Τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) είναι σαφή: η ελληνική αγορά γνωρίζει μία ελαφρά κάμψη, η οποία σχετίζεται - αναντίρρητα - με την αδυναμία των κατασκευαστών να ανταποκριθούν στη ζήτηση. Από την άλλη πλευρά, τα πάσης φύσεως ηλεκτρικά αυτοκίνητα βλέπουν σιγά σιγά το μερίδιο τους στην πίτα να μεγαλώνει.
Με βάση, λοιπόν, τα πρωτογενή στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και την επεξεργασία του ΣΕΑΑ οι ταξινομήσεις καινούργιων οχημάτων τον περασμένο μήνα μειώθηκαν κατά σχεδόν 9,0% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2021, ενώ στο σύνολο του τετραμήνου η μείωση είναι μικρότερη, της τάξης του 6%.
Σε σχέση τώρα με την ποιοτική σύνθεση των πωλήσεων, παρατηρούμε ότι τα πετρελαιοκίνητα υποχωρούν περισσότερο από τα βενζινοκίνητα (μείωση -5,3% και 4,7%, αντίστοιχα), ενώ κερδισμένα βγαίνουν και τα πλήρως υβριδικά HEV που δεν χρειάζονται φόρτιση (Hybrid Electric Vvehicles) και τα οποία βλέπουν τις πωλήσεις τους να αυξάνονται κατά 6,1%, αλλά και το σύνολο των επαναφορτιζόμενων όπως τα χαρακτηρίζει ο ΣΕΑΑ πλήρως ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών οχημάτων, με αύξηση 2,6%. Αύξηση σημείωσαν οι πωλήσεις και των υγραεριοκίνητων επιβατικών +(1,7%) ενώ ελαφρά μείωση παρατηρήθηκε στις πωλήσεις οχημάτων φυσικού αερίου (CNG) – όλα αυτά το πρώτο τετράμηνο του 2022.
Το πρώτο σχόλιο που μπορούμε να κάνουμε είναι ότι το γεγονός πως οι πωλήσεις βενζινοκίνητων και diesel υποχωρούν κατά παρεμφερές ποσοστό δείχνει ότι η συνολική μείωση έχει να κάνει με τη διαθεσιμότητα αυτοκινήτων στην αγορά. Σε διαφορετική περίπτωση η ψαλίδα θα ήταν μεγαλύτερη. Για να το πούμε δηλαδή με απλά λόγια: ο κόσμος αγοράζει ότι βρίσκει - και η αλήθεια είναι ότι αυτά που βρίσκει είναι λίγα. Αυτό, παρά το γεγονός ότι οι τιμές των αυτοκινήτων έχουν διαμορφώσει ένα εντελώς νέο σκηνικό με το μέσο όρο των αυξήσεων σε σχέση με πριν από ενάμιση χρόνο να είναι της τάξης του 20%.
Το δεύτερο σχόλιο έχει να κάνει με την άνοδο των πωλήσεων ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων, τα οποία σε αυτό το σκηνικό της αύξησης των τιμών των συμβατικών οχημάτων έχουν αρχίσει να δείχνουν πιο ελκυστικά. Όπως επίσης πιο ελκυστικές δείχνουν και οι προτάσεις με εργοστασιακή εγκατάσταση υγραερίου (LPG) καθώς αγοράζοντας ένα τέτοιο αυτοκίνητο ο καταναλωτής ξέρει ότι θα έχει κόστος κίνησης κατά περίπου 40% χαμηλότερο από ότι με βενζίνη.
Μέσα σε αυτό το σκηνικό πάντως, οι προβλέψεις δεν δείχνουν ιδιαίτερα απαισιόδοξες, καθώς έχουμε ακούσει προβλέψεις για άνω των 100.000 πωλήσεων μέσα στο 2022. Από την άλλη είναι βέβαιο ότι και η πανδημία, και η έλλειψη ημιαγωγών, αλλά και -λίαν προσφάτως- ο πόλεμος στην Ουκρανία, έστειλαν τουλάχιστον τρία χρόνια πίσω την ελληνική αγορά αυτοκινήτου, ενώ αυτή είχε αρχίσει να παίρνει τα πάνω της.