνη πολύ πριν βάλει πλώρη για την κατάκτηση της Γης. Βλέπετε στο φεγγάρι μας έχουν ήδη κινηθεί ήδη τα οχήματα των αμερικανικών αποστολών Απόλλων που δεν μπορούσαν παρά να είναι ηλεκτροκίνητα, αφού ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης δεν θα έβρισκε στην εκεί ατμόσφαιρα το οξυγόνο που είναι απαραίτητο για τη λειτουργία του. Η είδηση λοιπόν ότι η Nissan ετοιμάζει ένα ηλεκτροκίνητο - και τετρακίνητο - σεληνιακό όχημα δεν προκαλεί εντύπωση, δεδομένων των σχεδίων για επανακατάκτηση της Σελήνης.
Το πρωτότυπο σεληνιακό όχημα (rover) που παρουσιάστηκε επισήμως στο πλαίσιο της εκδήλωσης Nissan Futures, εξελίχθηκε από κοινού με την Ιαπωνική Υπηρεσία Αεροδιαστημικής & Εξερεύνησης του Διαστήματος (Japan Aerospace Exploration Agency - JAXA) και επωφελείται από την τεχνολογία ελέγχου του ηλεκτρικού συστήματος μετάδοσης της κίνησης σε όλους τους τροχούς. Η Nissan συνεργάζεται με την JAXA σε θέματα συστημάτων κίνησης για σεληνιακά rovers από τον Ιανουάριο του 2020.
Ένα σεληνιακό όχημα πρέπει να είναι σε θέση να κινείται χωρίς προβλήματα πάνω στο κονιορτοποιημένο, βραχώδες και κυματιστό έδαφος της Σελήνης, αντιμετωπίζοντας τις όποιες αντιξοότητες προκύπτουν στη διαδρομή του, αλλά και να είναι ενεργειακά αποδοτικό. Στοιχείο ζωτικής σημασίας, καθώς οι πηγές ενέργειας για τη λειτουργία τέτοιων οχημάτων στο διάστημα είναι περιορισμένες.
Η Nissan αξιοποίησε στο πλαίσιο αυτό την τεχνολογία ελέγχου κινητήρα που έχει αναπτύξει μέσω της κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων μαζικής παραγωγής, όπως το LEAF, καθώς και της τεχνολογίας ελέγχου της μετάδοσης κίνησης σε όλους τους τροχούς “e-4ORCE” με την οποία είναι εφοδιασμένο και το νέο ηλεκτρικό crossover της εταιρίας, Nissan Ariya. Η τεχνολογία e-4ORCE βελτιώνει την απόδοση του συστήματος κίνησης, ιδιαίτερα σε αμμώδεις περιοχές, καθώς όταν τα αυτοκίνητα κινούνται στην άμμο, οι τροχοί τους συχνά περιστρέφονται τρελά (σπινάρουν) και σκάβουν στο έδαφος, εμποδίζοντας τελικά την κίνηση του οχήματος.
Σημειώστε ότι η Nissan δεν είναι η μοναδική ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία που συμμετέχει στην κούρσα του διαστήματος. Τη δική της πρόταση έχει ήδη παρουσιάσει και η Toyota που φιλοδοξεί να στείλει το δικό της όχημα με την αποστολή που έχει προγραμματιστεί να προσεδαφιστεί στο φεγγάρι το 2029.
Πρόκειται για ένα σαφώς μεγαλύτερο εξάτροχο ηλεκτρικό όχημα, με το μέγεθος δύο mini-bus (μήκος 6,0, πλάτος 5,2 και ύψος 3,8 μέτρα), αλλά και χώρο διαβίωσης 13 τετραγωνικών μέτρων, που θα προσφέρει τη δυνατότητα μετακίνησης δύο αστροναυτών στην επιφάνεια της Σελήνης, χωρίς την ανάγκη χρήσης των ειδικών στολών τους, αφού θα διαθέτει συμπιεσμένη καμπίνα. Ενώ σε περίπτωση ανάγκης θα μπορεί να φιλοξενήσει ακόμα δύο άτομα.
Το σεληνιακό όχημα της Toyota όμως δεν θα είναι ηλεκτρικό όχημα μπαταρίας, αλλά ηλεκτροκίνητο όχημα κυψελών καυσίμου (Fuel Cell Vehicle -FCEV), καθώς η ιαπωνική εταιρία σκοπεύει να αξιοποιήσει την υψηλή τεχνογνωσία της στον τομέα αυτό.
Έτσι, ως κύρια πηγή ενέργειας θα χρησιμοποιείται μία κυψέλη καυσίμου που λειτουργεί με οξυγόνο και συμπιεσμένο υδρογόνο, τα οποία ως γνωστόν αντιδρώντας μεταξύ τους – με τη βοήθεια ειδικών διατάξεων και συμμετέχοντας σε μια χημική αντίδραση αντίστροφη της ηλεκτρόλυσης - παράγουν ηλεκτρική ενέργεια.
Φαίνεται δε ότι η έλλειψη οξυγόνου στην ατμόσφαιρα δεν απασχολεί την Toyota, αφού το νερό που υπάρχει σε μορφή πάγου στην επιφάνεια του φεγγαριού μπορεί θεωρητικά να διαχωριστεί στα στοιχεία από τα οποία αποτελείται, δηλαδή σε υδρογόνο και το οξυγόνο, τα οποία με τη σειρά τους θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν όχι μόνο για την κίνηση οχημάτων, αλλά και για την τροφοδοσία πυραύλων που θα συμμετέχουν σε μελλοντικές διαπλανητικές αποστολές!