Και μπαταρίες, και υδρογόνο: 32 χρόνια ηλεκτροκίνηση από τη Hyundai
Από τα πρώιμα ηλεκτρικά οχήματα στην ηλεκτροκίνηση με κυψέλες υδρογόνου και στη νέα γενιά ηλεκτρικών μοντέλων που βασίζονται στην προηγούμενη πλατφόρμα E-GMP για οχήματα μηδενικών ρύπων. Η Hyundai κατάφερε να εξελιχθεί σε έναν από τους πρώτους κατασκευαστές που έβαλαν σε μαζική παραγωγή οχήματα με εναλλακτικά συστήματα κίνησης, ενώ σήμερα πλέον έχει βάλει στόχο να γίνει ένας από τους τρεις κορυφαίους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως μέχρι το 2025.
Η αρχή έγινε το 1991 όταν η Hyundai παρουσίαζε το πρώτο καθαρά ηλεκτρικό όχημά της. Από τότε μέχρι σήμερα κύλισε πολύ νερό στο αυλάκι με την κορεατική εταιρία να έχει στο ενεργητικό της ουκ ολίγα φιλικά προς το περιβάλλον μοντέλα.
1990 – Τα πρώτα ηλεκτρικά Hyundai
Η Hyundai έκανε τα πρώτα της βήματα στην ηλεκτροκίνηση στις αρχές της δεκαετίας του 1990, παρουσιάζοντας το πρώτο της καθαρά ηλεκτρικό μοντέλο, το Sonata Electric Vehicle, το 1991: μια ιδέα βασισμένη στο Sonata sedan, που διέθετε μπαταρία μολύβδου (lead-acid) και προσέφερε αυτονομία 70 χιλιομέτρων και τελική ταχύτητα 60 χλμ./ώρα.
Το 1992, ένα άλλο ηλεκτρικό αυτοκίνητο βασισμένο στο Excel διέθετε αυτονομία 100 χιλιομέτρων και τελική ταχύτητα 100 χλμ./ώρα, ενώ στη συνέχεια, το 1993, η Hyundai εξέλιξε ένα δεύτερο EV βασισμένο στο Sonata με αυτονομία 140 χιλιομέτρων και τελική ταχύτητα 120 χλμ/ώρα. Την επόμενη χρονιά, το 1994, παρουσιάστηκε ένα EV με βάση το Scoupe, με αυτονομία 140 χιλιομέτρων και τελική ταχύτητα 120 χλμ/ώρα.
Η Hyundai παρουσίασε ακόμη μεγαλύτερη πρόοδο στην ανάπτυξη των EVs με την κατασκευή του Κέντρου Έρευνας και Ανάπτυξης στη Namyang της Νότιας Κορέας, το 1995. Αυτό οδήγησε στην ανάπτυξη Hyundai EV με υβριδικές μπαταρίες νικελίου-μετάλλου, όπως το πρωτότυπο Accent EV. Αυτό το αυτοκίνητο διέθετε μια πολύ βελτιωμένη αυτονομία 390 χιλιομέτρων και ταχύτητα 140 χλμ/ώρα.
Η πρώτη προσπάθεια της Hyundai για ανάπτυξη υβριδικού-ηλεκτρικού αυτοκινήτου ήταν το FGV-1 concept, που έκανε το ντεμπούτο του στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Σεούλ το 1995.
2000 – Οι κυψέλες υδρογόνου (Hydrogen Fuel Cells)
Η Hyundai είχε ξεκινήσει την ανάπτυξη ηλεκτροκίνητων οχημάτων με κυψέλες καυσίμου ήδη από το 1998. Το 2000 παρουσίασε το πρώτο concept κυψελών καυσίμου, το Santa Fe Fuel Cell Electric. Το πρώτο FCEV ήταν εξοπλισμένο με κυψέλη υδρογόνου ισχύος 75 kW και διέθετε δεξαμενή συμπιεσμένου – υπό πίεση 350 bar – υδρογόνου και προσέφερε αυτονομία 230 χιλιομέτρων. Αν και αυτά τα δεδομένα ήταν εντυπωσιακά για την εποχή, η έλλειψη υποδομής για αυτοκίνητα υδρογόνου, δεν επέτρεψε την ανάπτυξη οχημάτων μαζικής παραγωγής.
Στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης του 2004, η Hyundai παρουσίασε τη δεύτερη γενιά concept car με κυψέλη υδρογόνου, το Tucson FCEV, το οποίο ήταν εξοπλισμένο με μια νέα μπαταρία πολυμερούς λιθίου. Ενσωμάτωνε μια σειρά τεχνολογικών εξελίξεων, όπως κυψέλες καυσίμου 80 kW και διέθετε αυτονομία 300 χιλιομέτρων, χάρη στις δεξαμενές υδρογόνου 152 λίτρων. Επιπλέον, το Tucson FCEV είχε τη δυνατότητα ενός συστήματος εκκίνησης ψυχρού καιρού, που σημαίνει ότι μπορούσε να οδηγηθεί ακόμη και σε θερμοκρασίες -20 βαθμούς Κελσίου για πέντε ημέρες.
Τη δεκαετία του 2000, οι αυτοκινητοβιομηχανίες ξεκινούν σταδιακά την μαζική παραγωγή υβριδικών οχημάτων. Η Hyundai λανσάρει το 2009 το Avante LPI Hybrid που ήταν το πρώτο υβριδικό όχημα σε παγκόσμιο επίπεδο που διέθετε κινητήρα εσωτερικής καύσης ειδικά μελετημένο ώστε να λειτουργεί με υγραέριο. Το LPI Hybrid ήταν το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής που χρησιμοποιούσε μπαταρίες πολυμερούς λιθίου, τις οποίες η Hyundai ανέπτυξε σε συνεργασία με τοπικούς συνεργάτες της.
2010 – Η Hyundai και η μελλοντική κινητικότητα
Μετά από δύο δεκαετίες εκτεταμένης έρευνας και καινοτόμων ιδεών, η Hyundai στοχεύει να καταστήσει τη μαζική παραγωγή ηλεκτροκίνητων μοντέλων πραγματικότητα κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 2010.
Τον Σεπτέμβριο του 2010, η Hyundai παρουσίασε το BlueOn, το πρώτο της ηλεκτρικό αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής, βασισμένο στο Hyundai i10 με αυτονομία 140 χιλιομέτρων και τελική ταχύτητα 130 χλμ./ώρα. Το BlueOn ήταν εξοπλισμένο με μπαταρία πολυμερούς λιθίου 16,4 kWh με χρόνο πλήρους φόρτισης έξι ώρες. Οι πωλήσεις του περιορίστηκαν στη Νότια Κορέα και χρησιμοποιήθηκαν για εξυπηρέτηση κυβερνητικών υπηρεσιών.
Το 2011, ξεκίνησαν οι πωλήσεις του Hyundai Sonata Hybrid, το οποίο είχε παρουσιασθεί στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Λος Άντζελες το 2008. Εκτός από το πρώτο συμβατικό πλήρες υβριδικό όχημα που χρησιμοποίησε μπαταρίες πολυμερούς ιόντων λιθίου, το Sonata Hybrid χρησιμοποίησε την τεχνολογία Blue Drive της Hyundai, η οποία βελτίωσε τη συνολική κατανάλωση καυσίμου και μείωσε τις εκπομπές καυσαερίων.
Ενώ το 2013 ήταν ένα ορόσημο για τη Hyundai, καθώς το ix35 Fuel Cell θα γινόταν τότε το πρώτο όχημα κυψελών υδρογόνου σε μαζική παραγωγή. Το ix35 είχε ισχύ 100 kW και ρεζερβουάρ υδρογόνου 5,64 kg, αλλά και μπαταρία λιθίου-πολυμερούς 24 kWh.
Το 2016, η Hyundai συνεχίζοντας δυναμικά παρουσίασε το IONIQ, ένα αυτοκίνητο παγκοσμίως που ήταν και είναι διαθέσιμο στην αγορά με μία επιλογή από τρία (3) διαφορετικά συστήματα κίνησης: υβριδικό, plug-in υβριδικό και πλήρως ηλεκτρικό κινητήρια σε έναν τύπο αμαξώματος.
Η ηλεκτρική έκδοση διαθέτει μπαταρία ιόντων λιθίου-πολυμερούς 28 kWh που προσφέρει αυτονομία 200 χιλιομέτρων. Κάθε μοντέλο IONIQ είναι κατασκευασμένο με ελαφρά υλικά, όπως αλουμίνιο και προηγμένο χάλυβα υψηλής αντοχής, οπότε χρησιμοποιεί λιγότερη ενέργεια κατά την οδήγηση.
