Στο -30% η αγορά αυτοκινήτου τον Ιανουάριο

Στο -30% η αγορά αυτοκινήτου τον Ιανουάριο

Με μία αναμενόμενη μείωση, ενδεχομένως όμως όχι σε τόσο μεγάλο βαθμό, έκανε ποδαρικό το 2022 για την ελληνική αγορά αυτοκινήτου. Μια μείωση που δεν συνδέεται όμως τόσο με τις όποιες δυσκολίες μπορεί να αντιμετωπίζει την περίοδο αυτή η οικονομία, αλλά κυρίως με την έλλειψη προϊόντων. Κοινώς: υπάρχουν πελάτες, αλλά δεν υπάρχουν αρκετά αυτοκίνητα για να αγοράσουν.

Αποκαλυπτικά λοιπόν είναι τα στοιχεία που λάβαμε από τον Σύνδεσμο Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, τα οποία προέρχονται από την ΕΛΣΤΑΤ και έχουν υποστεί τη σχετική επεξεργασία/ταξινόμηση/κατηγοριοποίηση. Βάσει αυτών οι ταξινομήσεις καινούργιων ΙΧ τον περασμένο μήνα, ήταν κατά περίπου 2.200 λιγότερες σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2021, μεταβολή που αντιστοιχεί σε μείωση κατά 28,8%. Ενώ παραπλήσια ήταν και η μείωση στις πωλήσεις ελαφρών και βαρέων επαγγελματικών οχημάτων. Αναλυτικότερα τα στοιχεία έχουν ως εξής:

Η εξέλιξη αυτή αποτελεί λογική συνέχεια της πτωτικής τάσης που είχε παρατηρηθεί όχι μόνο στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου αλλά και διεθνώς, καθώς βαδίζαμε προς την εκπνοή του 2021. Για παράδειγμα τον Δεκέμβριο, οι πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων στη χώρα μας μειώθηκαν κατά -12,2%, ακολουθώντας τη γενική πτωτική τάση που επικράτησε λίγο μετά τα μέσα της χρονιάς (από τον Αύγουστο και μετά) με μειώσεις που κυμάνθηκαν μεταξύ -6,2% και -9,6% για να κορυφωθούν τελικά τον Δεκέμβριο. Ωστόσο ήταν τέτοια η δυναμική της ανάκαμψης από το πρώτο lockdown του 2020, που τελικά η αγορά στην Ελλάδα έκλεισε με θετικό πρόσημο (+24,6%). Είναι χαρακτηριστικό ότι τον Απρίλιο είχε σημειωθεί εκτόξευση των πωλήσεων κατά 319,0% σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2021!

Από την άλλη, σύμφωνα με τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), το 2021 έκλεισε με αρνητικό πρόσημο για την ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου – και συγκεκριμένα με μείωση των πωλήσεων κατά 2,4%, σε 9,7 εκατομμύρια μονάδες, παρά τη χαμηλή βάση σύγκρισης του 2020. Τον Δεκέμβριο του 2021, οι ταξινομήσεις επιβατικών αυτοκινήτων σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση μειώθηκαν κατά 22,8% στις 795.295 μονάδες, σημειώνοντας πτώση για έξι συνεχόμενους μήνες. Ενώ ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι ι περισσότερες από τις αγορές της περιοχής, συμπεριλαμβανομένων των τεσσάρων «μεγάλες» αγορές αντιμετώπισαν διψήφια πτώση: Ιταλία (-27,5%), Γερμανία (-26,9%), Ισπανία (-18,7%) και Γαλλία (-15,1%).

Προφανώς, λοιπόν, η όποια τάση ανόδου υπήρξε στην αγορά έχει εξανεμιστεί, καθώς όπως είπαμε οι αντιπροσωπείες αδυνατούν να καλύψουν τη ζήτηση. Αυτό που συμβαίνει σήμερα είναι πρωτοφανές στα χρονικά της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας σε καιρό ειρήνης, καθώς ακόμα και τα ίδια τα εργοστάσια δεν μπορούν να είναι σίγουρα για τον όγκο της παραγωγής τους κάθε μήνα. Βασικός υπεύθυνος εξακολουθεί να είναι η έλλειψη ημιαγωγών – και απ’ ότι φαίνεται αυτός ο παράγοντας ενδέχεται να συνεχίσει να επηρεάζει την πορεία της αγοράς μέχρι τα τέλη της χρονιάς.

Βρισκόμαστε, λοιπόν, στην πολύ ασυνήθιστη κατάσταση να υπάρχει καταναλωτικό ενδιαφέρον – το οποίο παρεμπιπτόντως δεν δείχνει να κάμπτεται από τον αύξηση των τιμών των αυτοκινήτων στο σύνολο της αγοράς – και να μπαίνουν παραγγελίες, με την καταβολή των σχετικών προκαταβολών, αλλά τελικώς να προκύπτουν αναμονές της τάξης των 6 έως 10 μηνών ή ακόμα και ενός χρόνου! Ενώ τα ελάχιστα μοντέλα που είναι διαθέσιμα σε σχετικά πιο σύντομο διάστημα, 2 έως 3 μηνών, γίνονται ανάρπαστα.

Από την άποψη τώρα των συστημάτων κίνησης και του καυσίμου που χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν, βλέπουμε ότι μειώνεται και το ντίζελ και η βενζίνη, ενώ αυξάνεται το μερίδιο και των πλήρως ηλεκτρικών (BEV), και των plug in υβριδικών (PHEV), και των πλήρως υβριδικών που δεν χρειάζονται φόρτιση (HEV). Ωστόσο το ποσοστό των πωλήσεων BEV και PHEV, είναι στην Ευρώπη τριπλάσιο απ’ ότι στην Ελλάδα.