Πού πηγαίνει η αγορά αυτοκινήτου;

Πού πηγαίνει η αγορά αυτοκινήτου;

Το θετικό πρόσημο με το οποίο έκλεισε το 2024 η αγορά αυτοκινήτου στη χώρα μας μπορεί να δημιούργησε ένα κατ’ αρχάς θετικό κλίμα, ωστόσο φαίνεται ότι το 2025 οι εταιρίες που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας θα πρέπει να βάλουν τα δυνατά τους…

Μια ματιά στον συγκεντρωτικό πίνακα είναι αρκετή για να μας αποκαλύψει τη βασική εικόνα της ελληνικής αγοράς το 2024: Οι πωλήσεις, λοιπόν, καινούριων επιβατικών αυξήθηκαν κατά 1,9% σε σχέση με το 2023, φτάνοντας τα 137.101 οχήματα, από 134.484 το 2023, ενώ οι πωλήσεις φορτηγών (ελαφρών και βαρέων) σημείωσαν μικρή υποχώρηση (-1%), με 10.761 μονάδες έναντι 10.870 το 2023. Την πιο θεαματική αύξηση όμως, με 874 οχήματα έναντι 252 το 2023 (+246,8%) την είχαμε στα λεωφορεία, με ένα μεγάλο μέρος της να οφείλεται στην αγορά των νέων ηλεκτρικών λεωφορείων από τον ΟΑΣΑ.

Οι μεταβολές αυτές, με βάση τις τρέχουσες συνθήκες, δεν επιτρέπουν να συμπεράνουμε ότι η αγορά διανύει μια περίοδο γενικότερης ανόδου ούτε βέβαια να μπορεί κανείς να πει ότι το 2025 θα συμβεί κάτι πολύ διαφορετικό από αυτό που είδαμε φέτος. Αν και τα αποτελέσματα του Ιανουαρίου δεν στέλνουν το καλύτερο δυνατό μήνυμα, καθώς (σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΑΑ) οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά -16,4% με 10.663 επιβατικά έναντι 12.752 τον Ιανουάριο του 2024.

Σημειώστε δε ότι το 2024 είδαμε να λανσάρονται στην Ελλάδα πέντε νέες κινεζικές μάρκες (BYD, DFSK, Leapmotor, Lynk & Co, Seres) και μία κορεατική (KGM), από τις οποίες η BYD (που είναι και η κορυφαία σε πωλήσεις plug in hybrid και πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων αυτοκινητοβιομηχανία παγκοσμίως) κατάφερε να κάνει παραπάνω από αισθητή την παρουσία της. Ενώ το 2025 αναμένονται και κάποιες ακόμα (XPENG, Geely κλπ.)

Μια ματιά στις πρωτιές

Στην κατάταξη ανά μάρκα βλέπουμε ότι στην πρώτη θέση παραμένει σταθερά η Toyota και μάλιστα με 23.518 οχήματα και μερίδιο 17,2% (κάτι παραπάνω από το 1,6 της αγοράς), αφήνοντας πίσω της – σε απόσταση ασφαλείας - τη Suzuki (10.636 οχήματα / 7,8%) και την Peugeot (10.381 οχήματα / 7,6%), με μικρή διαφορά μεταξύ τους, στη δεύτερη και τρίτη θέση αντίστοιχα.

Η ολοκληρωτική επικράτηση της Toyota έχει άμεση σχέση και με το ότι η ιαπωνική εταιρία έχει στη γκάμα της δύο μοναδικά best sellers: τα Yaris Cross και Yaris, που με 8.181 και 6.832 οχήματα αντίστοιχα κάνουν το απόλυτο 1-2, ανεξαρτήτως κατηγορίας, στην ελληνική αγορά. Ενώ η Suzuki από την πλευρά της πούλησε 4.640 Vitara (ακόμα ένα μεγάλο, διαχρονικό best seller) και 1.921 Swift, και η Peugeot πούλησε αντίστοιχα 4.984 Peugeot 2008 και 3.183 Peugeot 208. Βλέπουμε δηλαδή ότι οι εταιρίες που είχαν το «σωστό» προϊόν στις κατηγορίες B και B-SUV κατάφεραν να αυξήσουν τα μερίδιά τους.