Στη συνέχεια, η Hyundai το 2018 παρουσιάζει στο ευρύ κοινό το NEXO, το όχημα κυψελών καυσίμου δεύτερης γενιάς και τεχνολογική ναυαρχίδα της εταιρείας. Διαθέτοντας την καλύτερη στην κατηγορία αυτονομία 666 χιλιομέτρων, το NEXO συνδυάζει καθαρή κινητικότητα με τις τελευταίες αυτόνομες δυνατότητες οδήγησης και έξυπνα προηγμένα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης. Με το NEXO, η Hyundai βρέθηκε ήδη στη δεύτερη γενιά ηλεκτρικών οχημάτων κυψελών καυσίμου σε μαζική παραγωγή, ενώ στη δεύτερη γενιά του βρίσκεται και το IONIQ.
Αργότερα την ίδια χρονιά η Hyundai παρουσίασε το πρώτο ηλεκτρικό SUV σε παγκόσμιο επίπεδο, το Kona Electric. Η ζήτηση των πελατών για το Kona Electric ξεπέρασε όλες τις προσδοκίες από τις πρώτες ημέρες κυκλοφορίας του. Το Kona Electric, το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό compact SUV της ευρωπαϊκής αγοράς, διατίθεται σε δύο διαφορετικές εκδόσεις ηλεκτροκινητήρων και μπαταρίας (39,2 kWh και 64 kWh), προσφέροντας αυτονομία έως 449 χλμ. (WLTP) και πολύ καλές επιδόσεις χάρη στην ισχύ των 204 ps.
Και ενώ το 2020 αποτέλεσε το «Έτος Ηλεκτρισμού» της εταιρείας και η Hyundai κατάφερε να προσφέρει πάνω από τα τρία τέταρτα της γκάμας της στην Ευρώπη σε ηλεκτρικές εκδόσεις μέχρι το τέλος του έτους,. Σκοπός της εταιρείας είναι φέρει την ηλεκτροκίνηση και σε άλλες πτυχές κινητικότητας – όπως τα αγωνιστικά αυτοκίνητα και εμπορικά φορτηγά. Μέχρι το 2025, η Hyundai σχεδιάζει να είναι ένας από τους τρεις κορυφαίους παρόχους ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη.
Ήδη, βρισκόμαστε σε μία νέα περίοδο της σχέσης της Hyundai με την ηλεκτροκίνηση, καθώς στην αγορά – και της Ελλάδας - βρίσκεται το νέας γενιάς πλήρως ηλεκτρικό μοντέλο Hyundai IONIQ 5.
Το IONIQ 5 είναι διαθέσιμο με μια σειρά ηλεκτρικών συστημάτων κίνησης για να μπορείς να επιλέξεις αυτό που ταιριάζει στις δικές σου ανάγκες κινητικότητας, χωρίς συμβιβασμούς στην απόδοση. Υπάρχουν, λοιπόν, δύο επιλογές μπαταριών, 58 kWh και 72,6 kWh, και δύο διατάξεις ηλεκτροκίνησης: μία με μόνο έναν πίσω ηλεκτροκινητήρα στους πίσω τροχούς (θυμίζουμε ότι στη βασική της διαμόρφωση η πλατφόρμα E-GMP είναι «πισωκίνητη» και μία με δύο ηλεκτροκινητήρες – έναν σε κάθε άξονα – η οποία προσφέρει και το προνόμιο της τετρακίνησης. Σε κάθε περίπτωση η Hyundai υπόσχεται όχι μόνο «εξαιρετική αυτονομία» αλλά και τελική ταχύτητα 185 km/h.
Έχουμε, λοιπόν, την κορυφαία επιλογή με τους δύο ηλεκτροκινητήρες και την τετρακίνηση (AWD), με την μπαταρία των 72,6 kWh, να παράγει συνδυασμένη ισχύ 225 kWh και ροπή 605 Nm. Σε αυτήν την περίπτωση τα 0-100 km/h έρχονται σε μόλις 5,2 δευτερόλεπτα.
Ενώ η αναζήτηση της μέγιστης αυτονομίας μας οδηγεί στη διαμόρφωση με τον ένα ηλεκτροκινητήρα (2WD) και την μπαταρία των 72,6 kWh, που δίνει τη δυνατότητα στο Hyundai IONIQ 5 να κινηθεί για περίπου 470 - 480 km με μία μόνο φόρτιση (σύμφωνα με το νέο παγκόσμιο πρότυπο δοκιμών WLTP).