Έχοντας καταφέρει να ανταποκριθεί με επιτυχία στην πρωτόγνωρη κατάσταση που δημιούργησε η πανδημία του κορονοϊού, η Tesla κατάφερε να εξασφαλίσει επάρκεια προϊόντων-αυτοκινήτων για τους καταναλωτές, όταν οι «κλασικοί» παραγωγοί αυτοκινήτων ανακοίνωναν ο ένας μετά τον άλλο, πολύμηνες αναμονές για εκείνους που ήθελαν να αποκτήσουν τα δικά τους αυτοκίνητα, με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Σημειώστε – ενδεικτικά - ότι στην παγκόσμια κατάταξη των πωλήσεων πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων (BEV) την πρώτη θέση, για το πρώτο τρίμηνο του 2022, κατέλαβε από ότι φαίνεται χωρίς να αμφισβητείται από κανένα η Tesla, με περίπου 310.000 «κομμάτια» και ακολούθησαν οι κινεζικές SAIC και BYD (Build Your Dreams) με περίπου 155.000 και 144.000 πωλήσεις αντιστοίχως. Στην τέταρτη θέση βρέθηκε το Volkswagen Group με 98.455 ενώ στην πέμπτη ακολούθησαν Hyundai & Kia με περίπου 82.000 πωλήσεις.
Σύμφωνα, τώρα, με ανάλυση της εταιρίας επενδύσων CapitalPanda η αμερικανική εταιρεία είναι μία από τις λίγες με αγοραία αξία άνω του ενός τρισεκατομμυρίου δολαρίων. Αυτή τη στιγμή κατέχει με ασφάλεια την έκτη θέση, με την Berkshire Hathaway (τον επενδυτικό όμιλο του Warren Buffett) να ακολουθεί στην έβδομη, με διαφορά περίπου 270 δισεκατομμύρια δολάρια, και να απέχει περίπου μισό τρισεκατομμύριο από την πέμπτη εταιρεία, δηλαδή την Amazon του Jeff Bezos. Ωστόσο, είναι με διαφορά η εταιρεία με τη μεγαλύτερη αξία ανάμεσα στους κατασκευαστές αυτοκινήτων.
Η Tesla έγινε μέρος της «αφρόκρεμας» των εταιρειών με αξία άνω του τρισεκατομμυρίου δολαρίων μόλις τον τελευταίο χρόνο. Οι μετοχές της σημείωσαν τη μεγαλύτερη άνοδο το περασμένο φθινόπωρο, καθώς η τιμή αγοράς τους αυξήθηκε 68%, σε σχεδόν 1.230 δολάρια, από τις αρχές Σεπτεμβρίου έως τις αρχές Νοεμβρίου. Στη συνέχεια, η Tesla σημείωσε πτώση, η οποία σταμάτησε στα 776 δολάρια στα μέσα Μαρτίου και οι μετοχές της κυμαίνονται τώρα κοντά στο όριο των 1.000 δολαρίων.
Ενώ στο παρελθόν οι μετοχές της Tesla καθοδηγούνταν περισσότερο από το ενδιαφέρον των οπαδών της ηλεκτροκίνησης, τα τελευταία δύο χρόνια η ικανότητα της εξειδικευμένης στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα βιομηχανίας να προσφέρει τα μοντέλα της στην αγορά γίνεται ολοένα και πιο σημαντική. Με άλλα λόγια, η Tesla γίνεται μια τυπική εταιρεία από αυτή την άποψη, της οποίας η επιτυχία στο χρηματιστήριο εξαρτάται όλο και περισσότερο από τα θεμελιώδη στοιχεία παρά από την εκάστοτε διάθεση των επενδυτών.
Ωστόσο, η Tesla μπορεί να διατηρήσει το προβάδισμά της. Θα εξαρτηθεί από το πόσο καλά θα καταφέρει να αναπτύξει περαιτέρω καινοτομίες και από το πώς θα μπορέσει να διεισδύσει σε άλλα τμήματα της αγοράς αυτοκινήτων. Προς το παρόν, μόνο οι σχετικά ευκατάστατοι μπορούν να αγοράσουν τα αυτοκίνητά της και οι επενδυτές περιμένουν με ανυπομονησία τη στιγμή που η Tesla θα κυκλοφορήσει πολύ πιο προσιτά μοντέλα.
Βέβαια, ο ιδρυτής και συνιδιοκτήτης της Tesla, Έλον Μασκ, δήλωσε ότι η αυτοκινητοβιομηχανία δεν θα παρουσιάσει τελικά φέτος κάτι τέτοιο: «Δεν δουλεύουμε αυτήν τη στιγμή σε αυτό το αυτοκίνητο των 25.000 δολαρίων. Κάποια στιγμή θα το κάνουμε. Έχουμε αρκετά με τα οποία ασχολούμαστε αυτή τη στιγμή, πάρα πολλά, ειλικρινά. Επομένως, κάποια στιγμή θα υπάρξει αυτό το πιο προσιτό αυτοκίνητο, αλλά νομίζω ότι είναι κάπως λάθος η ερώτηση σχετικά με το πότε ακριβώς θα βγάλουμε αυτό το μοντέλο. Πραγματικά αυτό που έχει την ύψιστη σημασία είναι το πότε θα είναι αυτόνομο το αυτοκίνητο», εξήγησε ο Μασκ στις αρχές του έτους.
Την ίδια στιγμή, η Tesla σχεδιάζει να αυξήσει τον αριθμό των αυτοκινήτων που παραδίδονται στους πελάτες της κατά 50% φέτος. Ενώ λοιπόν πέρυσι παρέδωσε πάνω από 936 χιλιάδες αυτοκίνητα, φέτος η παραγωγή της θα πρέπει να ξεπεράσει τα 1,4 εκατομμύρια.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις εμπειρογνωμόνων, φαίνεται ότι αυτός δεν είναι ένας μη ρεαλιστικός στόχος. Στα τέλη Φεβρουαρίου, η Tesla άνοιξε το πρώτο της Ευρωπαϊκό Gigafactory, το οποίο χτίστηκε στην πόλη Grünheide κοντά στο Βερολίνο. Το εργοστάσιο έχει τη δυνατότητα να παράγει έως και 500.000 αυτοκίνητα ετησίως και το Model Y θα πρέπει να παράγεται εκεί. Αν λοιπόν το γερμανικό Gigafactory καταφέρει να εκμεταλλευτεί την παραγωγική του ικανότητα φέτος, η Tesla θα πετύχει τον στόχο που έχει τεθεί.
Η υψηλή παραγωγικότητα του συγκεκριμένου εργοστασίου, όμως, μάλλον δεν θα είναι αρκετή. Βλέπετε, η Tesla αντιμετώπισε προβλήματα αυτήν την περίοδο στην Κίνα, όπου αναγκάστηκε να κλείσει ένα εργοστάσιο στη Σαγκάη για λίγο, λόγω της αναζωπύρωσης της πανδημίας του κορονοϊού - και του σκληρού lockdown που διέταξαν οι κινεζικές αρχές. Φαίνεται, πάντως, ότι όλα θα κριθούν το δεύτερο εξάμηνο του 2022…