Πιο υπολογίσιμη είναι η απόσταση που χωρίζει την Peugeot από την Hyundai που βρέθηκε στην τέταρτη θέση με 8.906 οχήματα και ποσοστό 6,5% και τη Citroen/DS με 7.772 οχήματα 5,7%, που είδαν πέρυσι το μερίδιό τους να υποχωρεί, καθώς δεν είχαν κάποιο σημαντικό λανσάρισμα, όπως η Suzuki με το εντελώς νέο Swift και το ανανεωμένο Vitara, αλλά και η Peugeot με τα ανανεωμένα 48V υβριδικά 2008 και 208.

Με παραπλήσια μερίδια και πωλήσεις της τάξης των 6.000-7.000 μονάδων ακολούθησαν στην κατάταξη η BMW (4,9%) στην 6η θέση, η Opel (4,7%) στην 7η και η Volkswagen (4,5%) στην 8η θέση.

Τα ηλεκτρικά

Στα αποτελέσματα εκείνα που «χτυπούν» στο μάτι σε σχέση με τις πωλήσεις αυτοκινήτων το 2024 είναι η καλή επίδοση των πλήρως ηλεκτρικών μοντέλων (Battery Electric Vehicles – BEV) τα οποία με 8.707 ταξινομήσεις κατέκτησαν για πρώτη φορά μερίδιο αγοράς 6,35% (έναντι 4,74% το 2023). Η εν λόγω αύξηση οποία οφείλεται σε πολύ μεγάλο βαθμό στην υψηλή επιδότηση των 9.000 ευρώ (υπερβολικά υψηλή σύμφωνα με κύκλους της αγοράς) που προσέφερε το κρατικό πρόγραμμα «ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΙΙΙ».

Οι ίδιοι κύκλοι επισημαίνουν ότι είναι προτιμότερο να μειωθεί το ύψος της επιδότησης (ενδεχομένως στα 6.000 ή και στα 5.000 ευρώ) ώστε η το πρόγραμμα να έχει μεγαλύτερη χρονική διάρκεια και να δοθεί η δυνατότητα σε περισσότερους ενδιαφερόμενους να προχωρήσουν στην αγορά ενός BEV.

Τα μεταχειρισμένα

Το δικό τους δρόμο, τέλος, δείχνουν να τραβούν τα μεταχειρισμένα, που λόγω των αυξήσεων των τιμών των καινούριων κατά 20-30% μετά την πανδημία του κορωνοϊού διανύουν μία παρατεταμένη περίοδο μεγάλης ζήτησης, στοιχείο που έχει συμβάλει στην αύξηση και των δικών τους τιμών. Σημειώστε λοιπόν ότι μιλάμε για πωλήσεις εισαγόμενων μεταχειρισμένων, οι οποίες (σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ) αυξήθηκαν κατά 6,4%, στις 77.785 μονάδες έναντι 73.108 το 2023, κάτι που οφείλεται στην αναζήτηση από πλευράς των καταναλωτών πιο προσιτών λύσεων.

Και ενώ αυτά, τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλης ηλικίας, φαίνεται ότι από μόνα τους δεν μπορούν να λύσουν το πρόβλημα της ποιότητας του στόλου των οχημάτων που κυκλοφορούν στην Ελλάδα: με μέσο όρο πλέον τα 17,3 έτη (Μ.Ο. ΕΕ: 12 έτη) είναι φανερό ότι ο στόλος μας χρειάζεται μια ανανέωση, για την οποία πρέπει οι πωλήσεις των καινούριων επιβατικών να ανέβουν στις 170.000 – 175.000 οχήματα ετησίως, ενώ παράλληλα να υπάρξει απόσυρση από την κυκλοφορία των παλαιότερων οχημάτων.