Θα στηρίξει η Ευρώπη την αυτοκινητοβιομηχανία της;

Θα στηρίξει η Ευρώπη την αυτοκινητοβιομηχανία της;

Κάποιοι λένε ότι οι Ευρωπαίοι έπεσαν, με τις πολύ αυστηρές προδιαγραφές ρύπων και την ηλεκτροκίνηση, στην παγίδα που έστησαν για τους Κινέζους. Η αλήθεια είναι ότι τα πράγματα έχουν εξελιχθεί κάπως περίεργα για την αυτοκινητοβιομηχανία της γηραιάς ηπείρου που από εφέτος ενδέχεται να αντιμετωπίσει υπέρογκα πρόστιμα για υπέρβαση των στόχων του CO2. Λύση αναζητείται, πολλά ζητήματα είναι ανοιχτά ενώ πρόσφατα ο αρμόδιος Ευρωπαίος Επίτροπος Απόστολος Τζιτζικώστας δήλωσε ότι: «Δεν θα αφήσουμε την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία να καταρρεύσει».

Δε χρειάζονται ανώτερα μαθηματικά για να αντιληφθεί κανείς τι πρόστιμα κινδυνεύουν να πληρώσουν φέτος οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές: με 95 ευρώ για κάθε g/km CO2 που εκπέμπει ΚΑΘΕ αυτοκίνητο που ταξινομείται στην Ευρώπη και με δεδομένο ότι οι πωλήσεις στην ΕΕ είναι αρκετά εκατομμύρια (φέτος η αγορά ξεπέρασε πάλι τα 10 εκ. οχήματα) μπορεί κανείς να αντιληφθεί ότι μιλάμε για κάποια δισεκατομμύρια ευρώ! Θυμίζουμε δε ότι ο μέσος όρος CO2 των οχημάτων κάθε κατασκευαστή θα πρέπει το 2025 να είναι μικρότερος των 93,6 g/km CO2 για τα επιβατικά και των 153,9 g/km CO2 για τα ελαφρά επαγγελματικά.

Ήδη, με κοινή ανακοίνωσή τους πριν από λίγες μέρες, οι δύο μεγάλοι εκπρόσωποι του κλάδου του αυτοκινήτου στην Ευρώπη, η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), από τη μια, και η Ένωση Προμηθευτών (CLEPA), από την άλλη, πήραν θέση απέναντι στις εξελίξεις, εκτιμώντας ως θετικό πρώτο βήμα την έναρξη διαλόγου την οποία εξήγγειλε με ανακοίνωσή της η ΕΕ. Στο κείμενο που δόθηκε στη δημοσιότητα τίθενται κάποια ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν κατά  προτεραιότητα:

· Επίλυση επειγόντως του θέματος της συμμόρφωσης με το στόχο CO2 για το 2025 για τα ελαφρά οχήματα, ώστε να διασφαλιστεί ότι δε θα επιβληθούν κυρώσεις.

· Επιτάχυνση των αναθεωρήσεων των κανονισμών CO2 για ελαφρά και βαρέα οχήματα, με βάση την αξιολόγηση της διαθεσιμότητας των συνθηκών, της αγοράς και της αλυσίδας αξίας.

· Καθορισμός των προτεραιοτήτων για το Σχέδιο Δράσης για την Αυτοκινητοβιομηχανία και διασφάλιση της συνοχής του με το Clean Industrial Deal

· Συζήτηση για ένα σύστημα κινήτρων αγοράς αυτοκινήτου σε επίπεδο ΕΕ και ειδικά μέτρα για την τόνωση της ζήτησης για βαρέα οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων.

· Εκτίμηση του αρνητικού αντίκτυπου των εμπορικών εντάσεων με τις ΗΠΑ και την Κίνα στην ΕΕ αυτοκινητοβιομηχανία και αναζήτηση τρόπου αποφυγής του.

· Να υπάρξει επειγόντως διαφάνεια σχετικά με τη διαθεσιμότητα ευνοϊκών συνθηκών, ιδίως για τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα, τομέας στον οποίο σε μεγάλο βαθμό δεν υπάρχει πληροφόρηση. Να καθοριστεί μια εύρωστη τακτική (6-μηνιαία) παρακολούθηση της κατάστασης ενός ολοκληρωμένου συνόλου συνθηκών που επιτρέπουν.

Θυμίζουμε ότι ο Ευρωπαίος Επίτροπος Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολος Τζιτζικώστας, έχει αναλάβει, κατ’ εντολήν της Προέδρου της Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, την εκπόνηση σχεδίου δράσης για την προστασία της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας. Η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, είχε ενημερώσει τους νομοθέτες της Ε.Ε. στα τέλη του 2024 ότι θα ξεκινήσει έναν «στρατηγικό διάλογο» για το μέλλον του κλάδου του αυτοκινήτου.

Ο Απόστολος Τζιτζικώστας, λοιπόν, ανοίγοντας τις εργασίες του 3ου Φόρουμ των Δελφών στις Βρυξέλλες και παρουσιάζοντας τη στρατηγική της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις βιώσιμες μεταφορές και τον τουρισμό για την περίοδο 2024-2029, σημείωσε ότι «Στόχος για τα επόμενα πέντε χρόνια είναι να ενισχύσουμε την ευημερία και την ανταγωνιστικότητα, την άμυνα και την ασφάλεια για τους ανθρώπους, τις κοινωνίες και το κοινωνικό μας μοντέλο, την ποιότητα ζωής, τη δημοκρατία και τις αξίες», θωρακίζοντας την Ευρωπαϊκή Ένωση για το μέλλον. «Σε κάθε μία από αυτές τις προτεραιότητες, οι μεταφορές και ο τουρισμός παίζουν καθοριστικό ρόλο και είναι ο λόγω για τον οποίο αυτοί οι δύο τομείς έρχονται με τεράστια ευθύνη, και σας διαβεβαιώνω, είμαστε έτοιμοι γι' αυτό».

Ο Επίτροπος προανήγγειλε τον Στρατηγικό Διάλογο για το μέλλον της Ευρωπαϊκής Αυτοκινητοβιομηχανίας, ο οποίος παρουσιάζεται σήμερα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Υπογράμμισε τη σημασία του τομέα και των θέσεων εργασίας, που έχουν αποτελέσει κύριο στήριγμα της ευρωπαϊκής οικονομίας, καθώς αυτός ο τομέας έχει συνεισφέρει καθοριστικά στην ευημερία της Ευρώπης και οδηγεί επίσης την καινοτομία, σημειώνοντας ότι η αυτοκινητοβιομηχανία αποτελεί τον μεγαλύτερο ιδιωτικό επενδυτή σε έρευνα και ανάπτυξη (R&D) στην Ευρώπη, με τις εξαγωγές οχημάτων να υπερβαίνουν τις εισαγωγές κατά περισσότερα από 100 δισ. ευρώ. «Ο τομέας αντιπροσωπεύει άμεσα και έμμεσα 30 εκατομμύρια θέσεις εργασίας και το 7% του ευρωπαϊκού ΑΕΠ. Δε θα τον αφήσουμε να καταρρεύσει», δήλωσε, προαναγγέλοντας ένα Ευρωπαϊκό Σχέδιο Δράσης για τη Βιομηχανία, το οποίο θα παρουσιαστεί μέσα στο 2025.

Με τον τουρισμό να αποτελεί «την καρδιά την Ευρωπαϊκής οικονομίας μας και του πολιτισμού μας», ο Ευρωπαίος Επίτροπος ανακοίνωσε την πρώτη ολοκληρωμένη ευρωπαϊκή στρατηγική για τον τουρισμό, την πρώτη που θα παρουσιαστεί ποτέ σε Ευρωπαϊκό επίπεδο. Στο επίκεντρο της στρατηγικής θα βρίσκεται ο σιδηρόδρομος και το διευρωπαϊκό δίκτυο (Trans-European Transport Network, TEN-T), τονίζοντας τη σημασία της ολοκλήρωσής του.

«Η ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού δικτύου και η σύνδεση των μεγάλων πόλεων της Ευρώπης με υψηλής ταχύτητας σιδηρόδρομο είναι για μένα μια απόλυτη προτεραιότητα, καθώς θα μειώσει τον χρόνο ταξιδιού. Για παράδειγμα από το Αμβούργο στην Κοπεγχάγη, από 4 ώρες και 20 λεπτά σήμερα σε μόλις δυόμιση ώρες», ανέφερε, υπογραμμίζοντας ότι οι πολίτες και οι επιχειρήσεις είναι έτοιμοι να στραφούν στον σιδηρόδρομο, συμπεριλαμβανομένων των νυχτερινών τρένων, εφόσον είναι προσιτά, αξιόπιστα και οικονομικά.

Στο πλαίσιο μιας νέας στρατηγικής για τις μεταφορές, ο Επίτροπος τόνισε την ανάγκη να αντιμετωπιστεί η γεωγραφική απομόνωση και να διασφαλιστεί η καθολική πρόσβαση σε μεταφορικά μέσα. «Όλοι οι πολίτες στην Ευρώπη, χωρίς εξαίρεση, χρησιμοποιούν καθημερινά κάποιο μέσο μεταφοράς και περιμένουν από εμάς να το διατηρήσουμε προσιτό, διαθέσιμο και ασφαλές. Έχουμε πολλή δουλειά μπροστά μας, και το 2025 θα είναι ένα κρίσιμο έτος για τα επόμενα πέντε χρόνια για την Ένωσή και για όλους μας», κατέληξε ο κ. Τζιτζικώστας.